תכינו פופקורן: הסינמטק פותח את האולמות ביום שני הבא

הקולנוע חוזר! הקולנוע חוזר! סינמטק תל אביב ייפתח בשבוע הבא עם שבוע קולנוע נשי לרגל יום האישה הבינלאומי, כולל הקרנות בכורה, אירועים מיוחדים וסרטים באולם בחושך כמו פעם

דרומים, בואו ל-VOD. סינמטק תל אביב (צילום: בוריס-בי\שאטרסטוק)
דרומים, בואו ל-VOD. סינמטק תל אביב (צילום: בוריס-בי\שאטרסטוק)

אחרי כמעט שנה בלי אולמות קולנוע, למעט כמה שבועות אקספרימנטליים בקיץ, הרעיון לשבת עם אנשים זרים באולם אחד ולצפות בסרט נשמע כמו ד"ש מן העבר הרחוק או כמו מדע בדיוני מעתיד דיסטופי, אבל ביום שני זה יקרה: סינמטק תל אביב יפתח את שעריו ואולמותיו והקולנוע יחזור לתל אביב.

בסינמטק מנצלים את הפתיחה הזהירה, בהתאם למתווה התו הירוק, כדי לחגוג בצנעה את יום האישה הבינלאומי עם שבוע הקולנוע הנשי שבמסגרתו יוקרנו סרטים עלילתיים ותיעודיים של במאיות ישראליות וקולנוע נשי מהעולם. ביום הפתיחה (שני, 8.3), יוקרנו הסרט התיעודי "על כיסא הבמאי יושבת אישה" (19:00) וטרום בכורה של סרטה העלילתי של קרן בן רפאל "סוף האהבה" (21:00) , כולל מפגש עם הבמאית.

הקולנוע חוזר והוא נשי. "סוף האהבה", טרום בכורה בסינמטק (צילום: יחסי ציבור)
הקולנוע חוזר והוא נשי. "סוף האהבה", טרום בכורה בסינמטק (צילום: יחסי ציבור)

בנוסף יכלול יום הפתיחה המחודשת גפ השקה מיוחדת של  כתב העת של הסינמטק, המוקדש לחמישים שנה לקולנוע נשי (בעריכת סמדר זמיר וישראלה מעודד). שבוע אחר כך, ב-14.3, תפתח סדרה בת 26 מפגשים עם הבמאיות שמשתתפות בסרט "על כיסא הבמאי יושבת אישה", במהלכה יוקרן הסרט הראשון שנעשה בארץ ע"י במאית ("לפני מחר" של עליזה גרא ז"ל). בתי קולנוע אחרים בעיר אינם צפויים להיפתח ללא אישור להפעלת המזנונים שאחראים על אחוז ניכר מהכנסותיהם.

בין הסרטים שיוקרנו בשבוע הראשון לקאמבק הסינמטקי: "אישה" (תיעודי) – יצירה ארכיונית קולנועית המעלה על נס נשיות פרועה ונועזת של עשרות גיבורות ומפגש עם הבמאית ישראלה מעודד; הסרט "דוד המלך חי וקיים" (תיעודי) ומפגש עם הבמאית יעל ליבוביץ'; הסרט "ניקו החולם" (תיעודי) – על יוצר התיאטרון ואב הפרינג׳ ניקו ניתאי ז"ל, ומפגש עם הבמאית שירה פרבר;  הסרט "קודה לקפיטן" (תיעודי)  – על רב חובל שיוצא למסע אחרון על ספינת מסע, ומפגש עם הבמאית קרן אלכנסדרוני (הקרנה לזכרו של גיבור הסרט שמת ביום חמישי האחרון ולא זכה לראותו); מועדון הסרט המופרע יקיים ערב לזכרה של הקומיקאית קלוריס ליצ'מן (בהנחיית אלון גור אריה) על הקומיקאיות הגדולות של הקולנוע + הקרנת עותק דיגיטלי חדש של "פרנקנשטיין הצעיר"; טרום בכורה של הסרט העלילתי המועמד לאוסקר לסרט הזר "לאן את הולכת אאידה?"; הסרט  "ילדים" – זוכה בפרס הסרט התיעודי הטוב פסטיבל ירושלים 2020; וטרום בכורה של הסרט העלילתי הבריטי "לא ממושמעות" – קומדיה תוססת וקצבית המביאה את סיפורה האמיתי של מחאה פמיניסטית בלב האירוע הכי נשי שיש.

פרטים נוספים והזמנת כרטיסים לפי מתווה אתר הירוק, החל ממחר (חמישי) באתר הסינמטק