בוכים באולפן שמחים בבית: ארבעה מועמדים ראשונים לגמר

דמעות של אמת. בן אל תבורי ב"הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)
דמעות של אמת. בן אל תבורי ב"הכוכב הבא" (צילום מסך: קשת 12)

שלב הסינון לנבחרת של "הכוכב הבא" הכניס אותה למוד תקתקני והיא מצאה את הקצב הנכון. עכשיו קל יותר לסמן את הכרישים בבריכת המיינסטרים ויש לנו ארבעה מתחרים שנמצאים רמה אחת לפחות מעל כולם \\ הריקאפ שחיכיתם לו

20 ביולי 2021

זה סוף סוף קרה. פרק (אפילו שניים!) עם מינימום קשקושים מיותרים, מינימום אודישנים בהפתעה, מינימום קיו לסאונד עצוב כי המתמודד מספר על רגע כואב ומינימום אסי ורותם. כמה כיף, בלי כל הרעש והצלצולים אפשר להתמקד במוזיקה, וסוף סוף "הכוכב הבא" נזכרה שזה לב התוכנית. אלו פרקי הסינון לנבחרת – כלומר המון אודישנים שצריך לשדר ומעט זמן לבזבז – והמוד התקתקני הזה עשה טוב לתוכנית, שמצאה בשלב הזה את הקצב הנכון עבורה: אודישן, שופטים שמתייחסים לביצוע, מנחים שמתערבים רק כשבאמת צריך ואף לא מבנה אחד שעוצב כמו תחנת דלק כדי לעבוד על המתמודד שהוא לא עבר טסט.

זה הזמן ללכלך על האירוויזיון. הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
זה הזמן ללכלך על האירוויזיון. הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

לא שאני חושב שזה יחזיק הרבה זמן. ברגע שהעונה תיכנס לשלב הנבחרת ותישאר רק עם 22 מתמודדים יאלצו בכוכב הבא למצוא עוד דרך למלא זמן. בעבר אלה היו סלבס שקופצים לביקור פלוס ביצוע עם פלייבק מלא, וכמובן המון הרמות לאירוויזיון, אבל עכשיו כשהם מלכלכים על האירוויזיון (אמדורסקי אמר השבוע שירד מעליהם העול), הם יאלצו למצוא גימיק חדש. אני מקווה שזה לא יהיה ראנינג גאג שבו עובדים על סטטיק שקרה משהו לאישתו שרית באח הגדול. העולם עוד לא מוכן לקרוסאובר הזה.

החצי הראשון של הסינון לנבחרת זכה לשם "קרב השיאנים", אחרי שלפני שבוע היה לנו את "ערב שיא השיאים" ובתחילת העונה את "שוברי השיאים", נראה שמישהו במחלקת הפרומו של קשת צריך לקנות מילון ולחפש קצת מילים נרדפות. אבל גם ההגזמות המחייבות לא הצליחו להרוס שני פרקים שמעבר לכך שהיו בידור מוצלח, היו מלאים בביצועים מוצלחים, וסוף סוף אפשר להתחיל ולאמוד את הרמה והסגנון של המתמודדים העונה. על הגנריות המסוימת של רוב מי שקיבל כחול כבר דיברנו, אבל גם בתוך בריכת המוזיקת-אמצע-הדרך הזו, אפשר למצוא כמה כרישים.

רגע נדיר של אותנטיות, עם נזלת והכל. מתן לוי (צילום מסך: קשת 12)
רגע נדיר של אותנטיות, עם נזלת והכל. מתן לוי (צילום מסך: קשת 12)

ראשית יש את מתן לוי, שהצליח לרסק את בן אל עם השיר "אבא" של ישי לוי, במה שהיה אחד מהרגעים הנדירים האלו שבהם רואים אדם בוכה על המסך, אבל באמת בוכה עם נזלת והכל, ונכמר הלב. כלומר כן, יש המון רגעים ברחבי כל הריאליטי בהם בוכים על המסך, אבל לראות את התגובה הרגשית האותנטית והמיידית, של בן אל לשיר הייתה אחד הרגעים היותר חשופים ומרשימים שלו על המסך. זה בעיקר כי הביצוע באמת היה נפלא, ואפשר להבין איך ולמה נגע בבן אל גם בלי סיפור הרקע הרכילותי. 

לוי עצמו נגע בכל מיתרי הלב מבלי להעמיס וללחוץ יותר מדי, והשירה האינטליגנטית שלו היא באמת משהו יוצא דופן בתוכניות. החשש היחידי שלי בנוגע אליו קשור לבעיה מתמשכת אצל מתמודדים מהז'אנר המזרחי בתוכנית הזו: ברוב המקרים קשה להם לצאת החוצה מהבועה המוזיקלית שלהם, מה שעומד לרעתם בשלבים המתקדמים יותר. אם לוי יחצה את הנהר הזה (ואפילו, אלוהים אדירים, יצליח לעשות באנגלית מה שעשה בעברית) הוא מועמד רציני לגמר.

קול יוצא דופן ועדינות חכמה מאוד. דורין הירבי (צילום מסך: קשת 12)
קול יוצא דופן ועדינות חכמה מאוד. דורין הירבי (צילום מסך: קשת 12)

גם דורין הירבי היא מועמדת רצינית ביותר, שנכנסה בצדק לנבחרת בפה אחד, עם קול אחד יוצא דופן. מלאה בקוליות ובעדינות חכמה מאוד, היא פירקה את "Drivers License" של אוליביה רודריגו לגורמים, והגישה אותו מחדש בגרסה מספיק שונה כדי שזה ירגיש כמו שיר חדש. תכלס, בכל הנוגע לאסתטיקת הפופ ש"הכוכב הבא" עוסקים בה כבר כמה שנים, הירבי היא המועמדת המושלמת.

הדור שהולך להשתלט על הפופ בישראל. ליה שקד (צילום מסך: קשת 12)
הדור שהולך להשתלט על הפופ בישראל. ליה שקד (צילום מסך: קשת 12)

גם ליה שקד, שעברה למרות ביצוע לא מוצלח ובחירת שיר לא נכונה, היא כל מה שההפקה מחפשת בכוכב, אבל גילה הצעיר עשוי לבוא כנגדה. חוץ מזה, שמעו מה אני אומר לכם, דור הקיי פופ הזה הולך להשתלט על תעשיית הפופ בישראלי. יש להן חוצפה, הרפתקנות, חשיבה מחוץ לקופסה ודגש על שירה מרשימה, ואין שום סיבה שאלה לי תהיה הכוכבת האחרונה שתבוא מהעולם הזה.

קשה לדעת אם "הכוכב הבא" תצליח להכיל אותה. שי המבר (צילום מסך: קשת 12)
קשה לדעת אם "הכוכב הבא" תצליח להכיל אותה. שי המבר (צילום מסך: קשת 12)

ואז יש את שי המבר. היא מבחינתי הג'וקר של העונה, לא רק בגלל שהיא הילדה שגדלה מבית הספר למוזיקה, ולא כי היא נתנה הופעה בלתי נשכחת באודישן הראשון שלה, אלא כי היא באמת משהו מיוחד. צדקה נינט שאמרה שאם היא תישאר בתוכנית או לא, יש לה מקום במוזיקה הישראלית. וזה בדיוק למה היא ג'וקר, כי קשה לדעת אם "הכוכב הבא" יצליחו להכיל את היוצרת הזו שעושה משהו אחר, רגוע יותר, מחושב, טיפה מיושן. אין בזה דבר רע, להיפך, התמהיל של התוכנית חייב אותה ואני רוצה לקוות שהיא תישאר לפחות עד הסוף (גם אם אני בספק אם תזכה), כי עד שיש מישהי מחוץ לתבנית הקבועה כדאי ש"הכוכב הבא" ידעו לשמור עליה שם. או במינימום לא למתוח אותה שהתוכנית בוטלה באמצע או משהו מטופש כזה.