הכינו מקום במקפיא: השנה תצטרכו להתאמץ כדי להשיג חמץ בחג

ייתכן שהשנה יהיה לכם קשה יותר למצוא פיתות בפסח. פחות ופחות מקומות מוכרים חמץ בחג ותתפלאו, זה דווקא לא באשמת העירייה

אם אין לחם. צילום: Shutterstock
אם אין לחם. צילום: Shutterstock
20 באפריל 2016

עובדה ידועה היא שבתל אביב, סמל החילוניות והליברליזם, אפשר להשיג חמץ בחג הפסח בלי להתאמץ. ובכן, לא בהכרח: כמות הולכת וגדלה של בעלי עסקים בעיר מעידים שיפסיקו באופן מלא או חלקי למכור חמץ בימי החג. בתוך כך הודיעו עיריית תל אביב ומשרד הפנים כי בכוונתם לאכוף את החוק האוסר הצגה או מכירה של דברי חמץ בפומבי.

לפי חוק חג המצות, בעלי עסקים אשר יציגו בפומבי מוצרי חמץ יסתכנו בקנס בסך 350 ש"ח. החוק אינו מתיר הצגת או מכירה בשטח הציבורי, אך צריכת החמץ היא חוקית לחלוטין, פשוט תצטרכו לעשות אותה בשושו, עמוק בתוך המסעדה והרחק מעיני הפקחים.

“בשנים האחרונות יש מגמה ברורה – פחות ופחות מסעדות ובתי קפה מוכרים חמץ בחג הפסח", אומר השף והמסעדן ארז קומרובסקי אשר השתתף לפני יותר מעשור בעתירה לבג"ץ נגד אכיפת חוק המצות, כשניהל את רשת המאפיות ובתי הקפה לחם ארז. “כואב לי לראות איך אחרי שמכרתי את הרשת, לחם ארז עצמה הפכה לכשרה. אין יותר אירוני וסימבולי מזה. היום יותר מתמיד חייבים להיאבק על דמותה החילונית והליברלית של תל אביב. החברה שלנו הופכת לשמרנית יותר ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את זה".

“חשוב להבהיר שאין אכיפה בפועל והעירייה חילקה אפס דוחות בשנים האחרונות", אומר חבר מועצת העיר ומנכ"ל תנועת ישראל חופשית מיקי גיצין. “האכיפה במקרה הזה היא של משרד הפנים. פסח הוא חג חשוב וחלק בלתי נפרד מהמסורת ומלוח השנה העברי, אבל לכפות פרקטיקה דתית ולקבוע לאנשים מה לאכול ומה לא לאכול? זה ממש טירוף".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "תל אביב־יפו היא עיר חופשית, אך עם זאת אוכפת את החוק האוסר הצגת חמץ בפומבי. פקחי העירייה שהוסמכו לאכיפת חוק זה יבצעו ביקורות שוטפות במהלך החג והעירייה ויאכפו את החוק באמצעות הגשת כתב אישום ולא באמצעות רישום דוחות".