המופע של סתיו קצין: כך התרסק "האח הגדול" בעונת השפל שלו

סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עוד ועוד דיירים נוטשים את בית האח הגדול באימה ובזעם, ויש לזה סיבה מרכזית אחת: המופע של סתיו קצין, שהפקת התוכנית קנתה במלואו והפך את העונה כולה למשחק מכור. ההתמקדות בה והסלחנות כלפי הביריונות שלה פירקו את הבית. גם אם קצין לא תזכה זאת תיזכר כעונת השפל של להיט הריאליטי

23 באוגוסט 2023

נותרו 18 ימים לסוף העונה ה-13 של "האח הגדול", ונראה שגם קברניטי העונה כבר מחכים שהיא תיגמר. ארבעה דיירים כבר נטשו במהלך העונה (הכי הרבה מאז "עונת שי חי", עוד בתקופה שבה "האח" שודרה בקשת), נתוני הרייטינג נמוכים משמעותית מאלה של העונה שעברה וגם ברמת יחסי הציבור היא סופגת לא מעט ביקורות.

העונה הקודמת של "האח" הציבה רף גבוה ליוצרי התכנית. היא היתה מאוזנת, מלאה בדמויות עגולות וטובות והצליחה לתת פייט ל"קשת". היו בה גם רגעי שפל (מפרשת "הייל היטלר" ועד ענייני דיאן שוורץ, לטוב ולרע), אבל בסך הכל היא ידעה להחליק מהן יפה וסיימה עם מחמאות. העונה הנוכחית, לפיכך, הייתה צריכה להתמודד לא רק עם התחרות הקשה מכיוון "חתונה ממבט ראשון" של הערוץ המתחרה, אלא גם מול הציפיות של עצמה.

המופע של סתיו קצין מרעיל את העונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
המופע של סתיו קצין מרעיל את העונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

גם אם נתעלם מהרף הזה, וגם אם יש עוד זמן על השעון – ברור לכולם שהעונה הזאת מאכזבת. הליהוק פגע הרבה פחות מבעונה שעברה (לעתים ניסה להתחקות אחרי סימבולים מהעונה הקודמת, מה שהרגיש מזויף מההתחלה), המריבות – שהן חלק מהחיים בבית האח – נראו ממוחזרות ועייפות, ומעל הכל עומד הפיל בחדר – והוא לובש ורוד.

סביב העונה הזאת, יש תחושה (שהובעה גם בריקאפים שלי מהעונה הזו, וגם ע"י דיירים שיצאו מהבית והספיקו להתבטא בדרכים שונות) שהעונה הזאת סומנה מההתחלה כעונה של סתיו קצין. מהרגע הראשון שבו היא הופיעה על המסך, היה ברור שמדובר בדיירת מיוחדת – גם מבחינה פיזית, גם מבחינת האופי. זה הלך והתחזק ככל שהעונה התקדמה – היא היתה המופע המרכזי של הבית, שהעמיד בצל לא מעט דיירים אחרים.

אם תביטו היטב תוכלו לראות את סתיו מחליפה אופי. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אם תביטו היטב תוכלו לראות את סתיו מחליפה אופי. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

לצד החלק החיובי שבסיפור, אם נניח שהוא חיובי, יש גם צד שלילי: סתיו זכתה ל"הנחת סלב" מופלגת מצד ההפקה. התנהגויות שלא היו עוברות בשום צורה עם דיירים אחרים בבית (בעיקר כשהם גברים), עברו אצל סתיו בצורה חלקה. דווקא כאשר "האח" נושא ברמה את ההתנגדות ל"בריונות", ומשתמש במילה הזו לא פעם (אפילו גרר לבית את עטרה אוריה כדי שתשיר לדיירים את "ילד מטריה" במופע התחסדות מרהיב) – הוא מתעלם מכך שהגברת קצין, לא פעם, השתמשה באותה בריונות כלפי דיירים אחרים.

נכון, היא אמנם עשתה את זה בבלונד ועם איפור כבד (ולא עם חספוס גברי כמו גיא או שניר), אבל ההתנהגות הרכושנית והדוחה שלה כלפי עדן (מי שהייתה אחת החברות שלה בבית), החיצים שהיא ירתה בישיבות הדיירים המפורסמות, ההתנהגות סביב האוכל (החבאת מוצרים מסוימים מדיירים אחרים) ובאופן כללי – העובדה שסתיו פשוט לא מסוגלת להפנים את העובדה שיש סיפור בבית שלא קשור אליה בשום צורה.

סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הדוגמא הקלאסית שעולה לי בראש מגיעה מסיפור מתחילת העונה: בשלב מסוים, שלום אסייג נכנס לבית וערך משימה מיוחדת שבה הוא "בחן" שתי דיירות לתפקיד ב"שנות ה-90". שתי דיירות נבחרו למשימה – יובל מעתוק וסתיו קצין. מעתוק, שהיתה הרבה יותר מתאימה, גם היתה הרבה יותר טובה – וניצחה בצדק. סתיו הפסידה, אבל בניגוד למצופה משני אנשים מבוגרים (ללחוץ יד ולהגיד כל הכבוד, נגיד?) – קצין עשתה את ההפך. היא מיד שיחקה סצנה שלמה של בכי, כי ידעה שהמצלמות יילכו אליה – ולא למי שניצחה וזכתה לרגע אחד של אושר.

וזו הטקטיקה הברורה של סתיו, לאורך כל הדרך, מהפרק הראשון – אין יחסי ציבור רעים. היא יכולה להתנהג בצורה רעה ומגעילה כמעט לכל הדיירים בבית, כל עוד זה בדרך למטרה הקדושה שהיא כיבוש המיליון והזכייה בעונה. לסתיו קשה לבוא בטענות, היא אחראית לעצמה (ויודעת טוב מאוד מה היא עושה). גם לקהל קשה לבוא בטענות, הוא מקבל את מה שמאכילים אותו. האחריות רובצת על מי שבנה את התסריט הזה – והיא הפקת התוכנית, שסללה לסתיו את הדרך לזכייה.

כמה אנטגוניזם אפשר לעורר לפני שזה יתנקם בך? סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כמה אנטגוניזם אפשר לעורר לפני שזה יתנקם בך? סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בסופו של דבר, למרות ההגדרה שמדובר בתכנית "מציאות", לכאורה כזו שמתעדת מציאות ולא בוראת אותה – הכוח שיש להפקה ולעריכה של "האח הגדול" הוא כוח אדיר. זאת הכותרת שצריכה לעמוד מול כל ביקורת כלפי הדיירים – הכוח שיש בחדרי העריכה מסוגל להפוך כל דייר, גם את כותב שורות אלה, למניאק או למלאך. פשוט צריך לבחור מה לקחת מתוך כמות חומרי הגלם האדירה שיש להם. ברצותם, הם יכולים לתת פוקוס לדייר – או להוריד ממנו פוקוס. וזה, במידה רבה, מה שקבע את גורל העונה הזאת.

זה לא סתם שארבעה דיירים – גיא אהרון, בן ויארניק, לין אלפי וכעת גם אורי נגר – בחרו לעזוב את הבית (ולוותר על הפרס) מרצונם. הם עזבו כי הם הרגישו שאין להם דרך לבטא את עצמם. כי בסופו של דבר, זמן האוויר בפרקים של "האח הגדול" (למרות שהם ארוכים מאוד – בין שעה לשעה וחצי ברוטו) הוא מוגבל וסתיו שואבת אליה כמעט כל דקה פנויה. כל מי שראה את הפרקים שמשודרים ב"רשת", יודע שב-80 אחוז מהפרקים סתיו מופיעה בפריים. המדיום הוא המסר, ואם סתיו מופיעה בו שוב ושוב, כנראה שהיא גם תזכה לפופולריות.

משחק מכור. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
משחק מכור. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ואם המשחק מכור, אז הדיירים פשוט לא ישתפו איתו פעולה. ולפחות לתחושתי, המשחק מכור. כאן חשוב להזכיר את העובדה שלסתיו קצין ול"אח הגדול" רועי עוז-פרבשטיין, יש היסטוריה. פרבשטיין היה העורך הראשי של תכנית הריאליטי "היפה והחנון", בה השתתפה קצין. וכשמחברים את זה להנחות המופלגות וליחס המוגזם שקצין מקבלת העונה, קשה שלא לחבר את הנקודות: העונה הזו הימרה על סתיו בתור הסוס המנצח שלה, והיא לא מתכוונת לרדת ממנו עד הרגע שבו תוכתר.

כן, סתיו מביאה אולי רייטינג (למרות שגם בנתון הזה, העונה הזו של "האח" היא כישלון מהדהד). היא מושכת אש, ואש מביאה קהל, אנחנו יודעים. זה לא טקסט מתחסד, וגם "האח הגדול" לא צריכה לעשות שום דבר לשם שמיים. מדובר בעסק כלכלי, המטרה היא לגרוף רווח מפרסום – תאמינו לנו, את המסר הזה הבנו. אבל הצביעות קשה יותר מכל: אי אפשר לעמוד עם אצבע ולחנך כל דייר שטיפה חוצה את הגבול (זוכרים את שניר מקבל "אזהרת על תנאי" על איום מרומז שבא מרגע של עצבים?), לשלוח פנימה מחנכים (זוכרים את הכניסה של אורנה בן דור?) ולהטיף מוסר על כל במה – ואז לסלוח לבריונית הכי גדולה שיש.

ההפקה סולחת על הכל. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ההפקה סולחת על הכל. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

באופן אבסורדי, מתוך הרצון למשוך קהל ולהיות פופולריים, "האח הגדול" ירתה לעצמה ברגל: לפחות שני דיירים מבין הארבעה שהודחו, בן ואורי, היו פוטנציאל לא רע לזכייה בעונה הזאת. היו שם סיפורים אנושיים מצוינים, שאפשר היה לספר ולהפוך את העונה הזאת למגוונת וטובה יותר. ההתמקדות המוחלטת בסתיו מחד, והסלחנות כלפיה מאידך, פשוט שיגעה את הדיירים – עד שלא יכלו יותר ועלו למדרגות בעצמם.

גם אם סתיו לא תזכה בעונה הזאת הטעם המר יישאר. זו עונה חלשה עם מעט מאוד רגעי התעלות אמיתיים, עם סיפורים מצוינים שהתפספסו, עם קשר מול הקהל שהלך לאיבוד. הפקת "האח הגדול" החליטה להבליט את סתיו בכל מחיר, אבל בדרך – העונה הזו, על כל דייריה, הלכה לאיבוד.