התערוכה החדשה של הצלם אלכס ליבק נמצאת בכיס המכנסיים שלכם

"המשוטט", תערוכה וירטואלית של אלכס ליבק בשיתוף גוגל ומוזיאון ת"א. צילום מסך
"המשוטט", תערוכה וירטואלית של אלכס ליבק בשיתוף גוגל ומוזיאון ת"א. צילום מסך

שיתוף פעולה ראשון בין גוגל ומוזיאון תל אביב הוביל לתערוכה וירטואלית מצילומיו של הצלם האיקוני אלכס ליבק, בממשק אינטראקטיבי נגיש הכולל גם הסברים בקולו של הצלם על העבודות, ועל סיפורים שמאחוריהן. כל זה בלי לצאת מהבית. קנינו

הצלם אלכס ליבק ידוע בהיותו כזה שמצליח לתעד את המציאות הישראלית בצורה יוצאת דופן: גם יומיומית וגם פיוטית, גם סטנדרטית וגם ביקורתית. מה שאנחנו קוראים החיים עצמם. לרגל יום המוזיאונים הבינלאומי שחל בשבוע שעבר הושקה תערוכה דיגיטלית חדשה, שמאפשרת לנו לשוטט בין למעלה מ-20 צילומים של ליבק – בלי לזוז ממקומנו.

מודע לכאוס ולהמולה של החיים האורבניים. אלכס ליבק. צילום: איליה מלניקוב
מודע לכאוס ולהמולה של החיים האורבניים. אלכס ליבק. צילום: איליה מלניקוב

התערוכה היא שיתוף פעולה ראשון בין Google למוזיאון תל אביב לאמנות, וזמינה לצפייה באתר Google Arts & Culture – וליבק הוא האמן הישראלי הראשון שזוכה להציג תערוכת יחיד דיגיטלית בפלטפורמה הבינלאומית, לצד תערוכות חדשות מ-50 מוזיאונים ברחבי העולם שעלו במקביל.

זהו שיתוף הפעולה הראשון בין Google למוזיאון תל אביב לאמנות ביצירת התערוכה הדיגיטלית, וגם הפעם הראשונה שבה זוכה אמן ישראלי להציג תערוכת יחיד ב- Google Arts & Culture. בתערוכה, שאותה אצרה רז סמירה (עד לאחרונה אוצרת הצילום של מוזיאון תל אביב לאמנות שמונתה לאחרונה לתפקיד האוצרת הראשית של מוזיאון ארץ ישראל), מוצגות 22 תמונות שצילם ליבק בין השנים 1986-2022 ובמרכזן ניסיונו של ליבק להציג תמונת מצב עדכנית של המציאות הישראלית מבעד לעדשת המצלמה. 

התערוכה הווירטואלית "המשוטט" של אלכס ליבק. צילום מסך
התערוכה הווירטואלית "המשוטט" של אלכס ליבק. צילום מסך

התערוכה האינטראקטיבית, מאפשרת "לטייל" בין חדרים במרחב המוזיאון הווירטואלי ולצפות בכל תמונה במסך מלא. חלק מהתמונות מלוות בקריינות בקולו של ליבק עצמו, שמשתף באנקדוטות ובסיפורים מאחוריהן. ״כצלם אני מודע לכאוס וההמולה של החיים האורבניים״, אומר ליבק. ״אני מעין בלש חובב החוקר את העיר ומרחביה אך, בעיקר את תושביה. אני מנסה לבנות פסיפס חזותי שיהווה עדות לחיים בישראל״.

אז מה אפשר לראות בתערוכה? לא נספיילר יותר מדי כי בואו – אתם צריכים להשקיע מינימום מאמץ כדי לצפות בה בעצמכם. נספר רק שחיבבנו במיוחד את צילום הכלב וצב הים על חופי תל אביב (הרבה לפני שמישהו ידע מי זאת יוליה), את הדינזואורים בשוק הפשפשים, את הנשים הרוחצות בסחנה וגם כמה תמונות חזקות במיוחד מחווארה, רמאללה ועזה. עכשיו תורכם לבחור את האהובות עליכם, ולשוטט כמו ליבק.

"המשוטט" זמינה לצפייה באמצעות אפליקציית Google Arts & Culture שזמינה באינטרנט, ב-iOS וב-Android.