קטן אבל גרזן: אחד האירועים הקולנועיים הגדולים של השנה

כל סרט עומד בפני עצמו, אבל יחד הם מייצרים עולם שלם. Lovers Rock (צילום: BBC)
כל סרט עומד בפני עצמו, אבל יחד הם מייצרים עולם שלם. Lovers Rock (צילום: BBC)

"גרזן קטן", אנתולוגיה בת חמישה סרטים של סטיב מקווין, מגיעה הערב ל-yes VOD עם כל הקצב, המחאה והחושניות של החיים השחורים בבריטניה שבין הסיקסטיז לאייטיז. התוצאה היא פנינה קולנועית קסומה

1 במרץ 2021

היום מגיע ל-VOD של yes אחד האירועים הטלוויזיוניים (והקולנועיים) הבולטים של 2020. הקולנוען הבריטי סטיב מקווין ("בושה", "12 שנים של עבדות") כתב וביים עבור הבי.בי.סי אנתולוגיה של חמישה סרטים באורך מלא, המספרים את סיפוריהם של מהגרים מאיי הודו המערבית שהשתכנו בלונדון. חלקם מגוללים סיפורים המבוססים על אנשים ואירועים אמיתיים משנות השישים, השבעים והשמונים, אחרים משחזרים את החוויה של להיות מהגר שחור באותה תקופה.

כל חמשת הסרטים זכו בביקורות מהללות ובפרסים נחשבים, בהם גלובוס הזהב טרי-טרי לג'ון בוייגה (פין ב"מלחמת הכוכבים") על הופעתו ב"אדום, לבן וכחול", המספר על לרוי לוגן, שראה את אביו מותקף על ידי שני שוטרים והתגייס למשטרה במטרה להשפיע על  הגזענות מתוך המערכת. 

ראיתי שניים מתוך הסרטים, ואני נרגשת לקראת הצפייה בשלושת האחרים. "מנגרוב" שעלה לשידור בבריטניה חודש אחרי "המשפט של השבעה משיקגו" גרר השוואות מיידיות, רובן ככולן לטובת הסרט הבריטי.

מנגרוב היה שמה של מסעדה בנוטינג היל שנפתחה ב-1968 והפכה מייד למקום מפגש לחברי הקהילה השחורה. המשטרה המקומית התנכלה למקום ופלשה אליו שוב ושוב בתואנות שווא עד שלאנשי הקהילה נמאס. כשהם ארגנו הפגנת תמיכה במסעדה, האירוע הפך לאלים, או ככה לפחות טענו השוטרים. ב-1971 הוגשה תביעה ציבורית נגד תשעה ממנהיגי ההפגנה, בהם שתי נשים, באשמת הסתה, והמשפט נערך באולד ביילי – בית המשפט הפלילי המרכזי של לונדון.

 

ההשוואות ל"משפט השבעה משיקגו" עושות לה טוב. "מנגרוב" (צילום: BBC)
ההשוואות ל"משפט השבעה משיקגו" עושות לה טוב. "מנגרוב" (צילום: BBC)

 בעוד הסרט של סורקין הוא דרמת בית משפט המנסחת אמירות פוליטיות רועמות, הסרט של מקווין פחות מתוסרט, ויותר קולנועי באופן שהוא משחזר את האווירה של המקום והזמן, ומדגיש את האנושיות החיונית והפצועה של הגיבורים. בחזית נמצאים בעל המסעדה פרנק קריצ'לו (שון פארקס), והאקטיביסטים דרקוס האו (מלאכי קירבי מ"מראה שחורה") ואלתאה ג'ונס לקונט (לתישיה רייט המהממת מ"הפנתר השחור"). שני האחרונים מחליטים לייצג את עצמם במשפט (עורך הדין הלבן משמש רק כיועץ), וכך מזכירים לחבר המושבעים, ואפילו לשופט השמרן, שזה לא באמת משפט פלילי, אלא דוגמה לגזענות השיטתית של המשטרה ושל המערכת כולה.

בחירה תסריטאית מעניינת היא להראות לנו רק את תחילתה של ההתנגשות עם השוטרים, ולהשאיר את השאר לעדויות במשפט (ללא פלשבקים תומכים). זוויות הצילום, השוטים הארוכים (על מסננת מסתחררת שהושלכה על הרצפה במהלך פשיטה אלימה של המשטרה), שירי הרגאיי בפסקול, האינטונציה המיוחדת של הדוברים, הכל מתגבש למעין בלדת מחאה מרגשת.

פחות הצהרות פוליטיות, יותר בלדת מחאה מרגשת. "מנגרוב" (צילום: BBC)
פחות הצהרות פוליטיות, יותר בלדת מחאה מרגשת. "מנגרוב" (צילום: BBC)

בדיאלוג בין אחת הנאשמות לעורך דינה היא אומרת שהיא לא רוצה לשחק "משחקים מטופשים". זה גם שמו של השיר המושמע במהלך סצנה בלתי נשכחת ב"Lovers Rock", הסרט השני בסדרה, שנבחר לסרט הטוב ביותר של 2020 בסקר מבקרים שנערך על ידי מכון הקולנוע הבריטי. וזאת אכן פנינה קולנועית קסומה.

בלונדון של שנות השמונים דלתותיהם של מועדוני לילה רבים היו חסומות בפני מהגרים שחורים, ולכן הם נאלצו לארגן לעצמם מסיבות ריקודים בדירות פרטיות. הסרט עוקב אחר מסיבה אחת כזאת במהלך לילה שבמהלכו בחור ובחורה נפגשים ומתחילים להתאהב זה בזו.

סרט חושני שמלפף את הצופה בקצב המיוחד שלו. "Lovers Rock" (צילום: BBC)
סרט חושני שמלפף את הצופה בקצב המיוחד שלו. "Lovers Rock" (צילום: BBC)

הפעם הגזענות הלבנה נותרת בשוליים, ומעניקה בעיקר קונטקסט לסרט חושני להפליא, שסוחף אותנו אל תוך חגיגה של חיים. מגע ידיים, תנועה בלתי פוסקת, דינמיקה משתנה בין הגברים לנשים, מיעוט דיאלוגים. כשהדיג'יי משמיע את "שירים מטופשים" על כל שש וחצי דקותיו, הנוכחים מצטרפים לשיר והכל מצולם בשוט משוטט שמלפף אותנו בתוך הקצב המיוחד של הסרט.

הסרטים הנוספים בסדרה הם "חינוך", המספר על ילד בן 12 שנגרס על ידי מדיניות ההפרדה הגזעית הלא רשמית של מערכת החינוך, ו"אלכס וויטל", המציע ביוגרפיה של הסופר שמצא את עצמו בכלא בעקבות אירוע מחאה. כל סרט עומד בפני עצמו, אבל נראה שכולם יחד מייצרים עולם שלם. אל תפספסו.

"מנגרוב \ Mangrove", ★★★★ארבעה כוכבים
"Lovers Rock" ★★★★✩ארבעה וחצי כוכבים
"גרזן קטן \ Little Axw", אנתולוגיית סרטים של סטיב מקווין, החל מהערב (01.03) ב-yes VOD