חגיגה בלי תבערה: היערכות כבדה לקראת הדרבי בגמר הגביע

בדרבי שהתקיים בשנה שעברה בערו כיסאות בבלומפילד המשופץ וכמעט הפכו למלכודת מוות. הערב יתמלא האצטדיון בכ-30 אלף אוהדים לדרבי הגביע הראשון ב-27 שנה. ברשויות מבטיחים שהכיסאות בטוחים, ואנחנו מאחלים לחגיגה ספורטיבית אמיתית

נקי נקי, אבל מה הטעם? אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)
נקי נקי, אבל מה הטעם? אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)
2 ביוני 2021

זה הולך להיות גדול, רועש, מרגש, מסעיר ודרמטי: אחרי 27 שנה, הפועל, מכבי וכ-30 אלף אוהדים – הקהל הגדול ביותר בבלומפילד מאז שהופסקה הליגה בגלל הקורונה – ייפגשו הערב בגמר גביע המדינה ורק שכולנו נצא משם בחיים.

במשטרה ובחברת היכלי הספורט העירונית המנהלת את בלומפילד צופים לאצטדיון מפוצץ ונערכים ללא מעט בלגן. הם לא שכחו איך בעונה הקודמת הדרבי הופרע מהצתה של כיסאות בשערים 5 ו-11 היכן שהאוהדים השרופים של שתי הקבוצות יושבים (כלומר, עומדים).

מי שהיה במשחק זוכר רגעים מפחידים. איתי, שמלווה את הפועל מגיל חמש סיפר לנו כי ״הדרבי לרוב אינטנסיבי וחם. לפני השיפוץ בשערים של השרופים, הכיסאות היו מברזל ולמרות שהעניינים היו מתחממים לא קרו דברים כאלה. אחרי השיפוץ הכיסאות הוחלפו לפלסטיק. אני הייתי בחמש ופתאום ראיתי כמה שורות מתחתיי את הכיסאות פשוט מתלקחים. לקח כמה דקות עד שהביאו צינור ומטפים והשתלטו על הדליקה. תוך רבע שעה בערך המשחק נמשך. אני חושב שנשרפו משהו כמו עשר-עשרים כיסאות".

אוהדי הפועל. צילום: עמוד הפייסבוק של הפועל
אוהדי הפועל. צילום: עמוד הפייסבוק של הפועל

בצד האדום: לעזאזל המדינה, תנו לנו את העיר
בצד הצהוב: לסיים את העונה בטעם טוב, על חשבונם

גם גבי היה בשער חמש כשהכול מסביבו החל לבעור. הוא זוכר ניהול מבולבל ביותר. "התחיל המשחק, אני בשער 5, וממש בפתיחה נדלקו כמה אבוקות. לא משהו חריג בדרבים. אבל מהר מאד כיסאות עלו באש – לא להבה קטנה בגובה הכיסא שנכבית מהר מעצמה. להבות ענקיות שהחזיקו הרבה זמן. אנשים ברחו מהאזור, ואף אחד לא בא לתפעל את האירוע. בסוף אוהדים מצאו מטף איפשהו וכיבו את האש".

בחברת היכלי הספורט ספרו לנו שהכיסאות שהוחלפו בשיפוץ נבחרו במיוחד כמעכבי בעירה, שהם עומדים בתקנים בינלאומיים ונבדקו על ידי משרד התקנים הישראלי, "אבל אין דבר שלא יבער אם מישהו יתאמץ מספיק" לדבריהם. הם מזכירים גם לאוהדים שהאבוקות, כמובן, אינן חוקיות.

אחרי שהכיסאות התלקחו העירייה לא לקחה סיכונים, אומרים בחברת היכלי הספורט: נערכה חקירה משטרתית מקיפה וגם הקבוצות עצמן השתתפו בתחקיר האירוע. ממנו עלה כי מדובר בהצתה מכוונת ונגמר בכמה מעצרים. כחלק מהפקת הלקחים נוספו מצלמות והוגבלו מספר האוהדים המורשים לעמוד על מרפסות היציע. כבאיות בכוננות ומשטרה נחשבת להיערכות שגרתית וחשובה, אבל המשטרה הגדילה משמעותית את מספר השוטרים שיגיעו לאצטדיון לכבוד הגמר.

בינתיים באימון המסכם של הפועל בוולפסון כבר נצפו שוב אבוקות (לא אירוע נדיר). תשובות לשאלה איך הוצתו כיסאות גם בשער 11 לא הצלחנו לקבל מדוברות המשטרה, ובמקום נמסרה לנו תגובה כללית לפיה "המשטרה תציב שוטרים גלויים וסמויים לשמירת הסדר והאבטחה, משטרת ישראל תגלה אפס סבלנות כלפי כל אירוע אלימות, ביטויי גזענות ופגיעה ברכוש ותמצה את הדין עד תום עם המעורבים". אנחנו כמובן מקווים שהגביע יהפוך בעיקר לחגיגה עירונית וספורטיבית כמו שרק העיר שלנו יודעת להפיק – ולא לתירוץ להבעיר דברים. מזה יש היה לנו מספיק.

אוהדי מכבי תל אביב (צילום: David Buimovitch)
אוהדי מכבי תל אביב (צילום: David Buimovitch)

מחברת היכלי הספורט נמסר בתגובה: "אנו עושים מאמצים כבירים לספק חוויית צפייה ספורטיבית ובעיקר בטוחה לאוהדי הכדורגל. בעונת המשחקים הנוכחית לא היה מקרה של הצתת כיסאות. המושבים בבלומפילד עומדים בתקני בטיחות בינלאומיים מחמירים של תקני אש ומניעת בעירה. במקרה בודד שארע בעונה שעברה, לפני כשנה וחצי, הוצתו בכוונת מכוון במשחק הדרבי מספר כיסאות על ידי עבריינים. יודגש כי העובדה שהכיסאות עומדים בתקני עיכוב בעירה, מנעה באותו מקרה את התפשטות האש מעבר למקום ההצתה הנקודתית. אנו מצרים על כך שיש מיעוט של אוהדים הפועלים בניגוד לחוק, גורמים סכנה לחבריהם ופוגעים בקבוצות, באצטדיון ובחוויית הצפייה. קוראים לגורמי אכיפת החוק והקבוצות להוקיע ולמצות את הדין עם העבריינים".
הפועל נגד מכבי בגמר גביע המדינה בבלומפילד (20:30). כל הכרטיסים נמכרו