הטיפול בבעיית תאונות הדרכים עקב ריבוי האופניים החשמליים תקוע

האם באמת קרוב היום שבו נוכל לצעוד בשדרות רוטשילד בנעימים ללא צפצופים מעצבנים או היתקלויות פרונטליות עם רוכבי אופניים? תלוי את מי שואלים

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
3 בינואר 2016

הדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת השבוע על תקנות הרכיבה על אופניים חשמליים, גלגל חזרה לסדר היום נושא בוער עם נגיעה אישית וכואבת לכל הולך רגל בתל אביב – מה עושים עם הגידול במספר רוכבי האופניים החשמליים, שנאלצים לדרוס הולכי רגל תמימים בהיעדר שבילים ייעודיים עבורם?

משטרת ישראל, משרד התחבורה ועיריית תל אביב הבטיחו בעבר לטפל בתופעה, אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד, ובינתיים מספר התאונות רק הולך וגדל. "הנתונים מצביעים על עלייה של מאות אחוזים בכמות התאונות שמעורבים בהן אופניים חשמליים, והרשויות פשוט מפגינות התנהלות לקויה", אומר עו"ד יניב יעקב, מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק. "במשטרה מתלוננים שאין להם מספיק כוח אדם כדי לאכוף ולמנוע את הרכיבה על המדרכות, ולכן הובטח כי הפקחים העירוניים יקבלו סמכויות אכיפה לצורך זה – הבטחה שלא מומשה עד היום וגם לא מקודמת על ידי המחוקק. מדובר בהליך מאוד פשוט, זה רק עניין של רצון".

אז האם באמת קרוב היום שבו נוכל לצעוד בשדרות רוטשילד בנעימים ללא צפצופים מעצבנים או היתקלויות פרונטליות חסרות פאסון ברוכבי האופניים הממונעים? תלוי את מי תשאלו. "העירייה אמנם הכריזה על שנת 2015 כשנת הולכי הרגל, אבל הולכי הרגל נמצאים היום במעמד הנמוך ביותר ביחס לרוכבי האופניים ונהגי הרכבים הפרטיים, אף אחד לא סופר אותם", אומרת חגית אוריין, מפעילת עמוד הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל".

אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock

 

"כמות רוכבי האופניים בכלל והאופניים החשמליים בפרט עולה באופן מתמיד, והעירייה לא מצליחה לספק לכל הרוכבים הללו תשתיות ושבילים. שבילי האופניים שכן נסללים היום הם בכלל לא במרכז העיר. אמנם היו תוכניות לסלילת שבילי אופניים ברחוב פרישמן ובבוגרשוב, אבל משום מה הוחלט לגנוז אותן. העירייה הבטיחה להגדיר את מרכז העיר כאזור מיתון תנועה כדי להילחם בתאונות הדרכים, וגם זה לא קרה. בעירייה עסוקים באופן שיטתי ביחסי ציבור ובהעברת האחריות לרוכבים ולהולכי הרגל. העירייה חייבת ליצור תשתיות נפרדות להולכי רגל ולרוכבים, אפילו במחיר של הפקעת חניה לרכבים פרטיים וסלילה של שבילי אופניים".

ממשרד התחבורה נמסר: "על פי התקנות, מגיל 14 ניתן לרכב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים בלבד ומגיל 16 גם בכבישים. האכיפה על רוכבי האופניים, כמו על שאר כלי הרכב, נמצאת באחריות משטרת ישראל ותבוצע בעתיד הקרוב גם באמצעות פקחים עירוניים של הרשויות המקומיות שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "ועדה משותפת של העירייה והמשטרה בוחנת אפשרות להעברת סמכויות האכיפה לידי העירייה. בניגוד לנטען, תל אביב־יפו מובילה בהיקף תשתיות השבילים המיועדים לשימוש כלל רוכבי האופניים. החל משנת 2000 נסללו בעיר כ־140 ק"מ של שבילי אופניים, יותר מכל רשות עירונית אחרת, והעירייה שוקדת על מתן פתרונות שיבטיחו הפרדה פיזית וברורה בין המשתמשים. במקביל פועלת העירייה להעלאת המודעות לחשיבות הפרדת השבילים באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר וקמפיינים בנושא".