ככה עושים שכונה: 27 המסעדות והמזללות הכי טובות בפלורנטין

חלל של יצירה קולינרית חדשנית ומרתקת. OPA (צילום: סיגל סבן/אינסטגרם/@opa_tlv)
חלל של יצירה קולינרית חדשנית ומרתקת. OPA (צילום: סיגל סבן/אינסטגרם/@opa_tlv)

נהוג לחשוב על פלורנטין כשכונה של ברים ובתי קפה, אבל האמת היא שמדובר ביעד קולינרי מסעיר שלא מפסיק להשתנות, מעבדת ניסויים עירונית שבה נולדים טרנדים, נוצרות מיתולוגיות ותמיד קורה משהו טעים. ממסעדות הפיין דיינינג, דרך המוסדות הוותיקים ועד לאוכל הרחוב ההרפתקני - אף פעם לא משעמם פה

15 במרץ 2024

פלורנטין היא שכונה של בתי קפה, פלורנטין היא שכונה של ברים, אבל למרות שלא חושבים עליה כשכונה של מסעדות שהיא יעד קולינרי בפני עצמו, כמעט תמיד קורים בה דברים מעניינים בתחום המסעדות והמזללות – לא מעט בזכות ציר שוק לוינסקי המתפתח ואזור הרצל-לילינבלום שאמנם חווה דעיכה מסוימת כמוקד בילוי לילי ועדיין מאכלס ריכוז גבוה של עסקי הסעדה. אף פעם לא משעמם.

>> התל אביבים החדשים: 11 המלצות שיעזרו לכם לשרוד בשכונת פלורנטין

התחלופה הגבוהה יחסית של בתי אוכל בשכונה, לצד מוסדות ותיקים שמוכיחים יכולות הישרדות מופלאות גם בתקופות של מגפות עולמיות ומלחמות אינסוף, יחד עם קהל צעיר וסקרן שממשיך להישאב אל הקסם האורבני המשתנה-תדיר של פלורנטין, מייצרים כאן סצנה תוססת ורבת המצאות של קולינריה גבוהה לצד אוכל רחוב הרפתקני באבולוציה מתמדת. אפשר לומר שזוהי מעבדת הניסויים של סצנת האוכל בתל אביב: טרנדים מתחילים כאן, מיתולוגיות נוצרות כאן, וכאמור, אף פעם לא משעמם. ככה עושים שכונה.

פלורנטין (צילום: shutterstock)
פלורנטין (צילום: shutterstock)

1. הקטן

ככל שהוא צנוע ולא מתיימר, הקטן במהותו דווקא די גדול. במטבח פצפון חוקר שף עידו קבלן את תרבות האוכל הישראלית, מלקט פטריות ועשבים, מתסיס כל מה שזז ויוצר מנות שמלטפות את החך בעדינותן. הניגוד בין רחוב לוינסקי המג'ויף למפות הלבנות ולתצוגת התכלית הגסטרונומית עושה מהקטן מסעדה גדולה.
לוינסקי 46

עונתי יותר, מקומי יותר. הקטן (צילום יעקב בלומנטל)
עונתי יותר, מקומי יותר. הקטן (צילום יעקב בלומנטל)

2. OPA

השפית המוערכת שיראל ברגר מתמקדת בפירות וירקות, אך לקרוא לאופא מסעדה טבעונית חוטא לאמת. נכון יותר לומר שמדובר בחלל יצירה חדשני ומקורי, שלכל חובב אוכל כדאי להכיר כדי לפתוח את הראש למשהו שונה לגמרי. דירוג המסעדות היוקרתי 50Best זיהה את הייחוד והפוטנציאל והעניק לאופא את התואר המוצדק One to Watch Award (מסעדה שצריך לעקוב אחריה).
החלוצים 8

OPA (צילום סיגל סבן)
OPA (צילום סיגל סבן)

3. פיפי'ז

זו אינה מסעדה אסיאתית לפי הספר, וזה בדיוק מה שעושה אותה מיוחדת כל כך. השפית יפעת תבואה שואבת השראה, טכניקות וחומרי גלם ממטבחי אסיה אך התוצאה הסופית חופשיה, מקורית ומעניינת, כמו פלורנטין עצמה. התפריט ושעות הפעילות גמישים, וכשלתבואה נמאס היא יוצאת לחופשה או מסתגרת במעבדה. כשהמקום פתוח תנו לה להוביל וזרמו עם מה שיש.
זבולון 5

ההשראה מאסיה, כל השאר פלורנטין. פיפי'ז. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם
ההשראה מאסיה, כל השאר פלורנטין. פיפי'ז. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם

4. צ'נה

בקיץ האחרון נכנסו למטבח של צ'נה השף הצעיר המבטיח והמקיים גיל דהאן והשף-קונדיטורית מיכל גולדברגר. אחרי תקופת התאקלמות, תוך כדי מלחמה כשהמסעדה משמשת כחמ"ל הזנה לחיילים ומפונים, הם המציאו אותה מחדש כחוויית פיין-דיינינג נגישה וכיפית, צמצמו מחירים ופיתחו בראנץ' שמעמיד את כל העיר בתור. מסעדה שלא כדאי להחמיץ.
הרצל 10

בלי מפות, בלי טקסים. צ'נה (צילום דן פרץ)
בלי מפות, בלי טקסים. צ'נה (צילום דן פרץ)

5. תרצה

האחות הקטנה של OCD היא הרבה יותר בר יין מאשר מסעדה, ובכל זאת לגמרי ראויה להיכנס גם לרשימת המסעדות הטובות בפלורנטין בגלל האוכל, מנות קטנות ויצירתיות שמחמיאות ליין. כל מה שתשימו עליו אצבע בתפריט מדויק וטעים.
החלוצים 3

תרצה בר (צילום: חיים יוסף)
תרצה בר (צילום: חיים יוסף)

6. מרלוזה

חמארת הדגים המצוינת משוק הכרמל התארגנה על עצמה מחדש בתחילת ימי המלחמה, והעתיקה את מושבה אל גבול פלורנטין-נוה צדק, היכן ששכנה מסעדת תמנע הנהדרת של השף ניר מסיקה. נוספו מנות חדשות (תראו את היקיטורי סשימי הזה שבתמונה), נותרו המחירים הישנים והנוחים, וכל העסק השתדרג בכמה דרגות. חמארה זאת כבר לא.
לילינבלום 24

לא נגיד תודה, כי הדגים עוד פה. מרלוזה החדשה. צילום: Peoplephotography‏

7. לונל

הסיפור על בראסרי ירושלמי־צרפתי־תימני נשמע כמו הנפצה של צ'אט GPT, אבל אז קרתה המלחמה – שף ינון אל על גויס למילואים, המסעדה נסגרה ולחלל השומם נכנסה מסעדת פופ אפ זמנית. כעת אל על שוב במטבח ולונל חזרה לעצמה טובה ומשויפת יותר בערב וגם בבראנץ'. ביס אחד מהקובנה המופתית מספיק כדי להיווכח בכך ולקרוא לכל מי שאתם מכירים להגיע להודות ולתמוך.
אברבנאל 72

שולחן של אושר. לונל (צילום איתמר גינזבורג)
שולחן של אושר. לונל (צילום איתמר גינזבורג)

8. אוזריה

כשמחירי הטיסות נוסקים ולמי בכלל יש ראש לנסוע, ערב באוזריה מרגיע קצת את הגעגוע. איקרה וצזיקי, צ'יפס אנשובי וקלמרי מטוגנים וגם הכרובית המיתולוגית מקצרים בדרך המענגת ביותר את המרחק בין פלורנטין לאתונה.
מטלון 44

כמה יופי במנה אחת. מסעדת אוזריה. צילום: מתוך עמוד הוולט
כמה יופי במנה אחת. מסעדת אוזריה. צילום: מתוך עמוד הוולט

9. צ'נטרו

ספוט הכריכים האיטלקיים ממשיך להשתכלל וכרגע הוא נעצר במשבצת גסטרו-בר איטלקי, מקום של צלחות קטנות, יינות טובים במחיר הוגן ואווירה נעימה. וואן מאן שואו עקבי ומעורר הערכה של שף אלון ליסי, ושים לנו בצד סנדוויץ' רוברטו בניני.
לוינסקי 30

צ'נטרו (צילום: נוי עינב)
צ'נטרו (צילום: נוי עינב)

10. טומטומאטו

יום אחד עוד ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים את שיטת הניהול הפרוסית של השף והבעלים טל רשבסקי. עד אז התור ימשיך להיות ארוך ואנשים ימשיכו להתבכיין, אבל הפסטה פשוט נהדרת.
שד' וושינגטון 26

טומטומטו. צילום: אנטולי מיכאלו
טומטומטו. צילום: אנטולי מיכאלו

11. טוני ואסתר

כן כן, מה ששמעתם. כניסתו של שף דור ונגר (לשעבר ארטל פורמל) למטבח משדרגת את בית הקפה הכי אהוב בשכונה לביסטרו. בתפריט כבר אפשר למצוא כיסוני ורניקס שמנמנים, סלט תפוחי אדמה א לה סבתא, קציצות פראסה ומנות ביתיות עם טאץ' של שף מוכשר.
לוינסקי 39

12. לה טיגרה

הפיצרייה המנומרת שכבשה בסערה את העיר ואת הלב שלנו גדלה ופורחת מבלי לאבד אף גרם רצינות. הפיצות נותרו מושלמות כמו בפתיחה והן מוקפות במנות ראשונות מצוינות, קינוחים (פיצה בננות מקורמלות דההה), קוקטיילים ואווירה איטלקית קלילה. עד סוף החודש מומלץ בחום להספיק ולטעום פיצות דגים משגעות, פרי שת"פ עם קצביית הדגים הסמוכה של שף יובל בן נריה (טאיזו).
פרנקל 9

שכנות טובה. יובל בן נריה בלה טיגרה (צילום: אפיק גבאי)
שכנות טובה. יובל בן נריה בלה טיגרה (צילום: אפיק גבאי)

13. סלימי

אין בעיר הרבה מקומות שמגישים אוכל פרסי, עובדה מצערת שקשורה כנראה לעוינות שהפרסים רוחשים לנו מאז תקופת אחשוורוש. סלימי מזכירה מסעדות פועלים מפעם, עם אפס התייחסות לעיצוב ואווירה (וגם על הניקיון במטבח לא נכביר מילים), אבל קערת ח'ורמה סבזי חמוץ ולוהט מחפה על הכול.
נחלת בנימין 80

גונדי בסלימי. צילום: ענר גלם
גונדי בסלימי. צילום: ענר גלם

14. קפה קאימאק

כל שכונה צריכה מסעדה צמחונית שמציעה סלטים רעננים, תבשילים צבעוניים וניגובים סקסיים. בקפה קאימאק עושים זאת כבר שנים בחמידות אינסופית, שזוכה להוקרה מקהל לקוחות נאמן.
לוינסקי 49

15. הפסטה בלוינסקי

פסטה טרייה, בישול מדויק, רטבים קלאסיים ומתחלפים והיידה לצלחת. מקום קטן ולא מתחנף שכיף להגיע אליו והוא לעולם אינו מאכזב.
נחלת בנימין 84

16. בנץ בראדרס

לא חסרים המבורגרים טובים בתל אביב, ובנץ בראדרס ממוקמים גבוה במעלה הטבלה. הקציצה עסיסית ונצלית תמיד לאותה מידת עשייה מדויקת, בהרבה מקצוענות ואהבה ומינימום טופינגז ושואו אוף. כך עושים זאת נכון.
פרנקל 4

ישר ולעניין. בנץ בראדרס (ילום: מתוך עמוד האינסטגרם benz.brothers)
ישר ולעניין. בנץ בראדרס (ילום: מתוך עמוד האינסטגרם benz.brothers)

17. מסקל

עוגן פלורנטינאי ותיק ואהוב עוד מהתקופה שתל אביב לא ידעה איך מאייתים "טאקו בירייה". טאמאלס, פריחולס ואנצ'ילאדס צורבים את הלשון בחריפות ערמומית שרק מרגריטה חמוצה כהלכה יכולה לה. מוסד מוערך במלוא מובן המילה.
ויטל 2

מסקל (מתוך עמוד האינסטגרם mezcal_florentin)
מסקל (מתוך עמוד האינסטגרם mezcal_florentin)

18. באן מי 13

שיתוף הפעולה בין השפים אביה כזום־פרנס ועמרי זקהיים סימן את תחילתו של גל הבאן מי, כריך וייטנאמי־צרפתי איקוני מוגזם בכל לשון של הגזמה וסקסי בטירוף. אם כבר מצאתם חניה או גללתם בוולט, כדאי לטעום גם את הפו המעולה שלהם.
נחלת בנימין 107

באן מי 13 (צילום אוהד קב)
באן מי 13 (צילום אוהד קב)

19. הבורקס של אמא (בורקס לוינסקי)

בורקס פריך וזהוב שנחתך לריבועים מדויקים, טריזי חמינדוס, רסק עגבניות טרי וזיתים – התפריט בבורקסיה הוותיקה מתמקד במה שחיוני למנה, ללא תוספו וקישוטים מיותרים. עליכם מוטל לבחור את המילוי ואת השתייה, איירן טורקי מלוח או לימונדה צוננת. תחנת חובה בשוק לוינסקי לחובבי פחמימות ריקות.
לוינסקי 46

20. חומוס גרגר הזהב

כשמתחשק לרדת על חומוס גלילי מוצלח, המנה של גרגר הזהב מספקת את הקרייב עד תומו. כבר כמעט עשור שהחומוסיה המצוינת הזו מאכילה את תושבי פלורנטין ובקרוב יזכו לכך גם אזרחי לב העיר – שמענו שסניף חדש הולך ומוקם בכיכר דיזינגוף.
לוינסקי 30

חומוס גרגר הזהב. צילום: דניה ויינר
חומוס גרגר הזהב. צילום: דניה ויינר

21. שוקו לולו

לא מכל ארוחה צריך לעשות אירוע, ובשוקו לולו מבינים שצלחת פסטה יכולה לתפקד על תקן ציפרלקס. הקינוחים הם אופרה מתקתקה וצבעונית בפני עצמה, מוגזמים ואינסטגרמיים ועושים חשק לחגוג גם ללא סיבה מיוחדת.
ויטל 3

עוגת יום הולדת שווה במיוחד. שוקו לולו (צילום ירון ברנר)
עוגת יום הולדת שווה במיוחד. שוקו לולו (צילום ירון ברנר)

22. גליאנו

מעדנייה איטלקית קטנה שרוכבת על גל הוורמוטריות וברי היין, ועושה זאת בחן שקיים רק בפלורנטין או בנאפולי. שף גיא בן שמחון הפך את מטבח הקייטרינג שלו למקום מתוק להפליא שמציע כוס יין, סלט ופסטה על המדרכה והעולם נראה כמעט שפוי.
אברבנאל 17

שף גיא בן שמחון עמל על הפסטה בגליאנו. צילום: אסף וולט
שף גיא בן שמחון עמל על הפסטה בגליאנו. צילום: אסף וולט

23. קאנו

מזללה וייטנאמית קטנה וחמודה לסגירת פינה כשהרעב כבד והגוף רעב לאומאמי. באנים, נודלס, פו וכל החשודים המיידיים מושלמים לתדלוק לפני שמחליטים איך להמשיך את הערב.
הרצל 77

קאנו. צילום: אנטולי מיכאלו
קאנו. צילום: אנטולי מיכאלו

24. קסבה

הספוט האהוב מריח בימים אלה כמו מזללה בבומביי בגלל הבישולים של קאלו באבא, ישראלי ממוצא הודי שמסעדת "טאלי" שבבעלותו בקרית שמונה סגורה מאז פרוץ המלחמה. בימים שהוא איננו, קסבה קבב עסיסי וקארי מאלזי טבעוני יסדרו לכם ארוחה טעימה ותמיכה במקום שפותח את הלב והדלת למי שזקוק לכך.
פלורנטין 3

מהצפון באהבה. קאלו באבא, טאלי בקסבה. צילום: אלעד נעים
מהצפון באהבה. קאלו באבא, טאלי בקסבה. צילום: אלעד נעים

25. חומוס ג'ארה

מתי בפעם האחרונה אכלתם חומוס עם שקדים וצנוברים קלויים ודבש? בחומוסיה הצנועה מכינים חומוס בכד חרס גדול (ג'ארה), אבל הטופינגז אינם מחויבים למסורת. בסופ"ש נוספים לתפריט עלי גפן וכרוב ממולאים מתוצרת בית, וזו כבר סיבה טובה להגיע.
שדרות וושינגטון 14

26. אלמז מנדל

אם מטבח אתיופי הוא כוס התה שלכם, שימו בווייז את אלמז מנדל – מזללה אתיופית אותנטית עם תפריט הכולל את מנות הדגל של העדה. מקום טוב לנגב בו שירו וביינתו ולהקדיש זמן להיכרות עם תרבות יהודי אתיופיה, הראויים ליחס חם מחבק בפלורנטין ובכלל.
פרנקל 4 

27. הרצל 16 

אי אפשר לסגור את הרשימה הזאת בלי הספייס האיקוני והיפהפה הזה ממפעלות רותי ברודו ו-R2M, שמצליח באופן נדיר לגלות ורסטיליות שמשנה לגמרי את אופיו מקפה נעים ומוקפד בשעות הבוקר, דרך ביסטרו מוצלח ללאנץ' ועד בר צוהל ועמוס אל תוך הלילה. תמיד טעים, תמיד נעים ואיכשהו גם תמיד מאוד פלורנטין.
הרצל 16

הרצל 16 (צילום: עידית בן עוליאל)
הרצל 16 (צילום: עידית בן עוליאל)