הספרים והתערוכות שיפתחו לכם את הראש בקיץ הקרוב

למי שרוצים לצרוך קצת תרבות הקיץ יש הרבה למה לצפות - מדוד אבידן במוזיאון תל אביב ועד החדש של מיכל בן נפתלי

עבודה של הילמה אף קלינט, מתוך "יש עידן חדש"
עבודה של הילמה אף קלינט, מתוך "יש עידן חדש"

אמנות

דוד אבידן – נביא מדיה

האיש שהיה חייזר עתידני בתל אביב של שנות ה־60 מקבל את הכבוד המגיע לו כחוזה טכנולוגי שהשתמש במדיות חדשות וחלוציות לזמנו, כולל תוכנות מחשב, מכשירי הקלטה, צילום ועוד, כדי להרחיב את גבולות האדם. התערוכה תתמקד ביצירה הויזואלית והווקאלית של אבידן ותעסוק ביחסי האדם־מכונה שהשתקפו מהיצירה שלו.
6.6, מוזיאון תל אביב, שד' שאול המלך 27 תל אביב

דוד אבידן (צילום: אורלי זבין, אוסף משפחת לוטם אבידן)
דוד אבידן (צילום: אורלי זבין, אוסף משפחת לוטם אבידן)

פתיחה מחדש של ארטפורט

בתקופה שבה גלריות ומוסדות אמנות בקושי מצליחים להחזיק את הראש מעל המים, הארטפורט, מרכז אמנות ותוכנית רזידנסי יוקרתית, היא הפתעה משמחת. המקום, שפעל במשך חמש שנים במתחם בזק הישן בדרך בן צבי, נסגר לפני שנתיים עם הבטחה לא ברורה לגבי ההמשך. אבל בניגוד לכל הציפיות והמציאות העגומה של סגירת גלריות, הארטפורט קיים את ההבטחה וקם לתחייה מחדש. באמצע יוני המקום ישיק את פעילותו במשכנו החדש במתחם האמנות בקריית המלאכה עם תערוכה שעושה כבוד לבוגרי הרזידנסי משנים קודמות בהם נבט יצחק, פאטמה שנאן, דוד עדיקא וטוני נבוק.
13.6, העמל 8 תל אביב

יש עידן חדש

רוחניות, ניו אייג' ודתיות חדשה הפכו בשנה האחרונה לנושא אהוב במיוחד על מוזיאונים וגלריות במחוזותינו. מוזיאון תל אביב מצטרף לחגיגה, ובתחילת אוגוסט תיפתח תערוכה קבוצתית בנושא באוצרותה של רותי דירקטור עם כמה שמות גדולים ומכובדים, בראשם מרינה אברמוביץ' והילמה אף קלינט הכה מדוברת בשנה האחרונה.
1.8, מוזיאון תל אביב, שד' שאול המלך 27 תל אביב

עבודה של הילמה אף קלינט, מתוך "יש עידן חדש"
עבודה של הילמה אף קלינט, מתוך "יש עידן חדש"

ספרים

האם אתם נמצאים במקום שבו אתם צריכים להיות / אסף צפור

אסף צפור נמנה עם אותם כותבים חשובים הממעטים להתראיין ולהזין את מכונת היח"צ, ורק בשל כך אינם מוזכרים באותה נשימה עם הסופרים המובילים של דורם. ספרו החדש מבטיח כקודמיו: הוא מתרחש בעתיד הקרוב, בזמן אפוקליפסה היפית משונה שבה הרפואה הסינית מאשררת את תוקפה על חשבון רפואת המערב, ומאיר מחדש שאלות קיומיות שגורות על רקע מציאות היסטורית פרנואידית שאינה מנותקת לגמרי מן המציאות שאותה אנו חווים היום.
כנרת זמורה ביתן, 98 ש"ח

בגד מאש / מיכל בן נפתלי

אחרי הזכייה בפרס ספיר, בן נפתלי מוציאה לאור קובץ המכיל שתי נובלות שבמרכזן עלילות אהבה בין נשים. אלה שאהבו את הסגנון המיוחד של בן נפתלי, את הקצב המשתהה השואל את המוזיקליות שלו מסוגות מקבילות בספרות הצרפתית, ימצאו את אותה חוויית קריאה גם בספרה החדש.
כתר, 88 ש"ח

שלוש סופרות דרומיות

אף שהושק כבר בחורף, מדובר בתרגום המומלץ ביותר שימתין לכם השנה בדוכני שבוע הספר. בדומה לאסופות קודמות שיצאו בעם עובד, גם הפעם נאצרו במיוחד זו לצד זו יצירות מופת בתולדות הספרות האמריקאית. הפעם, בצל עדנה טלוויזיונית ("המתים המהלכים", "בלש אמיתי", "דם אמיתי"), מוקדש הקובץ לדרום ארצות הברית ולשלוש מן הסופרות המובילות שיצאו ממנו: קת'רין אן פורטר, קרסון מק'קלרס ופלנרי או'קונור.
עם עובד, 94 ש"ח