הפרדוקס: תל אביבי אמיתי יודע שאין דבר כזה תל אביבי אמיתי

מהי בכלל תל אביב אם לא חלום על תל אביב. כיכר דיזנגוף (צילום: שאטרסטוק)
מהי בכלל תל אביב אם לא חלום על תל אביב. כיכר דיזנגוף (צילום: שאטרסטוק)

לאחרונה נפוץ איזה נהי אנטי-תל אביבי על כך שהעיר משתנה ומתרחקת מכל מה שהוא "תל אביבי אמיתי™". אבל האמת היא שהעיר משתנה תמיד כי זה מה שעיר עושה. והדבר הכי תל אביבי הוא לנסות לקבוע מה תל אביבי ומה לא - ולטעות. תמיד לטעות

29 באפריל 2022

*אחד מ-57 הדברים שכל תל אביבי חייב לעשות לפני המוות. בואו לראות כמה עשיתם*

הדבר הכי תל אביבי שאפשר לעשות הוא למיין את העולם לפי הקטגוריות "מה תל אביבי" ו"מה לא תל אביבי" ולפי המפתח הזה לקבוע גם מיהו "תל אביבי אמיתי™" ומי רק מתחזה, ואף להרהיב עוז ולטעון שישנם דברים שכל "תל אביבי אמיתי™" חייב לעשות לפני שימות – ואת כל העיסוק המרהיב הזה בזהות העירונית הוא עושה תוך ידיעה ברורה שאין בכלל דבר כזה "תל אביבי אמיתי™", פשוט נחמד לדמיין שיש ושזה אתם ואנחנו.

המציאות כמובן שונה ביותר: רוב התל אביבים חיים מעבר לירקון ואינם נושאים כל סממן של התל אביב המדומיינת עליה חולמת התקשורת. בדרום ובמזרח העיר חיים תל אביבים לא פחות אמיתיים, דתיים, מזרחים, רוסים, מוסלמים ביפו, צרפתים בבן יהודה, כולם אמיתיים עד כאב.

אם יש כאן משהו לא אמיתי, פנטסטי מרוב שהוא ילדותי, הרי שזו המחשבה ש"תל אביב האמיתית™" מתקיימת על קו פלורנטין-שינקין

לאחרונה נפוץ איזה נהי אנטי-תל אביבי, בעיקר מתוך עמודי "הארץ", כאילו אבדה העיר, נפלה ונכבשה בידי ההייטקס והכסף הגדול  – שזה הרי לא תל אביבי בכלל – והם מעבירים אותה מטמורפוזה כפויה שמרחיקה אותה מכל מה שהוא "תל אביבי אמיתי™". זאת כמובן טעות שמקורה בשמרנות מוכחשת, התנגדות לשינוי שאינה מפנימה ששינוי הוא מהותה של עיר.

אם יש כאן משהו לא אמיתי, פנטסטי מרוב שהוא ילדותי, הרי שזו המחשבה ש"תל אביב האמיתית™" מתקיימת על קו פלורנטין-שינקין. ההייטק והכסף הגדול כאן כבר שני עשורים והם לא פחות "תל אביב האמיתית™" מהתבכיינויות על איזה כיף היה באלנבי 58 ולאן נעלמו הדירות ב-300 דולר.

ובכל זאת, זה משחק שנחמד לשחק. העיר מלאה במשחק הזה. יש כל כך הרבה דברים שאנחנו רוצים לנסות לפני שנמות, לפני שמישהו ישים לב שאתם לא "תל אביבי אמיתי™". ההתנסות – באוכל, בתרבות, בספורט, בתודעה, בסקס – היא אכן ספורט עירוני הישגי. אנחנו אוספים חוויות תל אביביות ומקטלגים אותן ברזומה.

העיר באמת סוגרת עלינו והופכת להונג קונג של המזה"ת, אך בה בעת כל מה שאנחנו מכירים ואוהבים בה ממשיך להתקיים לצד "התל אביבים החדשים" (כאילו לא היינו תל אביבים חדשים בעצמנו לפני 25 שנה, כאילו שלא שינינו את העיר כשהתנחלנו בה בניינטיז כצעירים מכל רחבי הארץ. אם אתה נכנס לחדר ואין בו תל אביבי חדש – אתה התל אביבי החדש).

אספנו במערכת עשרות רבות של הצעות לגבי דברים שכל "תל אביבי אמיתי™" חייב לעשות לפני מותו, והמוטיבים הבולטים היו עמידה בתורים ארוכים לאוכל, אינטרקציות עם הומלסים ורצון להירדם במקומות ציבוריים. אם 57 הדברים שבחרנו לא מוצאים חן בעיניכם, אנחנו יכולים מאוד בקלות לבחור 57 דברים אחרים. מתברר, כמו בכל סיפור טוב, שתל אביב האמיתית הייתה בתוכנו כל הזמן הזה. ותודה לכירורג שהצליח להוציא אותה.

עוד דברים שכל תל אביבי חייב לעשות לפני המוות
>>לעשות שלישיה (גם אם זה לא כיף)
>>להתייאש מהתור בפורט סעיד
>>להתחבר עם הומלס
>>לקפוץ לבריכה בכיכר רבין