הקול אבוד: השיטה לפיצוח זהות המשתתפים ב"הזמר במסכה"

אם יש משהו שכבר אפשר להבין על "הזמר במסכה", זה שאי אפשר לסמוך על קולם המתעתע של המתמודדים. ויש לנו נוסחה לפתרון: רמז + תמונה + אמירה = מייקל לואיס

נו, אמרנו או לא אמרנו שזה אלי אילדיס. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)
נו, אמרנו או לא אמרנו שזה אלי אילדיס. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)
6 באוקטובר 2020

אני לא מאמין, הייתי כל כך קרוב. עוד בפרק הראשון השניצלים שאכל הכריש רמזו ל-"סברי מרנן" של בנדק, ועם התמונה של קונג פו פנדה בסדרת הרמזים השניה (אותו בנדק דיבב) כבר הייתי בדרך לפיתרון, אבל הביצועים זרקו אותי הצידה וגרמו לי להאמין לקונספירציית אלי אילדיס.

האמת, גם בשמיעה בדיעבד של הביצועים קשה לחבר בין הקול של בנדק לשירתו של הכריש. לא בלתי אפשרי, אבל קשה, הרבה בזכות תיקוני האוטוטיון והעובדה ששר באוקטבה גבוהה מהרגיל, וזה די מבאס שלמעט טל פרידמן, אף אחד לא נשמע כמו עצמו.אם כך, בניסיון לפתור את החידה, אין טעם לסמוך על חוש השמיעה, אז כל מה שנותר לנו זה הרמזים.

הקוד הוא התאמה בין תמונה לאמירה, מה לא ברור. סטטיק ובן אל (צילום מסך: קשת 12)
הקוד הוא התאמה בין תמונה לאמירה, מה לא ברור. סטטיק ובן אל (צילום מסך: קשת 12)

הסוד לפיצוח כל כתב חידה טוב הוא פיענוח הקוד הסודי שממנה היא מורכבת, מציאת החוקיות, ובכל הנוגע לרמזים הקשים של "הזמר במסיכה", הקוד הוא התאמה בין תמונה לאמירה. המפתח לפיתרון היה ברגעים בהם בנדק דיבר על כלכלה בזמן שהציגו לו את סלסלת הפירות (רמז לקמפיין הבנק), על הקריירה בזמן שדפק מארס טורקי (רמז לעוד סדרה בה שיחק) או על בובה בזמן שבחר בסרט האדום (רמז לרד אורבך, איתו הגיש תוכנית). רק התעלמות מהתוכן הישיר של האמירות וליקוט רמזים ויזואלים ומילות קוד יכול לעזור לנו לפצח את הפתרון.

לפי כל הרמזים זה היה אמור להיות פלאפל קוביות. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)
לפי כל הרמזים זה היה אמור להיות פלאפל קוביות. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)

אם כך, בואו נמשיך וננסה לפצח את הרמזים של שארית המשתתפים בפרק, ונתחיל בפלאפל התמיר. ההימור של סטטיק ובן אל על מייקל לואיס מסתדר לי עם המון רמזים, בינהם הישרדות, הא.ק.ג שמתייחס לבעיות הלב שבגינם עבר צנתור בגיל 16, "מסביב לעולם ב-80 יום" (הצגה שלואיס כתב) ואפילו הקלפים, שעשויים להתייחס לסופר האמריקאי מייקל לואיס שכתב את הספר "פוקר שקרנים", אבל אני גם חייב להודות שלואיס לא כל כך מתאים לרמזים של הפרק הראשון, עם הדגש על משקל, הקפה והילד טוב ירושלים. מצד שלישי, מייקל כן דיבר על הרצון שלו להתקבל לקונצנזוס הישראלי בעבר, בתור בן לצמד מהגרים שלא ידע עברית עד גיל שש. אני עדיין מאמין שזה הוא, אבל עד שאראה רמז על קוביות לא אהיה בטוח לחלוטין.

סורי אתי לוי, הגענו למסקנה שזו לא את. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)
סורי אתי לוי, הגענו למסקנה שזו לא את. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)

בנוגע לשפירית, אני אאלץ להיכנע לתאוריה שראיתי אונליין שמדובר ברינת גבאי מכיוון שהיא מצטרפת לרמז בולט מאוד מהתוכנית הראשונה – בסיום סדרת הרמזים, השפירית שולפת כדור לוטו עם הסיפרה 1, ממש כמו עירית ענבי, בזמן שהיא אמורת שהיא מקווה שהשפירית "תצליח להשתיק את השד הקטן שבי". זה היה איתות מובהק לשיר קדם האירוויזיון 1992 של ענבי, "השד הקטן שלי". הרמז המאוד חד משמעי הזה לא הסתדר לי, מכיוון שענבי לא התחברה לשום רמז אחר, עד שגיליתי בעקבות התאוריה שגבאי היתה זמרת הליווי של ענבי באותו השיר ממש. גבאי כן מתאימה להרבה רמזים אחרים (השקת קריירה בגיל 16, בן זוג שהוא גם סוכן דומיננטי, שלושת הדובים על שם שלושת ילדיה), אז סורי אתי לוי, תצטרכי להפתיע אותנו בפעם הבאה.

עלינו על זה, הבחור מימין הוא עידו רוזנבלום. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)
עלינו על זה, הבחור מימין הוא עידו רוזנבלום. הזמר במסכה (צילום מסך: קשת 12)

שאר המתחרים עדיין מעורפלים מדי, אז נקדיש להם סיבוב בזק: הפיטרייה היא לא מיי פיינגולד (מה הקשר כוכבת) ולא רוני דואני (למרות הגובה), אז כנראה שזו מיכל אמדורסקי, וגם כאן יש רמז מרכזי שמחבר בין אמירה לתמונה – היא אורזת תיק בזמן שהיא אומרת "כבר בגיל צעיר (…) ברחתי רחוק כדי להגשים את החלום שלי", והפתרון נמצא דווקא בצבעי הפריטים שהיא מסדרת בדיוק לפי דגל הונגריה, המדינה אליה אמדורסקי טסה בגיל 15 ללמוד מחול. הימור החסידה שלי, אתי אנקרי, עדיין לא השתנה וכך גם עם ניקול ראידמן בתור הפופקורן, אבל קשה להגיד שיש רמזים נוספים לעבר הפתרונות האלה, מעבר לקולות המבצעים. ואם יש משהו ללמוד מדביר בנדק, זה שאסור לנו לסמוך על הקול.