שני הקטבים של שדרות רוטשילד. זו העיר של יונתן הירשפלד

יונתן הירשפלד. צילום: בר גורדון
יונתן הירשפלד. צילום: בר גורדון

"העיר שלי" - מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: האמן והאוצר יונתן הירשפלד נזכר בגרפיטי שעשה בפלורנטין ערב חתונתו ומתלונן על ההחלטה הלא רציונלית לסיים כל אימון ריצה בקרית ספר עם קפה ומאפה

14 באפריל 2023

1. שדרות רוטשילד

בקצה האחד של שדרות רוטשילד מעט לפני הבימה שקועה באדמה עבודת אמנות של מיכה אולמן. זהו בית. בית שכמוהו כמו לב: שני חדרים לו ושתי עליות. אני משוגע על האיכות האנטי-אנדרטאית של העבודה הזו. על הבלתי נראות שלה. כולם כל היום צועקים "תראו אותי! תראו אותי!" והנה בלב השדרה היפה, הסואנת לוחשת האמנות: יש בית כמו לב קבור באדמה.

"יסוד", מיכה אולמן (צילום: יאיר טלמור, וויקיפדיה, CC-BY-SA-3.0)
"יסוד", מיכה אולמן (צילום: יאיר טלמור, וויקיפדיה, CC-BY-SA-3.0)

2. המזרקה של נחום גוטמן ברוטשילד

ואילו בקצה השני של השדרה ישנה המזרקה של נחום גוטמן. אני מת עליה. לפני שנים ראיתי במוזיאון נחום גוטמן את הניירות שעשה כהכנה למזרקה. אם אני לא טועה הסבירו שם, שהניירות נשלחו לאיטליה למומחים לעשיית פסיפסים. יש בזה משהו עליז, חילוני, תל אביבי, שיקי אבל לא נפוח ומרוצה מדי מעצמו. המזרקה הזו היא קסם.

3. גרפיטי בבן עטר

בפלורנטין פינת בן עטר, ליד המזרקה החלושה, ומול גרפיטי מועדון ה-27, יש קיר עם גרפיטי. כשעזבתי את פלורנטין עשיתי עליו ציור גדול בנוסח ההירשפלדי המוכר. זה היה מאד מוזר על רקע הגרפיטי הרגיל של השכונה. ערב חתונתי – התחתנתי ברחוב אוריאל אקוסטה בפלורנטין – עוד הספקנו אשתי ואני להצטלם לידו, אבל לאחר כמה שבועות כבר קשקשו עליו גרפיטי רגיל בלתי ניתן להבדלה מאחרים. בכל זאת אני מחייך כל פעם שאני עובר שם.

רחוב אוריאל אקוסטה (צילום: שלומי יוסף)
רחוב אוריאל אקוסטה (צילום: שלומי יוסף)

4. קרית ספר

אני אוהב את גן קריית ספר בין סעדיה הגאון ליהודה הלוי. אין כמו לסיים שם אימון ריצה, לעבור בגרציאני ולהבין שאני לעולם לא אהיה רזה אם אסיים כל אימון עם קפה ומאפה. אני שותה את הקפה ומביט במטיילים עם הכלבים, באימהות והאבות עם הילדים ובעובדים הזרים המוליכים את הקשישים ונראה לי שאני היחיד שאינו מוליך מישהו או שמישהו מוליך אותו.

הבריכה האקולוגית בפארק קריית ספר. צילום: shutterstock
הבריכה האקולוגית בפארק קריית ספר. צילום: shutterstock

5. הבית

אבל ללא ספק הנקודה האהובה עלי בעיר היא הבית שלנו. אני ושירה גרים בקצה רחוב מזא"ה בואך מנחם בגין. אנחנו מרחק הליכה משדרות רוטשילד אבל גם מפלורנטין. אנחנו קרובים למסעדות אבל גם לגלריות ולמוזיאון. מחלונות הסלון שלנו נשקפים עצים. כפר בלב העיר. הבית שלנו מלא בספרים, יצירות אמנות וריח בישולים. אפשר לנעוץ מחוגה בבית הזה ולהקיף אותו ברדיוס כמה קילומטרים ולראות: הבית הזה הוא מרכז חיי.

יונתן הירשפלד הוא אמן, אוצר, מרצה וסופר. באמצע מאי ייפתח בבית לאמנות ישראלית הקורס "לדעת ציור" בהנחייתו, ובימים אלה מוצגת בגלריה P8 תערוכה שאצר לאמנית כרמלה וייס