הג'ין שיצא מהבקבוק: ישראל בתחרות הקוקטיילים מיקס לונדון

לראשונה בתולדות תחרות מיקס לונדון של מותג הג'ין ביפיטר, גם ישראל שולחת נציגות. אבירם כץ קפץ למזקקה הלונדונית וחזר עם הרבה תקווה בכוס

לא מספיק לדעת לערבב ולשקשק. הזוכה שחר קרייזלר. צילום: ליאור גולסאד
לא מספיק לדעת לערבב ולשקשק. הזוכה שחר קרייזלר. צילום: ליאור גולסאד
5 בינואר 2015

בסיכומים הרבים של שנת 2014 דובר לא מעט, ובצדק, על הג'ין. זו בהחלט הייתה אחת השנים הטובות והיפות של הג'ין, משקה שרק הולך וממשיך לצבור פופולריות אחרי שנים רבות וארוכות שבהן העלה אבק על מדפי הברים. כתבי האלכוהול וממליכי הטרנדים אוהבים לדבר על "טרנד" הג'ין (הכולל שלל מותגים חדשים בארץ, מבחר נאה בברים ובמסעדות, וגם יבוא מאסיבי של טוניק איכותי להשלמת החוויה), אבל להערכתי לא מדובר בטרנד שהגיע ויחלוף, אלא בשינוי אמיתי של הרגלי הצריכה. הדבר נכון בוודאי בקרב קהל בוגר ומתוחכם, שפשוט החליף את הוודקה־אוכמניות בג'ין וטוניק.

ישראל, כמובן, ממש לא לבד בסיפור הזה: בחודש האחרון ביקרתי בלונדון, העיר שכל כך מזוהה עם ג'ין (נכון שמקור הג'ין בהולנד, אבל לונדון היא העיר שהעלתה את המשקה לגדולה, ואפילו יש קטגוריה הנקראת London dry Gin), והבנתי שללא ספק יש לנו עוד הרבה לאן להתקדם. הג'ין בלונדון (כמו בשאר אירופה) תופס חלק נכבד מאוד מסצנת הברים והקוקטיילים.

הסיבה הרשמית לנסיעה הייתה ביקור בביפיטר (Beefeater), מזקקת הג'ין היחידה כמעט שעדיין פועלת בלב לונדון, וכל זה כהכנה לתחרות הקוקטיילים של ביפיטר שהגיעה לארץ. ואם גם לכם נדמה שלא עובר כאן שבוע בלי איזו "תחרות קוקטיילים בינלאומית" שאליה אנחנו שולחים בגאווה נציגים מקומיים, אתם לא טועים. הפכנו להיות אימפריה של ממש.

אז איך ומדוע הפך הג'ין לכזה פופולרי? אחת הסיבות היא הגמישות היחסית ומנעד הסגנונות. בניגוד למשקאות רבים המזוהים עם מדינה מסוימת וחייבים לעמוד בחוקים ברורים (כמו קוניאק או שמפנייה), ג'ין יכול להגיע למעשה מכל מקום בעולם. ומה זה בעצם ג'ין? ג'ין הוא אלכוהול שעובר השרייה עם מרכיבים בוטניים, וביניהם חייב להיות נוכח הערער, מה שמעניק את הזהות הייחודית לג'ין. מעבר לזה – הכל אפשרי.

יש בעולם ג'ין מזיקוק של תפוחי עץ, ג'ין שעובר השריה בעגבניות ובזיתים, סינון דרך חלב, השריה במלפפונים, עלי תה, וכל פרי ותבלין שאפשר לעלות על הדעת. הגמישות מייצרת המון סגנונות ונותנת פתח ליצירתיות. כל הזמן מבליחים עוד ועוד מותגים חדשים ומהדורות חדשות, השוני רב, העניין רב, והג'ין פורח.

Beefeater. צילום: יח"צ
Beefeater. צילום: יח"צ

ביפיטר (השם והלוגו על הבקבוק הוא מחווה לשומרי מצודת לונדון, שדבק בהם הכינוי "אוכלי הבקר", פינוק שהיה שמור לאנשי האצולה ולקרוביהם) הוא מותג ג'ין קלאסי, מהוותיקים והחשובים בעולם, שאמנם מוציא מדי פעם מהדורות מיוחדות של ג'ין מתובל בטעמים אחרים, אבל בגדול הקו הנקי נשמר ואיש לא נסחף כאן עם גרסאות ג'ין מופרכות. הקשר ללונדון, כאמור, חזק במיוחד, ועל כן לונדון ניצבת במרכז תחרות הקוקטיילים העולמית של ביפיטר, הנקראת MXLNDN (מיקס לונדון). זו השנה הרביעית לקיומה של התחרות, וזו הפעם הראשונה שישראל משתתפת בה.

המתמודדים נתבקשו להכין קוקטייל, שחייב להכיל ג'ין, ואף להתכתב עם לונדון. לא מדובר בתחרות שבה עומדים הברמנים מאחורי הבר ומפליאים בלהטוטיהם, טעימת הקוקטיילים מתבצעת באופן עיוור, ולאחריה על המתמודדים לספר את הסיפור ולהסביר את הקשר של המשקה ללונדון. לסיפור המעטפת, אגב, ניתנת חשיבות רבה, כי במקרה הזה לא מספיק לדעת לערבב ולשקשק, נדרשת כאן גם מחשבה קריאטיבית.

שחר קרייזלר (מהבר Hide&Seek) שזכתה במקום הראשון, תטוס בעוד כשבועיים ללונדון לייצג את ישראל בתחרות מול 50 ברמנים מרחבי תבל. ומה בנוגע לג'ין? אני מהמר שגם בשנה הבאה נמשיך לראות ממנו יותר ויותר, ואולי בקרוב יצוץ גם איזה מותג ג'ין ישראלי שנוכל להתגאות גם בו.