על זה נלחמנו: רון חולדאי ומיטל להבי, אל תמכרו את המחנה שלכם

רון חולדאי בעצרת משפחות החטופים (צילום: אלכסי ג'. רוזנפלד/גטי אימג'ס)
רון חולדאי בעצרת משפחות החטופים (צילום: אלכסי ג'. רוזנפלד/גטי אימג'ס)

גורמים במועצת העיר מעריכים שרון חולדאי עומד לצרף את הסיעה החרד"לית "מאמינים" לקואליציה, כולל סגן ראש עיר. זה הזמן להבהיר לחולדאי ולאנשיו שקואליציה כזאת מנוגדת לרצון תושבי העיר שהצביעו ברוב עצום בעד עיר ליברלית, חופשית ודמוקרטית. זאת תהיה טעות פוליטית מחרידה שתעלה להם במחירים כבדים

11 באפריל 2024

בסערת האירועים, נדמה שהבחירות לעיריית תל אביב-יפו התקיימו לפני עידן ועידנים. אבל מתחת לפני השטח הרוחות סוערות, והשבוע נפוצו ההערכות (הנכונות ככל הידוע לי) שרון חולדאי פועל להגדלת הקואליציה שלו בזמן הקרוב – ומתכנן לצרף אליה את סיעת "מאמינים" המייצגת את הזרם החר"דלי ואת חסידות גור (עם 2 מושבים במועצה) ולתת לחיים גורן, מוביל הרשימה, תפקיד של סגן ראש עיר. 

>> תושבי ת"א בחרו למנוע (גם) דוכני תפילין מחוץ לבתי ספר. תתמודדו
>> עיריית ת"א-יפו, למה (וכמה) את מרפדת את הכיסים של הגזען הזה?

ארגון "החזית החילונית" כתב לחבריו כי "השמועות אומרות שזה יקרה כבר ביום ב' הקרוב (15.4.24) בישיבת מועצת העירייה. למרות ההבטחות שקיבלנו ממי שרצו את הקול החילוני שלנו". בסיעת מרצ-חוזה חדש, שכבר הצטרפה לקואליציה, מתלבטים כיצד להגיב לצעד שכזה. רשמית, הם התחייבו לא לשבת לצד הליכוד/בן גביר ולא הטילו וטו על "מאמינים". אבל ברור להם שמבחינת חלק לא מבוטל מהמצביעים שלהם זה קו אדום.

אין להם בעיה עם תומכי ההפיכה. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)
אין להם בעיה עם תומכי ההפיכה. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)

את הישיבה לצד ש"ס, שצורפה לקואליציה, עוד אפשר לבלוע, מאחר שהיא מייצגת ציבור גדול בדרום העיר, ומאחר שברמת הממשלה, היא נחשבת כיום למפלגה הכי מתונה בזכות שרים כמו משה ארבל ואחרים. מצד שני, בסיעה חוששים שחולדאי יצליח להרכיב קואליציה גם בלעדיהם אם יפרשו, ביחד עם פירורי סיעות אחרות (ישראל ביתנו, הליכוד, צלנר, צעירים, גמלאים).

מבחינתו של חולדאי, אגב, נראה שאין בצירוף של "מאמינים" שום בעיה. בקרב אנשי ראש העיר חושבים שאם הסיעה החרד"לית מקבלת עליה רשמית את קווי היסוד שהוסכם עליהם שישמרו על הקו הליברלי, היא זכאית לייצוג ותפקידים ליד שולחן מקבלי ההחלטות. ההדרה שלהם, אומרים מקורבי חולדאי, כמוה כהדרה של כל הדתיים בעיר שלהם כיפה סרוגה.

ובכן, זה הזמן להבהיר להם וגם לחולדאי ולאנשיו, ובראשם אסף זמיר, שהקמת קואליציה שנותנת תפקידים וכוח וכסף לנציגים מובהקים של הזרמים הפוליטיים שבהם נאבק הציבור הליברלי בכל כוחו, במלחמת קיום של ממש מזה שנה וחצי, היא טעות פוליטית קשה שתעלה להם במחירים כבדים.

שמישהו יזכיר לו. רון חולדאי חונך את "כיכר הדמוקרטיה" (צילום: כפיר סיון)
שמישהו יזכיר לו. רון חולדאי חונך את "כיכר הדמוקרטיה" (צילום: כפיר סיון)

אין שום סיבה בעולם שמצדיקה "קואליציות מקיר לקיר" כמו שחולדאי כל כך אוהב. מי שהפסיד, יתכבד ויישב באופוזיציה וייצג משם את הציבור שלו. קווי יסוד זה קשקוש. יש חשיבות עצומה לסמליות ולנראות, בוודאי בתקופה כזו. תושבי תל אביב-יפו הצביעו ברוב גדול ועצום בעד עיר ליברלית, חופשית ודמוקרטית. אנחנו לא בזמנים רגילים, אלא בעיצומו של מאבק מכריע, נואש, לשמר סיכוי כלשהו לחיות במדינה – גם אם אתה חילוני, רפורמי, להט"בי. 

במשך שנים רבות, עיריית תל אביב-יפו עשתה מעט מדי כדי לייצג את תושביה במאבקים ערכיים. אירועי הדת בעיר הופקרו לטובת תנועת חב"ד המשיחית שמזוהה פוליטית עם בן גביר. הגרעינים התורניים שגשגו והביאו לחרפת "ראש יהודי" שהתפוצצה בצורה שסיכנה את שלום המדינה כולה ביום כיפור האחרון, לא מעט בשל המחדלים של ראשי העירייה שלא השכילו להוביל ולנווט את הנושא הרגיש למקום מבטחים.

חרפה שהתפוצצה לעירייה בפרצוף. ערב יום כיפור בכיכר דיזנגוף (צילום: שאול גרינפלד)
חרפה שהתפוצצה לעירייה בפרצוף. ערב יום כיפור בכיכר דיזנגוף (צילום: שאול גרינפלד)

כעת, הציפיות שלי (ואני מאמין שגם של עוד רבים מתושבי העיר) מנבחריה של תל אביב ברורות: להפוך את תל אביב למגדלור למדינה כולה ולמבצר של זכויות אדם, חופש ופלורליזם, בלי שום פשרות. אנחנו רוצים לראות את הנבחרים שלנו נאבקים איתנו בשער בגין במוצ"ש ב-20:00 נגד ממשלת הכישלון המוחלט, אנחנו רוצים שבית דניאל יוביל את הדלקת הנרות בכיכרות בחנוכה, אנחנו רוצים לקדם רישום לנישואים אזרחיים בעירייה, לתמוך ביוצאים בשאלה בתקציבים עירוניים. אנחנו רוצים חזון, אומץ והנהגה, כל הדברים שנעלמו לחלוטין בזירה הארצית.
מי שחושב שעיריית תל אביב צריכה להתמקד רק בנושאים מקומיים ועירוניים, לא מבין מהי "תל אביב".