תושבים נגד העירייה: דיזנגוף הפך לחד-סיטרי במחטף ובניגוד לתכניות

שביל אופניים בדיזנגוף לכיוון צפון. צילום: כפיר סיוון
שביל אופניים בדיזנגוף לכיוון צפון. צילום: כפיר סיוון

שוב סוערות הרוחות סביב מהלך תחבורתי נוסף של העירייה, והפעם: ההחלטה לשנות את התכנית המקורית להשאיר את דיזנגוף רחוב דו צדדי, כשהתנועה תנותב לריינס השקט יותר. התושבים גם חוששים מביטול סימוני כחול לבן

15 ביולי 2021

איך הופך אחד הצירים העמוסים ביותר בעיר לרחוב חד-נתיבי לתנועת אוטובוסים? לפני יומיים, לאחר שתושבים חשדו שמשהו קורה, יצאה הכרזה רשמית מטעם העירייה כי נתיב התחבורה הציבורית מצפון לדרום דיזנגוף, בקטע שבין הסנטר לשדרות בן גוריון, יהפוך לחד סיטרי כדרך קבע. זאת בניגוד לתכנית המקורית שפרסמה העירייה. תנועת האוטובוסים תוסט לרחוב ריינס הסמוך, רחוב שקט הרבה יותר ממזרח לו.

מרגע זה החלה מהומת אלוהים בקבוצות השכונתיות: התושבים ובעלי החנויות איתם דיברנו טוענים שמדובר במחטף, ואולי בכלל בטעות ביצועית של הקבלן. בעירייה מתעקשים שמדובר בשיפור המצב הקיים שיהפוך את זרימת התחבורה בעיר לשוות ערך לזרימת התחבורה בערים אחרות גדולות בעולם. לדברי התושבים, בכירים בעירייה ששוחחו איתם טוענים שמדובר בכלל בהכרעת המשטרה, אבל המשטרה מכחישה כל קשר להחלטה.

כדי להבין איך נוצר הבלאגן, צריך ללכת כשנה וחצי אחורה לתכניות המקוריות שהציגו את דיזנגוף כרחוב עירוני מושלם המשלב נתיבי תחבורה ציבורית דו סטרית ושביל אופניים משודרג ורחב. עד לנקודה זאת התושבים, בעלי החנויות והעירייה מסכימים: זו הייתה תכנית מצוינת. אז מה השתבש? "העירייה הפכה את דיזנגוף, אחד הרחובות המרכזיים בעיר, לרחוב חד סטרי בטעות", אומר פעיל שהעדיף לא להזדהות. "הם התכוונו לייצר נתיב תחבורה ציבורית דו נתיבי, מהצפון לדרום ומהדרום לצפון, תחבורה ציבורית דו סטרית שתשתלב עם שביל אופניים. לפי התכנית המקורית, מועד הסיוע היה באוגוסט 2021. אלא שכבר במאי, כשהסתובבתי שם, היה ברור שזה לא הולך לקרות, כי נראה ששבילי האופניים מאוד רחבים ושלא יישאר מקום לתנועה דו סטרית. כנראה שהייתי צריך לחשוד יותר אבל תיארתי לעצמי שהם יודעים מה הם עושים".

תחנת אוטובוס בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
תחנת אוטובוס בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)

עומר, פעיל נוסף במאבק, אמר לנו כי "לפי מה שהעירייה עצמה פרסמה, הם מתכוונים להפוך את הפניית תנועת האוטובוסים מדיזנגוף לריינס לקבועה. זה מטורף. ריינס רחוב שקט, עם חזיתות של בתי קרקע הפונות לרחוב. לא מדובר ברחוב מסחרי עם חנויות. אין לרחוב הזה שום יכולת להכיל תנועת 20 אוטובוסים בשעה כפי שקורה עכשיו, בזמן העבודות, שלא לדבר על 70 אוטובוסים לשעה – מה שיקרה אם התכנית הזאת תתממש".

פעיל אחר כתב בקבוצת המאבק של השכונה: "כשכל האוטובוסים יעברו דרך ריינס, הוא יהפוך לרחוב פקוק מאוד… והשלב הבא יהיה מן הסתם להרחיב אותו בביטול חניות כחול לבן. זה בשלבים, בדיוק כמו שבהתחלה פרסמו שהקווים הם זמניים בגלל השיפוץ בדיזנגוף… וכרגע זה הפך לעובדה בשטח".

טענות העירייה כי מדובר בשיפור המצב הקיים בצורה המיטבית ביותר מעלות כמה שאלות שבשלב זה שנותרות ללא תשובה: א. באיזה שלב במהלך העבודות השתנתה התכנית המקורית? ב. מדוע לא שותפו התושבים בשינוי? ג. כיצד מתכוונת העירייה להגן על בעלי ושוכרי הבתים ברחוב ריינס? ד. איזה סקרי תחבורה בוצעו התומכים בשינוי הזה? ה. ובעיקר איזו הצדקה יכולה לתת העירייה לנוסעי התחבורה הציבורית שיאלצו לרדת או לעלות בדיזנגוף ולחפש את התחנה מקבילה בריינס, במקום שהתחנות יעמדו זו מול זו, כפי שמקובל בכל מקום בעולם?

מהעירייה נמסר בתגובה כי "אנו מודעים היטב למצוקת התושבים ולעומסי התחבורה, אולם העבודות ברחוב דיזנגוף, כמו בצירים מרכזיים רבים בעיר, הם כורך המציאות. כפי שכבר הבינו בכל העולם, תם עידן העדיפות לרכב הפרטי וכעת עלינו לייצר אלטרנטיבות בדמות תעדוף לתחבורה ציבורית וכלים דו-גלגליים. בימים אלה העירייה מקדמת במוקדים רבים בעיר שבילי אופניים, נתיבי תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ומיזמים של תחבורה שיתופית כדי שההתניידות בעיר תהיה יעילה, נוחה, וירוקה, לרווחת התושבים והמבקרים בה. בשל עומס העבודות הללו ועם היציאה מסגרי הקורונה, אנו רגישים יותר לזרימת התנועה בעיר ומנסים לשפר אותה.

מיטל להבי (צילום: איליה מלניקוב)
מיטל להבי (צילום: איליה מלניקוב)

עוד נמסר: "ההסדר הזמני שיהפוך לקבוע על פיו התנועה ברחוב דיזנגוף תהיה של שני נתיבים עם תנועה חד סיטרית, הוא המיטבי ביותר והמאפשר זרימת תנועה של רכבים, כולל משאיות ואוטובוסים, טובה יותר, בדומה לתצורת התנועה בהרבה ערים גדולות בעולם, לרבות ניו יורק. בניגוד לנטען, לא בוצעה טעות בתכנית, אלא בוצעה למידה ובחינה של המצב בשטח תוך כדי עבודה, במסגרת זו עלה כי ההסדר הזמני הוא מיטבי יותר וכי התנועה של התחב"צ בריינס זורמת משמעותית טוב יותר מאשר בדיזנגוף ולכן יש לאמץ אותו. נוסיף כי להסדר הזמני שיהפוך לקבוע יש מספר יתרונות משמעותיים: שני נתיבי נסיעה לדרום, כולל נת"צ חדש שישפר את תנועת האוטובוסים, ביחד עם תנועת התחבורה הציבורית לכיוון צפון על ריינס, כמו גם האפשרות שמחוץ לשעות הנת"צ בדיזנגוף תתאפשר פריקה וטעינה בשעות 07:00-10:00 וחניית לילה מ-21:00 לטובת התושבים.

מרגע שהבנו את התועלות של ההסדר החדש והתקבלה ההחלטה להפוך אותו להסדר קבוע, התבצעו דיונים בכל הדרגים בעירייה, הן עם הגורמים המקצועיים והן עם הגורמים הפוליטיים, כולל עם סגנית ראש העיר מיטל להבי שהייתה נוכחת בדיונים לאורך הדרך ושבהם התקבלו ההחלטות הסופיות בנושא. ההחלטה הסופית התקבלה בימים האחרונים ואנו פועלים ליידע את הציבור בכל הפלטפורמות והדרכים, כולל מנשרים שחולקו, מפגש יידוע ציבור שיתקיים ב-20 ביולי ומפגשים נוספים. לגבי רחוב ריינס, לא מתוכננות להתבטל שם חניות, מלבד התאמות נקודתיות, כאשר שביל האופניים תוכנן להתבטל בכל מקרה מכיוון שאינו בטיחותי ואינו עומד בהנחיות משרד".

ממשטרת ישראל נמסר: "נושא הסדרי התנועה בערים, לרבות תמרור, שילוט ורימזור, נתונים לפתחה של הרשות המקומית ונקבעים על ידה בהתאם לסמכותה בדין".