מרחק נגיעה: אולי לא שמתם לב, אבל זו עונת הייחום בתל אביב

אלה רק הימים הלוהטים או שזאת תקופת הייחום בתל אביב? (צילום: איליה מלניקוב)
אלה רק הימים הלוהטים או שזאת תקופת הייחום בתל אביב? (צילום: איליה מלניקוב)

חיי המין של הדור הולכים ופוחתים (כך אומרים המחקרים), אבל מההתעוררות המינית של ימי הקיץ בעיר קשה להתעלם (אנחנו, בכל אופן, לא מצליחים). האם אלה רק הימים הלוהטים והבגדים הקצרים או שיש סיבות נוספות לתקופת הייחום הזאת? מה חלקו של היורו בכל זה? ומה הסיכוי שתמצאו את עצמכם מתענגים ברביעייה בקרוב?

4 ביולי 2018

"זה יותר בר של דייטים, אנחנו מקבלים אותם כבר אחרי הפיקאפ, אבל אנשים נוגעים יותר זה בזה בזמן האחרון", מודה גיא, מנהל בר קוקטיילים מוכר, שטוען שניתן להבחין בבירור בהתגעשות הליבידו בעיר בשבועות האחרונים. חבריו לעבודה מעידים שאך השבוע ראו בחצר החשופה של הבר הסמוך זוג בדרך להתעלסות כאשר הנגיעות כבר החלו חוצות את הבגדים.

כמה ימים לפני כן בבר באלנבי, בחור בתור לשירותים מחכה שהתיירת האמריקאית שהכיר במהלך פוגרום הלילה הלבן תצא. היא יוצאת מהתא עם חברתה, שתיהן מצחקקות והשלושה ממשיכים ביניהם את הפלרטוט שנראה שהחל עוד מוקדם יותר. הוא מסתובב אל חברו עם חיוך זחוח ומבט שכולו מסגיר כוונה, משל הוא מנסה להעביר בטלפתיה את ההולך להתרחש בהמשך הערב. בחוץ, למרות החום הכבד, אנשים מתעקשים להתחכך באנשים, הופעתם טובה ונאה.

עוד כתבות מעניינות:
תרשמו לעצמכם: רביעיות זה הדבר הבא
ריאיון עם ירון טראקס, שומר הסף של הווייב
20 שנה לאירוע ששינה את סצנת הטראנס בארץ

לא רחוק משם, במקום הנחשב ללוהט בקרב יודעי דבר בהליכות העיר, גבר ואישה מרפרפים נשיקה קלילה ובלתי מתחייבת על הבר. ברקע מתנגן להיט האייטיז של יוריתמיקס: "חלקם רוצים להשתמש בך, חלקם רוצים שתשתמש בהם, חלקם רוצים לנצל אותך, חלקם רוצים שתנצל אותם". בפינה של הבר תסריטאית צעירה מבלה בזרועותיו של גבר קירח המבוגר ממנה בעשור לפחות לצלילי הסינתסייזר המחרמנים ומלצרית מתמרנת בחדות של F־35 התחמקות מידו המלטפת של אחד מיושבי המקום, איש עסקים שהגיע למקום עם זוגתו. בת הלוויה לא פספסה את המגע הפסאודו אבהי ומתעקשת לצאת החוצה ולעשן בגפה, ושם יושבי המקום שוזפים בה את מבטיהם בין ענני העשן והבל החום של שעת לילה תל אביבית מאוחרת. מילות פיתוי נלחשות על אוזניים שיכורות, מבטים מופנים, מצטלבים, יד מלטפת כתף. לולא היה מדובר בבני אדם, אפשר היה לחשוב שהחלה עונת הייחום.

סטטיסטיקה בצד

"את חושבת שאנשים חרמנים יותר בקיץ?", שאלתי חברה בתחילת השליחות העיתונאית האמיצה ומיד הרגשתי את גבולות הפוליטיקלי קורקט נחצים. "אנשים יוצאים יותר, ויש יותר אינטראקציות חברתיות, אז כן, במובן הזה של הקיץ אני מרגישה את זה", היא ניסתה לרצות, "אבל זה לא משהו פיזיולוגי". חברה אחרת העמידה את התזה של עונת הייחום הקיצית בסכנה והציעה שהחורף מחרמן יותר, "ועובדה שכל כך הרבה אנשים נולדו באוגוסט".

שיטוט בין נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה שאכן, יותר ישראליות נכנסות להיריון סביב חודש ינואר, וההסבר הפסיכולוגי לכך הוא שבתחילת העונה הקרה הצורך במגע אנושי חם גובר. מחקר שהתפרסם ב"Journal of Consumer Research" מחזק טענה זאת ומצביע על כך שבתקופת הסתיו המאוחר וימי החורף המוקדמים, נשים צורכות יותר ספרים וסרטים רומנטיים. "אבל יש משהו מחרמן יותר בקיץ לדעתך?", התעקשתי בשיחה עם הדוגלת בתיאוריית החורף. "כן, הבגדים הקצרים, לא קר אז יש יותר חשק לצאת ולהתחכך באנשים אחרים ויש אווירה של חופש ושחרור. אולי זה קשור לתחושה של היציאה לחופש הגדול, גם אם אנחנו כבר לא כבר לא בבית ספר הרבה שנים".

אנרי מאטיס Joy of life
אנרי מאטיס Joy of life

אחראי מרפאת סקסולוגיה אנאורגנית במרכז הרפואי איכילוב, ד"ר עידן מילצ'ר, עוזר לי להטות את המדע לטובת התזה הקיצית. "נעשו לא מעט מחקרים לגבי 'עונת ייחום' ומשיכה, העונה שבה אנו נמשכים יותר לבני ובנות המין השני. אמנם זה שונה מאדם לאדם, אך אצל רוב בני המין האנושי עונת המשיכה היא בעונת הקיץ, בחודשי החום", הוא מאשש. ובכל זאת, בניגוד לדובי פנדה או דגי סלמון, לבני אדם אין חלון הזדמנויות מוגבל להתעברות (והם בוודאי אינם מנסים להתעבר בכל מפגש מיני), ולכן ד"ר מילצ'ר מייחס את ההתעוררות המינית "בעיקר לכך שבעונה הזאת אנו מתלבשים באופן חושפני יותר ורב הגלוי על הנסתר. זה מעלה את ההורמונים במוחנו".

גם חיפוש בגוגל טרנדס מראה עלייה של מילות חיפוש כמו "סקס" ו"חרמנית" בתפר שבין אמצע מאי לתחילת חודש יולי. מחקר שפורסם בעבר ב"Journal Archives of Sexual Behavior" ונמשך חמש שנים, מצא עלייה בכמות החיפושים הקשורים בדייטינג, היכרויות וגם פורנוגרפיה בחודשים יוני, יולי ודצמבר. בחו"ל מדווחים גם על עלייה במכירות הקונדומים בחודשים אלה, אולם כשניסינו לבדוק אם קונדומים, חומרי סיכה וגלולות פוסטינור נמכרים יותר בתקופה הזאת בארץ הקודש, הבהירו לנו ברשת סופר־פארם כי "הקטגוריה לא מושפעת מעונות השנה".

"זה דבר ידוע שבחודשי הקיץ עולות המכירות, יש יותר אנשים ברחוב", מספר שגיא להט, מנכ"ל רשת חנויות סקס סטייל, לפני שהוא קוטע את שטף דיבורו כדי לאפשר לבחור האוחז במה שנראה כבובת מין משוכללת להתייעץ עם המוכרת בדלפק. "זה לא שבחודש הספציפי הזה בדיוק יש יותר מכירות, לא רוצה למכור לך שטויות לכתבה", אומר להט בכנות, ומוסיף שלמונדיאל יותר מאשר לטמפרטורות יש השפעה על מכירת מוצרים מסוימים. "לנשים יש יותר זמן במהלך המונדיאל וזה מתבטא ביותר ויברטורים. כמו שגברים קונים מסכי טלוויזיה, הן קונות ויברטורים".

ד"ר מילצ'ר מאמין שהמונדיאל יכול למנף את חיי המין של בני זוג מפני שהריגוש שבמשחק מעלה את רמת האנדרופינים במוח, "ואם האישה תהיה קשובה, המיניות לא תתגלגל הצדה עם הכדור. המתח של המשחקים יכול לעלות את החשק המיני והיצריות, אבל יכול להיות שכשהגבר ירצה לשכב ב־23:00 זה יהיה מאוחר מדי".

להריח זיעה

"אין לי שום ספק שהעיר נמצאת בתקופת ייחום ויכול להיות שזה קשור דווקא לכך שיש פחות גברים בחלק מהברים בזמן המונדיאל", מאבחנת עמיתה למקצוע שמבלה באותו הבר כל לילה, "כשיש רוב גברי בבר זה יכול להיות קצת מאיים ויש תחושה שהם יצאו לצוד. כשיש רוב נשי האווירה נינוחה יותר עבור הנשים וזה יכול ליצור תנאים טובים לפתיחות מינית ופלרטטנות ללא גבולות".

הליכה לאורך העיר, מדיזנגוף ועד פלורנטין, היכן שמסכי מונדיאל צצו כפטריות אחרי הגשם, מוכיחה שגם אם יותר גברים מוותרים על הבילויים הרגילים לטובת הכדורגל, יש ייצוג מכובד של נשים מול המסכים. נראה שהמונדיאל הצליח לשדרג את אותם מקומות גנריים לתחנות פיק אפ משודרגות. בבר אחד ברחוב ויטל, בשיאו של המשחק בין בלגיה ליפן, יושבות ארבע נשים בשנות ה־30 המאוחרות לחייהן.

התעוררות מינית (צילום: איליה מלניקוב)
התעוררות מינית (צילום: איליה מלניקוב)

שמרית, תושבת צפון העיר, מבהירה ש"אנחנו לא באנו בשביל הבחורים, אבל יש לי חברות שהולכות לראות מונדיאל בשביל זה". החברה שאיתה ממהרת להסגיר שגם שמרית "רוצה להריח זיעה", ולא נתקלת בהכחשה גורפת. "ברור שיש פעילות הורמונלית מוגברת בתקופה הזאת. השרוולים קצרים יותר, בחורף מחפשים חיבוקים ובקיץ כולם עירומים. יש תיירים, יש תיירות". כשאני מפנה את השאלה לגבי עונת הייחום לאחד מבעלי בר פופולרי בעיר, הוא אומר: "זה הגיוני, אתה מריח את החרובים פורחים, ההדסים מבצבצים, זה עושה לך משהו, אנשים מזדיינים עכשיו כדי שיהיו בהיריון בחורף". אישה שעומדת לצדו טוענת מצדה: "זה היה בתחילת האביב, עכשיו כבר חם מדי".

צחי, מנהל בר בתל אביב בשנות ה־20 המאוחרות לחייו, טוען שלדעתו אנחנו בשלהי הבום הגדול. "זה משהו שהורגש יותר סמוך לתקופת מצעד הגאווה", הוא מסביר.  נועה, תושבת לב העיר בת 35, מספרת כי אין האטה בתחום. בשבועות האחרונים פנו אליה חברים וחברות במסנג'ר בבקשה שתשדך להם מישהו והיא חסרת אונים אל מול הפניות הרבות. "כולם ממש חרמנים ואומרים את זה באופן מפורש", היא חושפת, "הבעיה היא שהפנויים־פנויות שיש לי ברשימת חברים ממש לא מתאימים זה לזה אז אני לא יכולה לעזור".

המשתמשים הקבועים באפליקציות כגון טינדר מדווחים על פעילות ערה יותר מהרגיל גם אם לא ברור אם מספר המשתמשים עלה בזמן האחרון. שחר, בן 28 ממרכז העיר, הוא רק אחד מהמרואיינים שמראה לי נוטיפיקציה על מאץ' בטינדר בזמן שאנחנו מדברים על הנושא ועונה כי "יש יותר עניין" בימים אלה.

אין שום ספק שהעיר נמצאת בתקופת ייחום (צילום: איליה מלניקוב)
אין שום ספק שהעיר נמצאת בתקופת ייחום (צילום: איליה מלניקוב)

קצת עזרה מהרבנית

החרמנות היא מצב פיזי ונפשי, אך היא גם השראה עבור רבים. חיים ויטלי, די.ג'יי וממייסדי ליין המסיבות קוק שוק, לקח את העניינים לידיים וארגן מסיבה תחת הכותרת "סקס, סמים והרבנית קוק" שתתקיים ב־14 ביולי במועדון הפיי ותהיה סקסית יותר ממסיבות קודמות של הקוק שוק (אם זה אפשרי בכלל). ויטלי אומר כי "נראה לי שיש חרמנות מוגברת באוויר, שנתקלת באקלים שחם מדי אפילו להזיז בו אצבע". המסיבה בעוד שבועיים, לדבריו, מגיעה "בהמשך לאינדקס סמי המסיבות של קוק שוק שכבר חשפנו, שמתעסק במודעות לשימוש בסמים, ההשפעה שלהם ומה לא כדאי לערבב איתם. הפעם נחבר את זה עם סקס וההשפעה של סמים עליו, במעין פרפורמנס בדמותה של הרבנית קוֹק".

"יש טענות בקרב חברים וקולגות על כך שהמיניות ירדה ואני מאוד לא מסכים עם זה", מסכם ד"ר מילצ'ר, "אני לא חושב שמקיימים פחות יחסי מין, אני חושב שהמיניות קיימת בכל מקום ובכל מצב ואני מקווה שהיא נעשית מתוך הסכמה, הבנה וקרבה של בני הזוג".