כוכב "SNL" המעורער יצר סרט על עצמו. ברור שתצפו בו

"המלך של סטטן איילנד"
"המלך של סטטן איילנד"

רבים נחשפו לביוגרפיה של פיט דיווידסון רק לקראת הסרט בכיכובו, "המלך של סטטן איילנד". זה לא מהשיאים של ג'אד אפטאו, אבל הוא בכל זאת שווה צפייה

21 ביוני 2020

פיט דיווידסון הוא חבר קבוע בצוות הקומיקאים של "סאטרדיי נייט לייב" מאז 2014, ושמו מתנוסס בכותרות באופן תדיר, בהיותו הילד הרע והקצת מרגיז של התוכנית. אביו, סקוט, היה כבאי שנהרג בעת מילוי תפקידו בפיגועי ספטמבר 11. דיווידסון היה אז בן שבע, ובריאיון למגזין וראייטי הוא סיפר שמאז גיל תשע הוא מתמודד עם בעיות נפשיות, כולל ניסיונות התאבדות ואשפוזים במוסדות לבריאות הנפש. מספר התג של אביו מקועקע על זרועו השמאלית, על רגלו יש קעקוע של הילרי קלינטון, ובסך הכל גופו מעוטר ביותר מארבעים קעקועים.

את הקעקועים האלה אפשר לראות בסצנה השלישית של "המלך של סטטן איילנד", שבה הוא מוריד את החולצה ושוכב עם חברת ילדות, בלי להגיע לסיפוק – תוצאה של הכדורים נגד דיכאון שהוא לוקח (זה מוביל לדיאלוג מצחיק על סקס וכדורים נגד דיכאון). דיווידסון, יליד סטטן איילנד, מגלם בסרט בחור מסטטן איילנד, שאביו הכבאי נהרג בעת מילוי תפקידו כשהוא היה בן שבע. בגיל 24 הוא עדיין לא מסוגל להתגבר על האובדן, ותולה בו את העובדה שחייו תקועים ושהחלום שלו להפוך לאמן קעקועים (בעל כשרון מפוקפק) לא מתקדם לשום מקום.

"המלך של סטטן איילנד"
"המלך של סטטן איילנד"

"המלך של סטטן איילנד" מדמיין את חייו של דיווידסון, אלמלא הצליח לצאת מהמחוז החמישי של ניו יורק, שנחשב לאפור והמשמים שבהם ("אם יש לך כסף, למה שתגור בסטטן איילנד?" הוא שואל). דיווידסון פחות או יותר מגלם את עצמו, רק שהוא לקח לעצמו את השם של אביו, סקוט, שהסרט מוקדש לו. הוא כתב את התסריט עם במאי הסרט ג'אד אפטאו, שעשה דבר דומה עם סטיב קארל ב"בתול בן 40". אפטאו ("הדייט שתקע אותי") מרבה לבחון בסרטיו סיפורי התבגרות של גברים שכבר אמורים להיות בוגרים, והוא שב ועושה זאת כאן, בהצלחה חלקית.

בעוד אחותו הצעירה קלייר (מוד אפטאו, בתו של הבמאי) נוסעת ללמוד באוניברסיטה, סקוט עדיין מתגורר בבית אמו מרג'י (מריסה טומיי) ואין לו שום כוונות לצאת משם. הוא מציג את עצמו כלוזר, ודורש שלא יתלו בו ציפיות. אבל כשאמו מתחילה לצאת עם כבאי (הסטנדאפיסט ביל בר), שמנסה לעשות איתו דברים שאבות עושים עם בניהם, סקוט נדרש להתבגר ולקחת אחריות על עצמו ועל הסובבים אותו.

בהיותו גבר-ילד, דמותו מתסכלת לעתים (היא נועדה להיות כזו), אך הוא פורח כשהוא נדרש לתקשר עם ילדים אמיתיים, כאלה שעדיין מותר להם להיות ילדים. עם זאת, הסצנות הכי טובות בסרט הן דווקא של השחקנים, ובעיקר השחקניות, סביבו. טומיי מביאה חום אנושי לדמות האם הדואגת והמפרנסת (אחות בבית חולים), שאחרי פרידתה מבתה מתחילה לחיות את חייה שלה. אפטאו הצעירה והמקסימה אינה מעוררת כל תחושת נפוטיזם בתפקיד האחות, שרבה איתו על שטויות אך גם מציעה תמיכה נפשית. ובל פאולי ("תוכנית הבוקר") נהדרת בדמות החברה שמנסה לסדוק את מסכת הכניעה האדישה של סקוט. פאולי קיבלה לידיה את אחת הסצנות היותר טובות בסרט – דייט שמתחיל כקלישאה ואז מתהפך על ראשו – והיא מצחיקה ושובת לב באופן שהיא מתמודדת איתה. היא גם אומרת שוב ושוב שסטטן איילנד הוא אחלה מקום ושהיא רוצה להשיב לו את גדולתו, אבל לא נראה שהסרט מזדהה איתה.

השאר הם גברים. בחלקו הראשון של הסרט סקוט מעביר את זמנו עם חבריו הבטלנים והסטלנים כמותו, ובהמשך הוא מחליף אותם בחבורה של גברים בוגרים ואחראים – כולם לבנים, פרט לשחור אחד, ואישה שחורה אחת בשולי התמונה – שמספקים לו מודל אחר של גבריות. הדינמיקה בקרב שתי הקבוצות כתובה ומבוימת היטב, והיא זורמת ומבדרת באותנטיות שלה.

"המלך של סטטן איילנד"
"המלך של סטטן איילנד"

התופעה של כוכבי מסך מעורערים שיוצרים סרטים אוטוביוגרפיים כסוג של תרפיה היא מעניינת. שיה לה-באף עשה דבר דומה עם "ילד דבש". דיווידסון הוא כאמור קומיקאי, והסרט שלו, שנוצר בדמותו, פחות מעונה ויותר נינוח והומוריסטי. נינוח גם במובן זה שהוא מתנהל די לאיטו על פני שעתיים ורבע, וההתבגרות המקווה מסתמנת רק בדקות האחרונות. חבל שדווקא אז הסרט כושל בהישענותו על תבניות עלילתיות נדושות. אירוע אלים שמאלץ את סקוט הסרבן לגלות יוזמה ולפעול שלא כדרכו, מייצר סיטואציה מכאנית ולא משכנעת של איחוד בין כל הדמויות החשובות. בשל המלאכותיות הבולטת של המהלכים הדרמטיים, הסרט, שעד אז נגרפתי איתו בהנאה, איבד אותי דווקא בשלב המהותי הזה.

"המלך של סטטן איילנד" נועד למסך הגדול, אך בשל סגירת בתי הקולנוע בארה"ב ובשאר העולם הוא מצא את עצמו בשירותי הסטרימינג אמזון פריים ואפל טי.וי. קשה לדעת אם הסרט הפסיד או הרוויח מכך. זה לא מהשיאים של אפטאו, אבל אם יש לכם שעתיים ורבע זו לא דרך רעה להעביר אותן.

ציון: 3.5/5

The King of Staten Island בימוי: ג'אד אפטאו. עם פיט דיווידסון, מריסה טומיי, ביל בר, בל פאולי, מוד אפטאו, סטיב בושמי. ארה"ב 2020, 136 דק'