שבע בום: אנחנו יודעים מי ינצח את סתיו קצין בגמר האח הגדול

"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

שבועיים לגמר העונה, שבעה דיירים אחרונים בבית, כל אחד מהם הוא מנצח פוטנציאלי. אבל בסוף השאלה היא מי ינצח את הברבי מאריאל. ואחרי הברית החדשה והמפתיעה שלה והתחדשות הקרבות עם אברהם, יש לנו גם הימור מי זה יהיה. וגם: מה הקטע של גבעת הצעקות? // הריקאפ שחיכיתם לו

27 באוגוסט 2023

שבוע בדיוק עבר על בית "האח הגדול" בבירתנו הנצחית מאז הודחה ספיר בורגיל, והזמן מתקתק לאחור: עוד שבועיים בדיוק מהיום (ראשון), יוכתר הזוכה המאושר של העונה. שבעה דיירים בלבד נשארו בבית, וכעת – רק החזקים על המגרש. ליאל, סתיו, שניר, שי, יובל מעתוק, יענקי ואברהם – הסגל מצטופף, וברור שמכאן כל הדחה (או הפסד) הולכים להיות דרמטיים במיוחד.

שני דיירים עזבו השבוע את הבית – אחד משמעותי, ואחת הרבה פחות. האחרונה בסדר היתה עדן שבירו, שהודחה אתמול – והיא עוד הוכחה לדיירת שבעצם לא הייתה לה סיבה אמיתית להישאר. כמו הרבה סיפורים שמתפוגגים מהר, גם עדן היתה "שחקנית של טיקט אחד": היא נכנסה אך ורק כדי לנסות ולמצוא חן בעיני יובל לוי. כבר ראינו דיירים שנכנסים למען מטרה מוצהרת (למשל, אורי נגר ואפילו ספיר, למי ששכח – שנכנסה בתור "אחותו של שניר"), אבל גם אם הקו העלילתי המקורי היה נכשל – סטייל משה בעונה הקודמת – הדייר עדיין מצא לעצמו כיוון אחר בבית ונראטיב מחודש.

ביי ביי, בקושי הכרנו. עדן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ביי ביי, בקושי הכרנו. עדן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אצל עדן זה לא קרה. אחרי שיובל לוי בעצם דחתה אותה, היא ניסתה לרכוב על הגל של סתיו קצין בכך שנצמדה אליה (וגם הרוויחה מהשותפות הזו – כנראה – לא מעט קולות, כולל בקרב בשבוע שעבר שבו היא הצליחה לנצח לביאה כמו ספיר), אבל גם כשהסיפור הזה גווע, היא הפכה להיות אחת שנשרכת מאחור – והצידוק לקיום שלה בבית נגמר. הדרך משם להדחה, קצרה.

הדייר המשמעותי שעזב את הבית – עזב מיוזמתו. אורי נגר סיים את דרכו הקצרה, אך החשובה, בעונה הזו (אגב, נגר ועדן עוזבים – פירושו שרק ליאל שרד מהכניסה השנייה עד הישורת האחרונה). נגר הוא הדייר הרביעי שעוזב מרצונו, תופעה שלא הייתה כמותה מאז "עונת שי חי" – ועל כך כבר נכתב. הסיבה הרשמית שהתפרסמה היתה "תחושת מיצוי", לי נראה שבסופו של דבר במציאות שאחרי ההליכה של ספיר, הוא זיהה את רמת האנטגוניזם שהוא מעורר אצל יותר מדי דיירים – וספציפית אצל אברהם – וחשש שזה יכשיל אותו.

ז"ש מעונת שי חי. אורי נגר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ז"ש מעונת שי חי. אורי נגר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מי שנפגעת מאוד מהעזיבה הזאת היא סתיו שבעצם מאבדת את השותף הכי טוב שהיה לה בתקופה האחרונה. באיזשהו מקום, סתיו תמיד היתה סוג של "זאבה בודדה" – אבל נגר כן סיפק לה איזושהי תמיכה, ומהרגע שהוא ירד מהסיפור, ובטח אחרי שעדן הולכת, היא מבודדת יחסית מול בית שרובו לא אוהב אותה. רובו ולא כולו, כי היא הצליחה למצוא חיבור מפתיע בשבוע האחרון.

מה אתם יודעים? מה שהוגדר בתור היריבות הגדולה של הבית, הפייט בין סתיו וליאל, הפך פתאום לחברות. מערכת היחסים בין "הברבי" ל"בראצית" היא כנראה הסיפור שיסחב אותנו בשבועיים שנותרו עד סיום העונה. ליאל, כזכור, נכנס לבית בתור מי שהבטיח לתת קונטרה לסתיו: היחיד שיכול לעמוד מולה באמת, ולא מפחד או מטורלל לגמרי מהרעילות של קצין. אבל בדרך קרה משהו מעניין והתבררה העובדה שקצת כמו יריבויות אחרות בהיסטוריה, גם הפעם שני הניצים לא כאלה שונים.

כבר הסתיו עכשיו? ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כבר הסתיו עכשיו? ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ליאל זיהה בסתיו, קודם כל, את עצמו – ובסופו של דבר, למרות לא מעט אנטגוניזם ודם רע, זה היה הדדי. הקלאש ביניהם הוביל (אולי) לרגע הזכיר ביותר בעונה הזאת של "האח" – וזה החצי עימות חצי טיפול פסיכולוגי שליאל העביר לסתיו בחדר האח הגדול (אפרופו "החיקוי"). מאז הם כמובן הספיקו לריב שוב ושוב (ושוב), אבל מתחת לעוצמות ולווליומים, בסוף התחבאה אפילו סוג של חיבה.

סתיו מבינה היטב את המצב שהיא נמצאת בו. שני הלכאורה-שותפים היחידים שבאמת הלכו איתה, נעלמו תוך שבוע. מצב שבו כל הבית קם נגדה ואין מישהו לצידה בסוף עלול לפגוע בה. וקצת כמו יצחק רבין ושמעון פרס (שניהם כבר ז"ל), שלקראת סוף חייהם המשותפים הבינו שאם לא יהיו תלויים אחד בשני – הם יהיו תלויים אחד לצד השני, גם סתיו וליאל התפנו כדי לקיים סולחה ולבנות איזשהו ציר משותף.

מקור האור והטראפיק, סתיו וליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
מקור האור והטראפיק, סתיו וליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ברור שיש כאן גם מימד ציני – סתיו זקוקה לבולטות של ליאל בצד שלה ולא בצד השני. ליאל זקוק לסתיו בתור מקור האור והטראפיק של הבית. שניהם מבינים ששלום ישרת אותם יותר ממלחמה, אבל אני עוד לא הייתי ממהר לסגור את המדשאה בוושינגטון לטקס. יש לי תחושה שתהיה לנו לפחות עוד מריבה אחת עד שגיא זוארץ ולירון ויצמן יכריזו על הזוכה.

מוצר אחד שמאוד בלט בשבוע הזה של "האח" הוא הטאבלט – או במילה אחרת, התקציב. האירוע הדי מתיש הזה תמיד סימן התפתחויות בבית, אבל הפעם היתה לו משמעות סמלית אדירה – משבצת המנהיגות בבית, שהוחזקה במידה רבה על ידי ספיר, נותרה ריקה. המלכה מתה, ועכשיו מחפשים את היורשת – והיא הגיעה באמצעות אותה הצבעה על מי ינהל את התקציב. מצד אחד עמדה שי עופרי, מצד שני עמדה סתיו – וסתיו הצליחה לנצח (בין היתר, בעזרתו האדיבה של ליאל שהפעיל את כל העוצמה שלו כדי שסתיו תהיה זו שתבחר).

אוהב או כועס. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אוהב או כועס. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

האם זה אומר ש"המהפכה הדמוקרטית", כפי שהיא הגדירה אותה, הושלמה? אני עדיין בספק. בסופו של דבר, סתיו מעוררת יותר מדי אנטגוניזם אצל יותר מדי דיירים מתוך השביעיה (שי, אברהם ושניר הם בלוק די רציני במה שנשאר בבית) כדי לטעון למנהיגות. ואם הייתם צריכים הוכחה – הגיע הקלאש הגדול שלה עם אברהם.

אפשר להגיד שהסיפור של סתיו ואברהם הוא הפוך לזה שקרה עם ליאל: כאן זה התחיל לגמרי בחיבוב הדדי ובמצב שבו אברהם דווקא ניסה להבין את סתיו. אבל אז היחסים הידרדרו (כמו שקורה עם כל מי שמנסה להפגין אהבה כלפי סתיו), ושבועיים לסוף העונה אברהם מוצא את עצמו כיריב הגדול שלה.

להטריל את הטרול. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
להטריל את הטרול. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

זה התחיל – כמו הרבה אירועים מטלטלים בבית – ממה שקרה בחוץ. בהופעת אורח לא צפויה, ספיר עמדה מחוץ לבית וצעקה פנימה מסרי אהבה לאברהם. סתיו, בהיותה סתיו, לא היתה יכולה סתם להתנהל בשקט – אלא זרקה משפט בנוסח "לפחות שספיר תעוף מפה". אחר כך היא כמובן היתממה, אבל סתיו יודעת בדיוק מה היא עושה – זו הטקטיקה מספר אחת שלה. שליחת חיצים, היתממות ובסוף בכי תמרורים למצלמות.

וזה הוציא מאברהם את השדים. הוא הגיב בכלי המושלם מבחינתו – טרולינג. וטרולינג, יודה גם האיש שהכי לא אוהב את אברהם, הוא יודע לעשות מעולה. מהרגע שבו הוא שולף שואב אבק ושואב מתחת לאף של סתיו המנומנמת, ועד הכניסה הבומבסטית שלו לתקציב – לבוש בחליפה ורודה, מיינד יו – שבה הוא בעצם החזיק מול סתיו את המראה שלה.

אנטגוניזם כל הדרך אל הגמר. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אנטגוניזם כל הדרך אל הגמר. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אברהם הוא דייר שלא יכול להתנהל בלי נראטיב. הוא חייב להיות בעימות – או להיות ברומן. לכעוס, או לאהוב. הוא לא יכול להתנהל סתם במרחב – ותוך שבוע, הוא איבד בעצם את שתי האלטרנטיבות האלה. ספיר, הרומן הגדול שהחזיק אותו, הודח בשבוע שעבר – ואורי נגר, האויב הוותיק והמעצבן, נפרד. מה עושים? מדליקים מחדש את היריבות עם סתיו, בתקווה לדהור על האנטגוניזם כל הדרך לגמר.

ואם כבר דיברנו על הצעקות מבחוץ – בואו פשוט נדבר על זה. המוסד הזה קיים בערך ממתי ש"האח הגדול" קבעה את מושבה בנווה אילן – מחוץ לבית קיימת גבעה שממנה אפשר לצעוק אל תוך הבית באופן שהם יכולים לשמוע. לכאורה, עניין ספונטני, אבל ברור לכולם שאם הפקת "האח" היתה רוצה שזה ייפסק, זה ייפסק.

"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

שאלת התועלת של הצעקות היא כבר יותר מורכבת: מצד אחד זה בהחלט גורם מחזק, סוג של מסר מהעולם החיצון כלפי האח, שמבודד מרעשי רקע. מצד שני, לא מעט פעמים זה היה גורם מכשיל (שניר היה אלוף הנפילות בדברים האלה), כזה שמערער את הדיירים בנוגע לדרך שלהם. זהו עוד גורם שמנצל את השבירות הנפשית של הדיירים בבית – שגם ככה לא מעט תוהים על עצמם ועל איך שופטים אותם בחוץ – ואולי גם גורם להם קצת פחות להחזיק מעמד בתוך הבית (ע"ע העזיבות המרובות).

ביום טוב כבר רואים את הגמר. שבעה דיירים נשארו בסך הכל, שבועיים נשארו, ואנחנו בשלב שבו אפשר וצריך לסמן זוכים. הרשימה שנותרה מאוד עמוקה – יש פה שבעה ווינרים פוטנציאליים. ברור לכל שסתיו מסומנת בתור הזוכה, אבל ההיסטוריה של "האח" מלאה בדיירים שהם סימנו כזוכים ובסוף לא זכו. שי? קצת קשה לי להאמין, כי אין לה את העוצמה המספקת. ליאל? יותר מדי מעורר התנגדות. 

הניצחון שיספק את כולם. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
הניצחון שיספק את כולם. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ההימור (הלא כזה מטורף) שלי הוא על יענקי. הוא הדייר הכי פופולרי, הוא מסמל משהו בחברה שאנחנו חיים, הוא לא עמד אף פעם להדחה, ויש לו את השילוב הנכון של פופולריות בבית ואהדה מחוץ לבית. גם עבור ההפקה זה יהיה מוצא טוב (ואולי גם טענת הגנה בפני הטוענים ש"מכרו את העונה לסתיו") – בקיצור, ווין ווין ווין. אבל עד אז, יש שבועיים ארוכים מאוד – וב"אח הגדול" הכל יכול להשתנות. חוץ מסתיו. היא לא משתנה אף פעם.