די למלחמת המחנות: הקמפיין נגד "מאמינים" פוסל כל אדם דתי בעיר

עיר לכולם או לא עיר לכולם? תשליך בחוף הים בתל אביב, ספטמבר 2023 (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)
עיר לכולם או לא עיר לכולם? תשליך בחוף הים בתל אביב, ספטמבר 2023 (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)

בתגובה לטור שפורסם כאן בחמישי, כותבים ליאורה מינקה ואביעד פרידמן כי ההתנגדות לשילובה של סיעת "מאמינים" בקואליציה היא פגיעה בציבור הדתי-ליברלי בעיר // "במהלך העשור האחרון היה חיים גורן חלק מקואליציה עם רוב שמאלני וליברלי. הוא לא דרש אף פעם לפגוע במרקם החיים הליברלי המיוחד כל כך לתל אביב" // טור דעה

עירנו תל אביב-יפו היא עיר מיוחדת ובה גרים תושבים רבים ומגוונים. גם הקהילה הדתית בתל אביב ייחודית ומגוונת מאד. מציבור דתי המייצג את הקצה הליברלי ביותר עד לציבור חרדי. כך היה מימיה הראשונים של תל אביב בנווה צדק וימי אחוזת בית וכך ראוי שיהיה גם היום.  

>> על זה נלחמנו: רון חולדאי ומיטל להבי, אל תמכרו את המחנה שלכם
>> הזעם על הקואליציה גובר: הפגנות נגד חולדאי הערב ומחר בתל אביב

אנו החתומים מטה חיים ופועלים בתל אביב שנים רבות. אנחנו לא אורחים פה, לא הגענו לייהד את העיר או לכפות על מישהו את ערכינו. עבורנו זה ביתנו, פה גידלנו את ילדנו ופה פעלנו בתחומים רבים בעיר הן בשירות הציבורי והן במגזר השלישי. אנו משתייכים בגאווה לחלק הליברלי ביותר שבציבור הממלכתי-דתי. אנו משלבים בחיינו את תפילות השבת במניינים מגוונים, שמרניים וליברליים. חלקנו מבלים כבר מעל חצי שנה בהפגנות בקפלן וחלקנו מתפללים עם משפחות החטופים בכיכר העיר. אנו הדתיים להם אתם מוחאים כפיים כשאנו מגיעים להשתתף בהפגנות.

 

כאנשים דעתניים יש לנו הסכמות וחילוקי דעות עם חברינו הדתיים וחברים שאינם דתיים, אך מעולם לא עלה על דעתנו לדרוש הדרה מגופי העירייה של מרכיבים באוכלוסיה שלא רואים את כל החיים כאן עין בעין כמונו

 

בחרנו לגור ולחיות בתל אביב כי אנחנו מאמינים שתל אביב צריכה להיות מגדל אור לחיים במדינת ישראל. תל אביב חייבת להוביל את השילוב הנכון בין שומרי מצוות והלכה לאלו שאינם שומרי מצוות. בתל אביב חיים אנשים דתיים רבים: יש בה כ-50 גני ילדים ממלכתיים-דתיים (חלקם משותפים לדתיים ולשאינם דתיים) תשעה בתי ספר (דתיים ומשותפים), שישה תיכונים ו-150 בתי כנסת בבעלות עירונית. גם בתי הכנסת בעיר מכילים ציבור מגוון, מחסידי גור ועד לקהילת "יחד" המהווה סמן ליברלי במדינת ישראל כולה, והייתה הקהילה הראשונה (אולי בעולם האורתודוכסי כולו) שקיבלה בשוויון מוחלט את כלל האוכלוסייה הלהט"בית. 

בבחירות הכלליות לכנסת איננו מצביעים בהכרח למפלגות דתיות, וחלקנו לא הצביעו להן מעולם, אבל במישור המוניציפלי, בעיר תל אביב, אנו רוצים בייצוג לצרכינו הדתיים. אנו מכירים את חיים גורן שנים רבות, וטוב יותר בשנים שבהן הוא פועל כחבר מועצת העיר. לאורך כל השנים הוא היווה כתובת לכל תושב תל אביב תהא אמונתו אשר תהא, ולקח על עצמו משימות ניהוליות שאינן קשורות בהכרח רק לצרכי ציבור דתי. הוא מייצג מבחינתנו זרמים דתיים מגוונים ועוזר לכלל מוסדות החינוך הדתי ולבתי הכנסת, אבל בתפיסת עולמנו ראוי לציון במיוחד הסיוע שלו לזרמים הדתיים הליברליים ותמיכתו במוסדות חינוך כגון "פלך", בית הספר המשותף וכדומה, ובקהילות הדתיות-ליברליות. 

תפילת יום כיפור ללא הפרדה מגדרית. כיכר דיזנגוף, 2022 (צילום: ליאור ברקוביץ'/ מתוך עמוד הפייסבוק "ראש יהודי")
תפילת יום כיפור ללא הפרדה מגדרית. כיכר דיזנגוף, 2022 (צילום: ליאור ברקוביץ'/ מתוך עמוד הפייסבוק "ראש יהודי")

כתל אביבים האוהבים את העיר הזו, אנו רואים בצער ובתדהמה את הקמפיין המתנהל כנגד כניסת סיעתו סיעת "מאמינים" לקואליציה. זהו קמפיין המלווה באיומים ובהשמצות כנגדו וכנגד ציבור תל אביבי דתי התורם לכלכלת העיר, לתרבותה לחינוך בה ולהתנהלותה.  

כאנשים דעתניים יש לנו הסכמות וגם חילוקי דעות עם חברינו הדתיים וגם עם חברים שאינם דתיים, אך מעולם לא עלה על דעתנו לדרוש הדרה מגופי העירייה של מרכיבים באוכלוסיה שלא רואים את כל החיים כאן עין בעין כמונו. במהלך העשור האחרון היה חיים גורן, שהוא נציגנו, חלק מהקואליציה ואף כהן כסגן ראש העיר. הייתה זו קואליציה בה היה רוב מוחלט לשמאל ולמרכז הליברלי, ובמהלך עשור זה לא דרש גורן אף פעם לפגוע במרקם החיים הליברלי המיוחד כל כך לתל אביב.

לא חוזרים אחורה, אנחנו עם הפנים קדימה לאחדות, לערבות הדדית ולתקווה!#רשויותמקומיות#תלאביביפו#בחירות#telaviv#תלאביב

Posted by ‎חיים גורן – Haim Goren‎ on Monday, February 26, 2024

 

חיים גורן, כאנשים דתיים אחרים בעיר, משלב באורח חייו את הספרא וסייפא ומשרת בשרות מילואים פעיל ומשמעותי גם בימי המלחמה הזו. כמונו הוא יודע כי גם אם אורח חייו האישי הוא דתי, וגם אם הוא מקפיד על קיום מצוות, הוא לא מנסה לכפות את דעתו על אנשים אחרים בעיר. בעיניינו דרך פעולתו מייצגת את הטולרנטיות, ההכלה והשותפות שהיינו רוצים לראות בחברה הישראלית. דרך הפעולה של סיעת "מאמינים" ושל חיים לא מנסה לכפות שינוי מציאות תל אביבית אלא מנסה לחפש פשרות ולייצג יהדות של מאור פנים, של דרך ארץ ושיתוף פעולה.  

להיות אדם ליברלי אמיתי, ולא רק אחד המתהדר בתואר כזה, משמעותו להיות מוכן לקבל גם עמדות אחרות ושונות ולכבד עמדות וצרכים של אחרים. הפסילה באמצעות טקסטים פוגעניים של מי שמקבל את קווי היסוד של הקואליציה התל אביבית היא פעילות קיצונית ומיותרת. כמוה כפסילת כל אדם דתי מלכהן בכהונה ציבורית בעיר תל אביב. 
>> ליאורה מינקה היא יו"ר הועד המנהל תיאטרון "הקאמרי", לשעבר יו"ר "אמונה" תנועת האשה הדתית וחברת מועצת העיר
>> אביעד פרידמן הוא איש עסקים ויזם חברתי, לשעבר מנכ"ל משרד השיכון ויו"ר החברה למתנ"סים