באמונה עיוורת: כמה כסף משאירים בדוכני האמון של הירקות בסנטר?

דוכני ירקות המוצבים בסנטר מציעים סחורה טרייה ואיכותית במחיר נמוך ובלי מוכר שיוודא ששילמתם. האם התל אביבים באמת משאירים את הכסף?

דוכן הירקות בסנטר (צילום: רוי גיא)
דוכן הירקות בסנטר (צילום: רוי גיא)
7 במרץ 2017

 

ירקות טריים ויפים, מחיר נמוך וללא מוכרים מעיקים. דוכני האמון שהוצבו בדיזנגוף סנטר, שמאפשרים לקונים לרכוש תוצרת חקלאית טרייה בשיטת קח והשאר תשלום, הם מראה בלתי סטנדרטי בתוך מרכז קניות. כדי להביא את הדיסוננס לאקסטרים, אחד מהם פועל בגשר שליד סניף מקדונלד'ס. ולשאלתכם המתבקשת, הנה ספוילר: אנשים אשכרה משלמים על הסחורה.

הדוכנים, שלושה במספר, שייכים לירוק בעיר – חקלאות עירונית, המפעילה שתי חוות על גג הסנטר. הראשונה היא חוות הדרכה פתוחה לקהל, הפועלת סמוך לבריכת חדר הכושר ג'ימי, הוקמה לפני כשנתיים ואפשר לבקר בה בתיאום מראש. השנייה היא החווה היצרנית שהוקמה לפני שנה, שבה גדלים הירקות שנמכרים בדוכנים שבשירות עצמי. החוות פועלות בשיטה הידרופונית, כלומר גידול על מים ולא על אדמה או על מצע אחר, והירקות אינם מרוססים. ליאור תורג'מן, פעילה בירוק בעיר, מספרת שהדוכנים מציעים ירקות שונים, בהתאם לעונה – חסה משלושה סוגים, קייל, סלרי, בצל ירוק, מנגולד, בקצ'וי, בזיליקום, מורינגה ועירית. הסחורה בדוכנים מוחלפת בכל בוקר שבו הם פעילים – מראשון עד שישי.

"סומכים עליכם!" בסנטר (צילום: רוי גיא)
"סומכים עליכם!" בסנטר (צילום: רוי גיא)

למרבה ההפתעה התל אביבים אכן נאמנים לקונספט ומצדיקים עד כה את האמון על פי רוב. "אם הורדנו תוצרת לדוכן בעלות של 100 ש"ח, הסכום שנמצא בקופה הוא 70 ש"ח בממוצע", מספרת תורג'מן. "אין לנו דרך לדעת כמה אנשים קנו וכמה כל אחד שילם. יש ימים שאנחנו מוצאים כסף בקופה גם ביחס של 120 אחוז, אולי כאלה שלא שמו אתמול והיום שמים יותר, או מחזירים". לאחרונה, מספרת תורג'מן, אף הוסיפו בדוכן את היכולת לשלם באשראי.

אלא שהדוכן הוא לא דרך השיווק היחידה של הסחורה הירוקה. בירוק בעיר מציעים את הסחורה גם ללקוחות פרטיים שאוספים את הסל שלהם מחנות אניס שבסנטר, ובמקביל מפיצים גם ללקוחות עסקיים הקרובים לסנטר, באמצעות תחבורה ירוקה שחוסכת במשאבים. ירוק בעיניים.

דוכני שירות עצמי של "ירוק בעיר". בניין A, שער 3, ליד בנק דיסקונט; בניין A, קומה 3, בגשר של מקדונלדס, בניין B, קומה 4, במתחם הבריכה של ג'ימי