עיר לעשירים בלבד: אלו הן השכונות הכי יקרות בתל אביב

יקרה בפער משמעותי מכל שכונה אחרת בעיר. כרם התימנים (צילום: שאטרסטוק)
יקרה בפער משמעותי מכל שכונה אחרת בעיר. כרם התימנים (צילום: שאטרסטוק)

תל אביב יקרה לכם? זה עוד כלום לעומת כמה שהיא יקרה למי שעדיין מתעקשים לגור בכרם התימנים ובלב תל אביב. מניתוח הנתונים שקיבלנו ממחלקת המחקר של Madlan עולה כי אזור גאוגרפי רציף שנמתח בין מרכז העיר והצפון הישן מתרחק מהישג ידם של רוב התל אביבים. והפערים רק מתרחבים

5 בספטמבר 2022

תל אביב יקרה לכולנו, והיא יקרה במיוחד לתושבי השכונות המבוקשות ביותר בעיר, וככל שהן יותר מבוקשות – כך מאמירים מחירי הדיור בשכירות והדירות לרכישה ומושכים אחריהן את האזור כולו באפקט דומינו מרושע של קפיטליזם מאוחר. סעיף המגורים הוא מהאחראים המרכזיים ליוקר המחיה בעיר, ומבט אל השכונות היקרות ביותר בתל אביב מראה בדיוק עד כמה. לפחות בחלק מהמקרים, מדובר בסכומי שיא בלתי נתפסים שמרחיקים מאותן שכונות את צעירי העיר, את המשפחות הצעירות ואת התושבים הוותיקים שמתקשים לעמוד בפיתוי ומוכרים את נכסיהם.

>> המפלט האחרון: אלו הן השכונות הכי זולות בתל אביב
>> בדקנו: אלה השכונות שבהן זינקו מחירי השכירות בעיר
>> כרם התימנים היא אחת מהשכונות המגניבות בעולם. וזאת בעיה

רשימת השכונות היקרות ביותר, על פי הנתונים שהצטברו במאגרי הדאטה העצומים של madlan, המגמה בתל אביב ברורה: צפון העיר אאוט, מרכז העיר אין. השכונות שמשתרעות בין פלורנטין לצפון הישן, מרכז ההוויה העירונית בעשורים האחרונים, הופכות למגרש המשחקים של משקיעי הנדל"ן ומתרחקות מהישג ידם של מרבית התל אביבים שהתגוררו בהן עד כה. התופעה בולטת במיוחד בכרם התימנים שהפכה לשכונה היקרה ביותר בעיר והותירה מאחוריה את לב העיר ואת הצפון הישן על שלל אזוריו.

מחלקת המחקר של madlan דירגה עבורנו את השכונות היקרות ביותר בתל אביב, בחלק מהמקרים המחירים בהן גבוהים בכ-250 אחוז מהשכונות הזולות בעיר, ולנו לא נותר אלא להזדעזע ולחפש שכונות אחרות.  "הבנייה החדשה במסגרת ההתחדשות העירונית, יחד עם מגדלי יוקרה ופרויקטים חדשים בשכונות הוותיקות, דוחפת את המחירים למעלה", מסביר מנכ"ל madlan, טל קופל. "וההיצע הנמוך של הדירות החדשות מאפשר ליזמים לדרוש מחירים מופרזים. מחירי השכירות עלו בהתאם, שכן דירות רבות נרכשות להשקעה".

פופולריות שיא ופערים בלתי נתפסים. כרם התימנים (צילום: גיא יחיאלי)
פופולריות שיא ופערים בלתי נתפסים. כרם התימנים (צילום: גיא יחיאלי)

דירות למכירה:

1. כרם התימנים // 68,000 ש"ח/מ"ר
2. לב תל אביב מערב // 67,800 ש"ח/מ"ר 
3. שיכון בבלי // 64,800 ש"ח/מ"ר
4. הצפון הישן (חלק צפוני) // 64,700 ש"ח/מ"ר
5. הצפון הישן (דרום מערב) // 64,200 ש"ח/מ"ר

רוצים לגור בתל אביב של הביוקר? תשכחו מהסטיגמות של פעם על רמת אביב וצהלה ותגידו שלום לכרם התימנים, השכונה המרופטת-אך-מגניבה הסמוכה לשוק הכרמל שנהנית מהילה אותנטית למרות שהפכה זה מכבר למלכודת AirBNB עבור כל מי שמבקש להתגורר בה. היצע הדירות הנמוך בשכונה והביקוש הגבוה ללוקיישן המרכזי הפכו את הכרם לפסגת שאיפותיהם של משקיעי הנדל"ן, ואם תבחרו למשל לגור במקום זאת באזור הדרום-מערבי היוקרתי של הצפון הישן (בין בן-גוריון לבוגרשוב ובין הירקון לדיזנגוף) תשלמו על דירת 100 מ"ר כ-380 אלף שקל פחות. דירה דומה בשטחה במרכז יפו תעלה לכם, בפער בלתי נתפס, כ-3.3 מיליון שקלים פחות. והפערים עוד עשויים להתרחב.

עדיין שווה את הכסף? הלב של לב תל אביב, שדרות רוטשילד (צילום: אילן ספירא)
עדיין שווה את הכסף? הלב של לב תל אביב, שדרות רוטשילד (צילום: אילן ספירא)

4 חדרים לשכירות: 

1. הצפון הישן (חלק דרום מזרחי) // 14,010 ש"ח
2. לב תל אביב // 12,390 ש"ח
3. הצפון הישן (חלק צפוני) // 12,250 ש"ח
4. הצפון החדש (חלק דרומי) // 11,940 ש"ח
5. הצפון הישן (חלק מרכזי) // 11,910 ש"ח

כרם התימנים נעדרת מהרשימה כי יותר קל למצוא שולחן פנוי ב-OCD מאשר למצוא בשכונה דירת 4 חדרים להשכרה, ואת המקום הראשון כובש הצפון הישן בחלקו הדרום-מזרחי, שכונה עצומה למדי שמשתרעת בין אבן גבירול לציר דיזנגוף-פינסקר ובין בוגרשוב-בן ציון-מרמורק לשדרות בן גוריון עם מחיר שכירות ממוצע של כ-14 אלף שקלים בחודש, ומיד אחריה בפער לא קטן שכונת לב תל אביב הפופולרית. כל השכונות ברשימה מייצרות רצף עירוני שמעיד על הביקוש העצום לדירות גדולות באזור בקרב משפחות צעירות ופחות צעירות, בין היתר בגלל בתי הספר שנמצאים בו. מחירי הדירות הגדולות באזור זינקו גם בגלל קדחת ההתחדשות העירונית ומחירי הפרימיום של הדירות החדשות.

טוב בסדר קחו 14,000 שקל. שדרות ח"ן (צילום: shutterstock)
טוב בסדר קחו 14,000 שקל. שדרות ח"ן (צילום: shutterstock)

3 חדרים לשכירות:

1. כרם התימנים // 10,940 ש"ח
2. לב תל אביב // 9,580 ש"ח
3. הצפון הישן (חלק דרום מזרחי) // 9,480 ש"ח
4. הצפון הישן (חלק מרכזי) // 9,440 ש"ח
5. הצפון הישן (חלק דרום מערבי) // 9,430 ש"ח

ביקושים היסטריים דוחפים את כרם התימנים למקום הראשון ברשימה, בפער משמעותי משכונת לב תל אביב ושכונות הצפון הישן הגובלות בה, וקל לראות שהשכונה נהנית – או סובלת – מפופולריות שיא. גם בקטגוריית השלושה חדרים הנחשקת מעפילים המחירים באזורים הללו הרחק מיכולתם של צעירים, גם לא כדירה לשני שותפים. האזור שאנשים חושבים עליו כשהם חושבים על תל אביב הפך לאטרקציה גם בקרב מתעשרי הייטק למיניהם שרוצים לגור קרוב לאקשן וגם בקרב משקיעי נדל"ן בפרויקטים של התחדשות עירונית, שתרמו את שלהם לעליית מחירי השכירות. כתוצאה מכך משתנה גם הרכב האוכלוסיה באזור, ויהיה מעניין לעקוב אחר השפעת השינוי הזה על הפופולריות שלו. לשם השוואה, דירת שלושה חדרים בשכונת דקר המתעוררת ביפו תעלה פחות מחצי (כ-4,400 ש"ח לחודש בממוצע)

>> כל הנתונים בכתבה מנתונים נאספו ונותחו בידי מחלקת המחקר של madlan