דוקטור יועז ומיסטר הנדל מחסלים את הטלוויזיה הישראלית

טלוויזיה ישראלית? במקום שאליו אנחנו הולכים לא צריך טלוויזיה ישראלית (צילום: שאטרסטוק)
טלוויזיה ישראלית? במקום שאליו אנחנו הולכים לא צריך טלוויזיה ישראלית (צילום: שאטרסטוק)

כמעט עשור חיכינו לדו"ח ממשלתי שיסדיר את תחום היצירה הטלוויזיונית בעידן האינטרנט. המלצות משרד התקשורת עושות בדיוק את ההפך המדהים: הן מספקות הגנה לנטפליקס ודיסני מפני השקעה ביצירה ישראלית \\ טור דעה

הנה מקרה חמור של סכיזופרניה ישראלית: בשבוע שעבר נכח דוקטור יועז בבכורת הסדרה המעולה החדשה של הוט "שבאבניקים". כרגיל באירועים כאלה זכה השר בכבוד לשאת דברים, והוא הקדיש אותם לדיבור הנכון, הגבוה, הצודק בשבחי יצירת המקור הטלוויזיונית הישראלית. "היה ונותר נושא אחד שבו ראוי בעיני שהמדינה תתערב: הפקות המקור", אמר שם שר התקשורת, "אני רוצה להגיד לכם אנשי התרבות והיצירה, מפיקים, צלמים אני מעריך מאוד את מה שאתם עושים".

יועז הנדל בעד, יועז הנדל נגד. שבאבניקים (צילום: אוהד רומנו)
יועז הנדל בעד, יועז הנדל נגד. שבאבניקים (צילום: אוהד רומנו)

ומה עשה בפועל מיסטר הנדל? השבוע הגיש רועי פולקמן את דו"ח הוועדה לאסדרת העל בתחום השידורים, אשר מונתה לפני כשנה על ידי השר הנדל. הוועדה ממליצה להפחית את מחויבויות ההשקעה של הטלוויזיה המסחרית בהפקות מקור מ-15% ל-13% ובטלוויזיה הרב-ערוצית מ-8% ל-6.5%. המשמעות היא ירידה משמעותית מאוד בהשקעה ביצירה מקומית ישראלית. הוועדה ממליצה גם לספק הגנת ינוקא לגופי שידור שהכנסתם בישראל עד 300 מיליון ש"ח וממליצה להעניק שלוש שנים של חסד לחברות הסטרימינג הבינלאומיות בטרם תושת עליהן חובת השקעה בהפקות מקור.

ואנחנו שואלים: איך זה? איך זה שהמסקנות הראשונות של ועדה לרפורמה בתחום האסדרה על הטלוויזיה היא פגיעה ביצירה המקורית הישראלית? משמעותה של הפחתה כזו בהשקעה היא פגיעה ישירה ומהותית ביצירה בעברית ובערבית, ובפרנסת היוצרים, השחקנים, העובדים וכל התעשייה אשר אמונה על הפקתה.

מי יגן על התאגיד הבינלאומי העשיר מפני היצירה המקורית? יועז הנדל, כמובן (צילום: שאטרסטוק)
מי יגן על התאגיד הבינלאומי העשיר מפני היצירה המקורית? יועז הנדל, כמובן (צילום: שאטרסטוק)

במשך שנים אנחנו מבקשים להכיל חובת השקעה בהפקות יצירות בעברית ובערבית גם על חברות הסלולר שמשדרות טלוויזיה (סלקום ופרטנר), על תאגידי הסטרימינג הבינלאומיים (אמזון, נטפליקס, אפל, דיסני) וגם על החברות שמשדרות פרסומות ושותות את שוק הפרסום הישראלי (גוגל ופייסבוק) ואינן מחוייבות בשום חובת השקעה לטובת היצירה בישראל. שנים שהגזל הזה קורה מול עינינו ואומרים לנו סבלנות, עוד ועדה, עוד ממשלה, עוד שר תקשורת, עוד קורונה, והנה אוטוטו האסדרה מעבר לפינה.

החברות הבינלאומיות האלה זוכות עתה בדו"ח פולקמן להגנת ינוקא, כן כן, הגנה על חברות ענק עם רווחי מיליארדים על חשבון משלם המיסים הישראלי ועל חשבון היוצרות והיוצרים בעברית ובערבית

זה מצב מטורף שבו חברות זרות גוזלות את הציבור הישראלי ואינן משלמות אפילו מע"מ עבור העסקאות שהן עושות בארץ, שלא לדבר על מס הכנסה ועל חובת השקעה ביצירות מקור. שנים שחברות הסטרימינג שותות את המנויים של יס והוט, שתי החברות היחידות שמקיימות פה את התעשיה באופן שהביא אותה להישגים הבינלאומיים המרשימים אליהם הגיעה. שנים שקשת ורשת מדממות בשעה שפייסבוק וגוגל עולות ופורחות והיוצרות והיוצרים בישראל ממשיכים לכתת רגליהם בחיפוש אחר מקורות מימון דלים ליצירותיהם.

yes משקיעה, נטפליקס מרוויחה. פאודה (צילום מסך)
yes משקיעה, נטפליקס מרוויחה. פאודה (צילום מסך)

למה הדבר דומה? למאגר גז עצום, שנמצא בתחומי ישראל אשר נגזל ונלקח בידיים זרות ללא שום תמורה לציבור בישראל. במשך שנים חברות אמריקאיות וסיניות מתפרנסות על חשבון הציבור בישראלי, כורות את המחצבים המקומיים בפראות, ואינן מחזירות דבר ל"איכות הסביבה התרבותית", לקיימות שלנו. הגז בורח ואין איש מפקח. חברות אלה זוכות עתה בדו"ח פולקמן להגנת ינוקא, כן כן, הגנה על חברות ענק עם רווחי מיליארדים על חשבון משלם המיסים הישראלי ועל חשבון היוצרות והיוצרים בעברית ובערבית בישראל. שוד הגז הוא כאין וכאפס לעומת השוד של הבעלים של חברות הענק הללו. והנה החברות האלו קיבלו עתה מפולקמן אור ירוק להמשיך ולגזול אותנו באין מפריע.

יועז הנדל צריך לבחור: זהות ישראלית, מקורית, איכותית ומקומית, שמצילה את פרנסתן של אלפי משפחות עובדים בתעשיה הישראלית ואת הציבור בארץ מפני הדורסנות של בעלי ההון, או זהות של איש התחרות החופשית הפרועה, הרואה הכל מבעד לחור הגרוש של קונצרנים בינלאומיים. בעולם כבר הבינו: ללא הגנה אקטיבית, אגרסיבית, מול ההשתלטות של חברות הסטרימינג והפרסום הגלובליות, התרבות המקומית תחוסל. צרפת, קנדה ואוסטרליה וכן האיחוד האירופי החלו להשיב מלחמה ולהחיל רגולציה על הגופים הענקיים הללו.

האם ישראל, עמק הסיליקון של המזרח התיכון, תשכיל לנצל את מעמדה הייחודי ותציל את התרבות הישראלית מפני הדורסנות הזו? לדוקטור יועז ומיסטר הנדל כוח אדיר בידיים להצליח להעביר את הרפורמה המיוחלת ולהיכתב בספר דברי הימים הישראלי כמי שהציל את הטלוויזיה והקולנוע בישראל מפני הכחדה. אותו כוח יכול גם להכחיד אותה.

>> לירן עצמור הוא במאי ומפיק