הנסיך, אשתו והנטפליקס שלהם: משולש אהבה של תדמיות ריקות

דוקו? יותר כמו סרט תדמית שיצא מפרופורציות. מייגן מרקל והנסיך הארי (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
דוקו? יותר כמו סרט תדמית שיצא מפרופורציות. מייגן מרקל והנסיך הארי (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

מייגן מרקל והנסיך הארי עשו דיל עם נטפליקס, ולא ברור אם סדרת הדוקו "הארי ומייגן" היא חלק מהדיל, אבל לתדמית שלהם זה לא יעזור: מדובר בלא יותר מנספח לאותו דיון רכילותי שהזוג מבקש לכאורה להתנתק ממנו. מי שלא מחבבים אותם יקבלו המון סיבות לבוז להם עוד יותר

11 בדצמבר 2022

למה, בעצם, הארי ומייגן צריכים את הדוקו "הארי ומייגן"? מה האינטרס שלהם להציג בנטפליקס, בשישה פרקים באורך שעה, את הסיפור שכולנו בתכלס שמענו כבר? אם להאמין לכמה סיסמאות שהזוג חוזר אליהן שוב ושוב בחציה הראשון של סדרת הדוקו, הם חושבים שמדובר בחשיפה חשובה. העריכה והבימוי איתם, כמובן – דקות בודדות פנימה הארי מכריז, לצלילי נגינת פסנתר נוגה, כי “אף אחד לא יודע את כל האמת. אנחנו יודעים את כל האמת. בית המלוכה יודע את כל האמת והתקשורת יודעת את כל האמת, כי הם מעורבים". תוסיפו כמה צילומי ארכיון דרמטיים של לונדון, כותרות עיתונים, הפגנות וכמובן שערי עיתונים עם תמונה של דיאנה – וקיבלתם הבטחה למשהו בין דוקו פשע אמיתי לחשיפה בלעדית. אבל מהו אותה פשע, בעצם? איזו אמת צריכה להיחשף? 

"כשאת מרגישה שאנשים לא מבינים מי את כל כך הרבה זמן", מסבירה מייגן בתורה, "ממש נחמד שיש הזדמנות להראות לאנשים קצת יותר מה קרה ומי אנחנו". הארי ומייגן אמנם לא חתומים על הסדרה כמפיקים, אבל מדובר בסנונית ראשונה לחברת ההפקה שהקימו השניים במסגרת הדיל עם נטפליקס, Archewell Productions. קשה לומר האם באמת מדובר בהזדמנות עבורם או במחיר שנאלצו לשלם כדי בכלל לסגור את העסקה הזו, להניח את העבר מאחוריהם ולהמשיך לדברים אחרים. כך או כך, הסדרה מרגישה כמו דוקומנטרי מוזמן לכל דבר ועניין, סרט תדמית ארוך מאוד שגם אם יש בו מעט ביקורת על מושאיו, המטרה הסופית היא להבהיר שהארי ומייגן בעצם ממש סבבה.

כנראה שמילת המפתח כאן הייתה "הזדהות" – שלושת הפרקים הראשונים, שהגיעו לנטפליקס בסופ"ש האחרון, מאוד רוצים שתחשבו שהארי ומייגן, בעיקר מייגן, הם ממש כמוכם. אנשים רגילים, לא עשירים סנובים או בני מלוכה מנותקים, שמצאו את עצמם בסיטואציה מוזרה. בגלל שהם ממש כמוכם, אם הייתם במצבם הייתם עושים את אותו הדבר. כדי לחדד את הנקודה הזו הסדרה חוזרת ואומרת, שוב ושוב, שהאהבה בין מייגן והארי (M ו-H, כמו שהם קוראים זה לזו משום מה) היא סיפור אהבה גדול מהחיים, חד פעמי, גורלי, כזה שבו שני הצדדים הבינו מיד שהם מצאו את "האחד". 

הפרק הראשון מתמקד בהתאהבות בין שני האנשים הלגמרי-רגילים-תודה-ששאלתם האלה – ההיכרות באינסטגרם, החיבור המיידי, הדייטים הראשונים והניסיונות לשמור בסוד את הקשר. השני מספר על חייה (הרגילים, אמרנו!!!) של מייגן לפני ההיכרות עם הארי ועל הקושי שלה (כאישה כל כך רגילה) להסתדר עם מנהגי בית המלוכה.

ההתעקשות לעורר הזדהות מוזרה לכל אורך הדרך, אבל כאן היא כבר גולשת לכיווני הביזאר – אחרי שהסבירו לנו שוב ושוב שמייגן תמיד הייתה חכמה, מעמיקה, "נשמה עתיקה" שנועדה לגדולות, אנחנו אמורים להאמין שהיא סתם בחורה חמודה ומבולבלת שמתקשה לזכור איך מתנהגים ומה צריך ללבוש? יותר מזה, מייגן מתעקשת שהיא הייתה חייבת ללמוד הכל לבד – כי "אין אנשים שילמדו אותך את הדברים האלה". בטח, מה. הרי המלכה אליזבת קונה לעצמה חליפות במרקס אנד ספנסר.

הפרק שלישי כבר מתחיל לכוון גבוה יותר ועוסק בגזענות של התקשורת הבריטית אבל גם של בית המלוכה, שהרוויח הון ומעמד מקולוניאליזם וסחר בעבדים. זה הפרק היחיד עד כה שמתעמת קצת עם הרעיון שעצם הנוכחות של מייגן בבית המלוכה היא מעין תשובה לגזענות ארוכת השנים, או בעצם מתעמת בכלל עם הרעיון שהארי ומייגן הם המופת האולטימטיבי של טוב לב ומוסר, אבל גם כאן אנחנו חוזרים בסוף לעובדה שיש להם איזו משימה גדולה יותר להוביל שינוי בעולם – בלי להיות יותר מדי ספציפיים מה היא ואיך הם מבצעים אותה. 

אם סיפור סינדרלה זה לא מספיק כדי לשכנע אתכם בצדקת הדרך הבלתי מעורערת של השניים, הארי גם מזכיר מדי פעם שמייגן מזכירה לו את דיאנה. לכן, בעצם, הוא היה פשוט חייב "להגן על המשפחה שלו". הנקודה הזו מודגשת ומחודדת בסגמנט לא קצר על הקושי לחיות בצל הפפארצי, שמוצגים על ידי הארי בסרט כאילו היו פושעי מלחמה לכל דבר ועניין. הוא אף מגדיל ומבהיר כי משפחת המלוכה עוברת "ניצול" על ידי העיתונות. כל זה מוביל אותנו, כמובן, למסקנה המתבקשת – הארי עזב את משפחת המלוכה כדי "להגן על המשפחה שלו". תזכורת – מדובר באדם שבתכלס התפטר מעבודה שהוא שונא ואז עבר דירה. לא דבר קל כשאתה נסיך, אבל גם לא בדיוק טרגדיה קשה מנשוא, בטח אחרי שהעברתם כל כך הרבה זמן בניסיונות לשכנע אותנו שאתם אנשים רגילים ממש כמונו.

עבור מתענייני בית המלוכה כנראה שמדובר במכרה זהב – מי שמחבבים במידה מינימלית את הזוג ישמחו על כל פיסת מידע מרגשת על "החיים האמיתיים" שמאחורי הכותרות, מי שלא מחבבים אותם יקבלו המון סיבות לבוז להם עוד יותר. בכל זאת, שש שעות של חומר. אבל בסופו של דבר, "הארי ומייגן" היא לא יותר מאשר נספח לאותו דיון תקשורתי-רכילותי שהזוג מבקש, לכאורה, להתנתק ממנו. המדיום הוא המסר, כידוע, וכשהמדיום לביקורת על הצהובונים הוא דוקו מוזמן באורך שש שעות, המסר "אנחנו רק רוצים שיעזבו אותנו במנוחה" טיפ-טיפה פחות משכנע.
>> "הארי ומייגן", שישה פרקים, עכשיו בנטפליקס