הדרך לאירוויזיון: "הכוכב הבא" מתכוננת לשעמם את אירופה למוות

איזה שעמום, בשביל מה בכלל אתה קם בבוקר. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
איזה שעמום, בשביל מה בכלל אתה קם בבוקר. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

זהו. יש לנו רביעיית גמר, יש לנו מנצחת ברורה ופינאליסטית אחת עם סיכוי להפתיע, אבל הטון הכללי שמסתמן הוא לא לשבור קירות, לא לזעזע או להדהים או לצמרר, וללכת על בטוח בדרך לאירוויזיון הקשה בתולדותינו. התחזית שלנו: עדן גולן (אבל טעינו ברוב התחזיות שלנו בעבר)

2 בפברואר 2024

אז זהו זה. מעבר לפינה כבר ממתין הגמר, יום שלישי, 6 בפברואר, ואיתו הרביעיה שתתחרה על כרטיס אחד לשטוקהולם. דור שמעון, מיקה משה ועדן גולן – כצפוי – הצטרפו אמש (חמישי) לאור כהן, ויעמדו במופע הגמר הגדול באתגר לנסות ולהגיע לאירוויזיון הכי קשוח שהיה לנו, כנראה אי פעם, בתחילת חודש מאי. שי טמינו המעולה סיימה את דרכה – ולטעמי גם בצדק.

>> בפרק הקודם: זה יהיה הקרב הגדול בגמר "הכוכב הבא"

בניגוד לחצי הגמר הקודם (ששודר ביום שני), שבהם המתמודדים כן ניסו לבדוק גבולות ולנסות דברים – הפעם, כשהכסף באמת היה מונח על השולחן, התחושה היתה של זהירות מאוד גדולה. קצת כמו שבמשחקי גמר בעולם הכדורגל הקבוצות משחקות זהיר ולא לוקחות סיכונים – גם בחצי הזה, כל אחד מארבעת הזמרים פחד לצאת מהמסלול שלו, עשה את מה שמצפים ממנו לעשות ולא רצה לאתגר יותר מדי את השופטים או את הקהל. התוצאה היא שחצי הגמר הזה היה הרבה פחות איכותי או מעניין מהחצי הקודם. הרבה "אמצע הדרך", הרבה "ככה-ככה" ומעט מאוד רגעים מרגשים באמת.

אפס התרגשות. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס התרגשות. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

מעל הכל, התחושה היא שחצי הגמר השני הרגיש קצת כמו סרט עם עורך גרוע: אפשר היה לקצץ שליש מהפרק הזה (פרק של שעה נטו), ולא הייתם מרגישים בחסרונו. זה התחיל במעין קידום מכירות ל"מונית הכסף" (למה? האם אנחנו צריכים להתוודע לפורמט הכי משודר בתולדות שידורי קשת?), נמשך בעוד טקס "פריכית הזהב" של הומור מטא שלא מצחיק אף אחד (אולי חוץ מאת האנשים בהפקה שאישרו את זה), ונגמר ברגע שהיה אמור להיות הרגע סוחט הדמעות – כשאיתי לוי מקבל תפקיד ב"יפים והאמיצים". שוב, התחושה החוזרת ונשנית שב"כוכב הבא" כל כך מפחדים מלהתעסק רק במוזיקה, שהם יעשו הכל חוץ מלגעת בדבר הזה.

אפס במצחיקות. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס במצחיקות. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

זה עושה עוול למבצעים כי איכות, בהחלט יש שם. מה שבעיקר היה חסר זה אומץ וטיפה הרפתקנות. דוגמא נהדרת יכולנו לקבל ממיקה משה, שידעה יפה מאוד לאתגר את עצמה עם ביצועים מקסימים לבריטני ספירס או ל"יסמין" או לשלמה ארצי, והפעם החליטה לחזור אל המוכר והידוע שלה – לשיר כמו "יש לך אותך", השיר שהזניק את הקריירה שלה וגם השיר באודישן הראשון העונה. משה הביאה לביצוע משהו מאוד ישראלי-קלאסי, עידן עמדי פינת יובל דיין, ולא סתם הוגדרה כ"מירי מסיקה החדשה". כמובן שיש לטעם הזה קהל, בטח בתקופה שבה כולנו רוצים להיצמד לאיזו ישראליות שפויה – אבל הביצוע הזה היה משעמם.

אפס עניין. מיקה משה, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס עניין. מיקה משה, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

אחריה באה שי טמינו ואכזבה. דווקא בגלל שמאוד אהבתי חלק מהרעיונות שלה והרבה מהביצועים שלה, לטעמי היא לא התעלתה לגודל המעמד. היא בחרה שיר לא מוכר ("What About Us" של פינק), ולא הייתה מספיק רלוונטית לקהל – שזה מה שהקהל מחפש בתקופה הזאת. טמינו היתה ונשארה זמרת מעולה, אבל דווקא בבחירת השיר היא נפלה – זה לא היה סוחף באמת, זה לא הרגיש כמו "ביצוע של גמר" למרות שהתקרבנו למאני טיים. זה שידר את הטון הכללי של הגמר הזה – רצון לא לשבור קירות, לא לזעזע או להדהים או לצמרר, אלא לשחק על בטוח. במקרה של טמינו, זה לא היה כל כך בטוח – והיא הודחה, לטעמי בגלל שהיא לא הצליחה לייצר את הקשר הרגשי הזה.

אפס קשר רגשי. שי טמינו, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס קשר רגשי. שי טמינו, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

הביצוע השלישי היה בעיניי הטוב בפרק – ובעיקר, הוכיח מתי הקונטקסט הברור של העונה הזו יוצא בצורה טובה. וזה היה הביצוע של דור שמעון ל"כשהלכת" של שירי מימון, שהוקדש לזכרו של דביר פימה ז"ל, חייל שהקריב את עצמו למען אחרים. זה היה רגע נפלא בעונה הזאת – כי סוף סוף נזכרת איך זה אמור להיראות. בלי שמאלץ או פאתוס מוגזם, בלי לקדש שום דבר – זה היה ביצוע של חבר שדיבר אל חבר אחר. אחד על אחד. דור שמעון התעלה בביצוע הזה לגבהים אדירים, והצליח באמת לחדור את הציניות בתוך פסטיבל הרגש מסביב – ובאמת לגעת. זה היה הביצוע היחיד שהזיז משהו, ולטעמי אפשר לשמעון להרוויח את המיני דו קרב שנוצר בינו לבין שי טמינו – הוא ניצח, במקום שבו טמינו לא הצליחה.

אפס טעויות. דור שמעון, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס טעויות. דור שמעון, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

וכן, בסוף הגיעה גם הווינרית המסתמנת: עדן גולן. האמת היא שהתחושה היא שעדן גולן יכולה לשיר את ספר הטלפונים של איזור חיוג 04, לקחת את חצי הגמר ואולי גם לקחת את הגמר. הנראטיב סביבה סומן כבר מזמן בתור "המנצחת" – גם הפעם, היא קיבלה את הביצוע האחרון והזכיר ביותר, היא קיבלה את ההפקה ואפילו לבשה שמלת ביונסה (אולי פשוט תתנו לה את הפרס וגמרנו?); אבל בחירת השיר שלה, "Beautiful" של כריסטינה אגילרה, הייתה קלישאה מבאסת – גולן היא מבצעת מספיק טובה ומספיק חזקה כדי ללכת על בחירות קצת יותר מעניינות מאשר את השיר הכי צפוי שהיא יכולה היתה לבחור, שיר פופ אמריקאי עמוס מניירות, בדיוק כמו זה שלפניו וזה שלפניו וזה שלפניו.

אפס הפתעות. עדן גולן, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
אפס הפתעות. עדן גולן, "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

צריך להגיד שלפחות לפי ההיסטוריה ה"כוכבנולדית", מעמד הכוכב המובטח הוא לא תמיד מתכון להצלחה: גם על הראל סקעת אמרו דברים דומים לפני גמר כוכב נולד 2, גמר שבסופו הוא הפסיד. גם לי בירן, מאיה רוטמן ואפילו שירי מימון היו "מועדפי הפקה" קלאסיים, כאלה שקיבלו ביצועים מחמיאים ודי נסללה להם הדרך – אבל אז בא הקהל ובחר מועמדים אחרים. הגורל צוחק כשההפקה עושה תכניות – ובכל זאת, קשה לראות תרחיש אחר חוץ מניצחון של עדן גולן. היא מרגישה הכי טבעית באירוויזיון הבינלאומי, היא שרה חו"ל ומדברת אל חו"ל כמו שאף אחד לא יכול – וכנראה שזה שלה. זו, לפחות, התחזית שלי – אבל יותר טעיתי משצדקתי בתחזיות כאלה בעבר. 

סעו סעו מפה. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
סעו סעו מפה. "הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

"עונת העשור" של "הכוכב הבא", כנראה העונה המורכבת מכולן, הולכת להיגמר ביום שלישי הבא עם הלשון בחוץ, אחרי שתי תכניות שנדחו בגלל המלחמה, עם אווירה מאוד חשדנית (לפחות בהתחלה) וסוג של עלייה משבוע לשבוע. חצי הגמר האחרון קצת עצר את מגמת ההתעוררות ולא היה מוצלח – אבל בסופו המטרה קיימת. יש לנו רביעיה, ועכשיו נשאר לראות האם ההיסטוריה הכוכב נולדית שוב תפתיע את הציפיות. במילים אחרות, ההפקה כבר הכתירה את עדן גולן – ועכשיו רק הציבור יכול להגיד אחרת.