עיריית תל אביב-יפו, למה (וכמה) את מרפדת את הכיסים של הגזען הזה?

גיא הוכמן (צילום: יחסי ציבור)
גיא הוכמן (צילום: יחסי ציבור)

לא פחות מארבע פעמים הזמינה עיריית תל אביב-יפו בחודשים האחרונים את גיא הוכמן להופיע בפני הורים ובני נוער. כן, דווקא את הסטנדאפיסט שמוביל בהופעותיו את הקריאה לרצח עם בעזה, שחורך את הרשתות החברתיות באמירות פשיסטיות, קומיקאי שגזענותו אמנותו. וכמה עולה לנו התענוג? בעירייה טוענים שזה סוד

זו אחת התקופות הקשות שאי פעם ידעה החברה הישראלית, בזה אין ספק. עצב, שכול, פחד, כעס – כל אלו הפכו לחלק אינטגרלי ויומיומי של כולנו, כבר כמעט חצי שנה. ועדיין – יש יחידי סגולה שמצליחים להפוך את התקופה הזאת לעוד יותר שחורה ומגעילה. אחד הבכירים והפעילים ביותר מבין אלו הוא גיא הוכמן.

>> תנו להם אוסקר: ערוץ 14 זוכה בפרס הטלוויזיה לבכיינות

החל מה-7 באוקטובר ועד עכשיו, על בסיס שבועי, הוכמן פולט רעלים תקשורתיים בקצב מסחרר. הוא לא היחיד כמובן, יש עוד רבים ורעים שעושים את זה וגם מקפידים להזין ולרטווט אחד את השני. אבל מה שמעניין במקרה של הוכמן – ולשם כך התכנסנו – זה שהוא מקבל כסף, כוח וכבוד מלא אחרת מאשר עיריית תל אביב-יפו.

וואי וואי איזה פורים משוגע הכנו לכם!!! ????גיא הוכמן מגיע להרים את האווירה לשכונות דרום מערב, ואנחנו דאגנו לכם לכרטיסים מה…

Posted by ‎קאנטרי קהילתי גורן גולדשטיין‎ on Sunday, March 3, 2024

למקרה שהתמזל מזלכם והצלחתם להתחמק מהג'יפה הפופוליסטית שלו, הנה סיכום קצר של הגותו של הוכמן: הוא בעד מוות וגירוש של כל העזתיים, או כמו שהוא עצמו היטיב לנסח בעצמו – "לעשות נכבה שנייה". הוא מאמין גדול בעליונות יהודית, חושב שהאיסלאם הוא מחלה ויש לו פטיש למסגדים הרוסים. התכנים שלו, שרבים מהם הועלו מתוך עזה עצמה ובמדי צה"ל, לא מועילים כל כך להסברה הישראלית שמנסה לשרטט תמונה של מלחמת אין ברירה צודקת עם פגיעה מינימלית בחפים מפשע.

בהקשר הפנים- ישראלי, הוכמן אוהב לשרבב את המילה 'אחדות' על הטיותיה וצירופיה, כי הוא מבין שזה הסנטימנט הנכון שימכור לו כרטיסים ויביא אותו להתארח באולפני המיינסטרים בתור המצחיקן טוב הלב, שם הוא ילהג כנגד 'הקיצוניים משני הצדדים' אבל מיד אחרי כן הוא ירוץ לטוויטר ויהדהד את המסרים של ארגוני הימין הקיצוני הפשיסטים ביותר. ארגונים שבימים כתיקונם, לפני שהחמאס הפריע להם, דחפו את ההפיכה המשטרית בכל הכוח.

אם לא קיבלתם בחילה עד כה, אז כמובן שהוכמן מקיים פלירטוט מתמשך עם תיאורית "הבגידה מבפנים", או כמו שהחבר'ה האלו אוהבים לקרוא לזה "אני רק שואל שאלות". אז אני גם רק רוצה לשאול שאלות, אבל לא את הוכמן – אלא את עיריית תל אביב-יפו. שאלה מאוד פשוטה: למה אתם נותנים לו במה?

דווקא בחודשים האלו, כשהחברה הישראלית צריכה ריפוי, והוכמן שובר את שיאי הגזענות והרעל של עצמו, בעיריית תל אביב-יפו מחליטים שמכל אלפי האומנים והקומיקאים בארץ, דווקא הוא מתאים ביותר לעלות שוב ושוב ושוב על הבמות של העיר. במהלך החודשים האחרונים שלחה העירייה את הגזען-על-מלא הזה להופיע מול משרתי המילואים, מול הורי דיגיטף והכי גרוע – פעמיים מול בני נוער.

מה שמוביל אותי לעוד רק-שאלה: כמה כסף הוא מקבל מהעירייה? השאלה הזאת היא ממש ממש לא רטורית. ביקשתי לקבל את המידע הזה מממונה חופש המידע בעירייה, ולהפתעתי – סורבתי. המידע הזה, הכסף הציבורי שלנו שמקבל הוכמן הוא לפי העירייה "סוד מסחרי". זאת אומרת שמבחינת העירייה, היא יכולה לשלם לו גם שני מיליון שקל על הופעה של שעה מהכסף שלנו ומבלי שהציבור יוכל לדעת את זה, כי המחיר הוא "סוד מסחרי" שלו. איך הציבור אמור לבקר את סדרי העדיפויות של העירייה עם כל ה"סודות מסחריים" האלו? התקציב הרי מוגבל ולפני קיצוץ גדול, והציבור צריך לדעת מה הם סדרי העדיפויות בנוגע אליו.

סדרי עדיפויות זה לא איזה מושג תיאורטי. זה היום-יום שלנו. סתם דוגמא: לפני שבועיים הגענו למרכז הקהילתי השכונתי עם בת השלוש שלנו כשהיא מתרגשת מפתיחת חוג מוזיקה שאמור להתחיל ממש עוד רבע שעה. כשכבר הגענו למקום התבשרנו שהחוג לא יתקיים "כי העירייה לא העבירה תקציב". ככה פשוט. סדרי עדיפויות. רוצים לדעת למה דווקא כן היה תקציב במרכז הקהילתי השכונתי? הופעה בפורים. שוב גיא הוכמן. שוב מול בני נוער.

אני מאמין שיש לנקוט בזהירות רבה בכל מה שקשור להחרמה או קינסול של אמנים, אבל חשוב להבין שהוכמן הוא לא איזה קומיקאי שמביא את מרכולתו האמנותית הלגיטימית ובמקרה נתפס בחדרי חדרים באיזו אמירה לא במקום. זה לא המקרה. אצל הוכמן הפופוליזם הפשיסטי והגזענות הם החומרים עצמם, הם האומנות שלו. אסור שהוא יקבל על זה פרס. בטח לא ממוסד ציבורי שמתיימר להיות מגן הדמוקרטיה והסובלנות.

בימים האחרונים רבים התבשמו מההסכמים הקואליציונים שאומרים בין היתר ש"העירייה תמנע מלתמוך או לתקצב גופים הקוראים לגזענות". אז יאללה, נאה דורש נאה מקיים. אני חושב שברור איפה כדאי להם להתחיל ליישם. על הדרך הם מוזמנים גם לברר ולספר כמה זה עלה לנו עד עכשיו – כדי שנחליט לבד אם זה שווה יותר או פחות מחוג מוזיקה לילדים.