הביאו את הגמר: לאח הגדול נשאר רק הרומן של שחף וטליה

הזוגיות שאינה נגמרת, בנתיים. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
הזוגיות שאינה נגמרת, בנתיים. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

רגע לפני סיום העונה, "האח הגדול" פשוט מבזבז זמן עד שיסתיים השעון, מה שאומר שזה בול הזמן להכניס פנימה את אסף גרניט, למחזר כוכבי עבר ולחזור אחורה לראשית העונה כדי לגרד עוד קצת סימפתיה מהקהל. וגם - האם טליה ושחף ישרדו בחוץ?

15 בספטמבר 2022

קצת קשה היה להאמין, אבל הגענו לישורת האחרונה. גמר "האח הגדול" ממש מעבר לפינה, בעוד יומיים בדיוק (ש', 17.9), מה שהעמיד את הפקת התכנית בפני התלבטות לא פשוטה: מה לעזאזל עושים עם השבוע הזה? הדחות כבר אין, מהתקציב לאף אחד לא אכפת כשיש כל כך מעט דיירים (שישה במספר), אסיפת דיירים מרגישה חסרת ערך, המחנות התפרקו, יש רומן אחד בבית (ואת הלימון הזה יסחטו עד הסוף, כמו שתכף נראה) והיריבויות כבר מתגמדות לטובת הסוף המתקרב. גארבג' טיים.

זמן טוב להחזיר כוכבי עבר. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
זמן טוב להחזיר כוכבי עבר. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

שני פתרונות, אם כן, היו ל"אח הגדול" עבור המשבר הקרייאיטיבי: הראשון הוא, אם להשתמש במונחי טוויטר, היה קידום עצמי חסר בושה – ביום ראשון החליטו להכניס בבית את אסף גרניט, ובפרק שישודר הערב ייכנסו שלל דמויות בולטות מעונות קודמות, ביניהן שי חי, ג'וזי זירה וגם יוסי בובליל. במילים אחרות, מה טוב יותר מאשר "ממבר-בריז", או לפחות לדחוף את הריאליטי השני – זה שיישאר אחרי שבת וינסה להתמודד לבדו מול התותחים הכבדים של "קשת".

>> ורגע לפני הסוף, עשינו סדר ודירגנו את כל הדיירים

הפתרון השני – והמשמעותי יותר – הוא משימת הגמר, שבמקרה הזה קצת מוזר אפילו לקרוא לה משימה. זה היה השלב שבו ששת הדיירים, כל אחד בתורו, נקרא אל "המעלית" (שלוקחת את הדיירים למעלה אל… חדר שנראה בדיוק כמו החדר שבו עשו את ישיבת הדיירים. לא ברור לי איך המעלית הזו עובדת בדיוק לאיזה מימד היא נוסעת), ובסיומו הם נכנסים למעין מסע פנימי. חוזרים אל הוידויים המרגשים, אל תחילת הדרך (תעודות הזהות או האודישן הראשון – פיצ'ר חמוד), וגם מקבלים מסר מהבית, כאילו זה לא קרה לאורך כל העונה. הפעם זה ממש מפגש עם האמא/האבא/הסבתא/האחות (אם קוראים לך אילנה).

חדר מסתורי וואו איך הגעתם אליו? "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
חדר מסתורי וואו איך הגעתם אליו? "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

המטרה העיקרית היתה לחבר את הדיירים שוב אל הסיפור הגדול – אל הנראטיב שאיתו החלו את הדרך. באין סיפור בתוך הבית, אנחנו חוזרים לסיפור שאיתו ירדו במדרגות: הילד שבר השאירה מחוץ לאח הגדול, סיפור האימוץ המרגש של נתנאל, הדואליות של טליה – ואילנה, שמצאה דרך שוב להתחבר לדיאנה ואל ה"ביץ' וואנה רייד" שלה. על הדרך, יש בזה גם ניסיון לתת לדיירים אור אנושי יותר, רגע לפני יום הבוחר.

המטרה השנייה באקט הזה היא סוג של ניקוי שולחן – בר ונתנאל, למשל, נקלעו לא פעם לוויכוחים, אבל ברגע האמת של בר נפתחה בפניו חזרה וההדורים יושרו. כך גם ביריבות הכואבת בין בר לטליה, שאולי לא נגמרה בחברות, אבל כן הגיע למצב של שלום קר. לדיירים היתה הזדמנות להיפתח האחד אל השני, ולסגור את המחלוקות, כי הכל מתגמד בעצם אל מול המטרה הגדולה – הניסיון לצאת טוב לקראת הגמר.

הפוש הכי טוב לגמר – שיחה עם משפחה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
הפוש הכי טוב לגמר – שיחה עם משפחה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

וכן, גם כאן אי אפשר בלי הזוגיות בין טליה לשחף. כשטליה נכנסה אל החדר, היא מיהרה לשלוף שוב את הזוגיות שהתפרקה עם אופק – אפילו הודתה בכך כאשר שחף נמצא בחדר ונאלץ לצפות בזה – כולל המשפט המזמין "זה משהו שאני ארצה לתקן בחוץ". רגע, את לא עם שחף? מה זה הדבר הזה? אי אפשר בלי איזה סיבוב אחד אחרון של תשומת לב, כנראה. זה משהו שילווה אותנו עד השנייה האחרונה העונה, ואולי גם מעיד על עוצמת הקשר האמיתי שיש בין השניים. בדיוק כשחשבתם שהכל נגמר.

גם בית "האח הגדול", כמו ההפקה, סופר את הימים לקראת הסוף. הנראטיבים והסיפורים לאט לאט כבים, או מאבדים משמעות, ונראה שכולם מסתכלים אל השעון ומחכים שזה ייגמר כבר. האבסורד הגדול הוא שדווקא בשבוע שבו אין כמעט סיפורים, איכשהו כמות הפרקים גדלה באופן אקספוננציאלי – בשבוע הזה שודרו לא פחות מארבעה פרקים של האח הגדול, לא כולל הגמר (ראשון, שלישי, רביעי וחמישי). כנראה שהעונה המוצלחת גרמה לאנשי "רשת" רצון עז לסחוט את הלימון עד כמה שאפשר. או אם תרצו – אכול ושתה, כי מחר "מאסטר שף".