מיכאלי וחולדאי סיכמו: התחנה המרכזית תפונה ב-2026 למסוף פנורמה

אפילו אלוהים לא רוצה לבלוע אותה. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)
אפילו אלוהים לא רוצה לבלוע אותה. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)

ראש העיר רון חולדאי ועיריית תל אביב-יפו הסירו במפתיע את התנגדותם לתוכנית משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית. המשמעות: מסוף פנורמה יוקם בשני שלבים למשך עשר שנים, התחנה עצמה תפונה "כמעט סופית" לקראת סוף 2026 ובאופן חלקי בתחילת 2024

"כלכליסט" דיווחה לאחרונה על התפתחות דרמטית בעניין פינוי התחנה המרכזית, ולא בהכרח לטובה: מתברר כי משרד התחבורה בראשות מירב מיכאלי גיבש תוכנית חדשה לפינוי הקומפלקס המוזנח והמזהם בשתי פעימות, האחת בסוף 2023 והשנייה ב-2026. משרד התחבורה אף גיבש מזכר הבנות עם עיריית תל אביב-יפו, שהסירה את התנגדויותיה לתוכנית, ויקדם אותה באמצעות וועדת התשתיות הלאומיות. התוכנית המקורית, כזכור, הייתה פינוי מהיר ומוחלט של התחנה עוד במהלך שנת 2023.

המשמעות המיידית: חלק מפעילות התחנה תועבר בכל זאת למסוף פנורמה הסמוך לשכונות תל גיבורים, נווה עופר וקריית שלום. על פי "כלכליסט", התגלה המידע בתשובת המדינה לעתירתן של שולה קשת ו"מגמה ירוקה": על פי משרד התחבורה, במהלך 2023 יוסטו קווים למסופים אחרים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות ויאפשר את הפסקת פעילות האוטובוסים בקומות 2 ו־4 של התחנה. רק ברבעון הראשון של 2024 יהיו המסופים האלטרנטיבים החדשים מוכנים (חניון הלוחמים על גבול חולון, מתחם פנורמה שלב א' ומסוף החרש הסמוך מאוד לתחנה המרכזית הנוכחית), מה שיאפשר העברה של מחצית מקווי השירות בתחנה ופינוי חניית הלילה.

תחנה מרכזית. צילום: עינת שרון
תחנה מרכזית. צילום: עינת שרון

החדשות העגומות במתווה הנוכחי היא שהקמת מתקן פנורמה הסופי תתאפשר רק לקראת סוף 2026, ואז תפונה סוף סוף התחנה ממרבית פעילות התחבורה בה. המסוף החדש יפונה ב-2035, השנה שבה אמורות להסתיים העבודות על התחנה החליפית שתפתח במרכז העסקים הראשי בן צבי (שקיים כרגע רק על הנייר כמובן). ובעברית: עוד כ-15 שנים של כאוס תחבורתי בדרום העיר.

הייעוד הראשוני של המתחם החדש בבית פנורמה הוא כחניון ל-113 אוטובוסים חשמליים עם 32 מסופי העלאה והורדה של נוסעים, אך בשלב השני של התוכנית כמות האוטובוסים תכפיל את עצמה ואף יותר מכך. תושבי השכונות הסמוכות לבית פנורמה כבר פצחו במחאה נגד התוכנית עם הצגתה, ונדמה היה שהתנגדותו עיריית תל אביב-יפו תמנע את היתכנותה, אך התנגדויות אלו הוסרו כאמור.

>> השרה זנדברג מאיימת: אכריז על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום
>> דאנה איבגי: "מיכאלי וחולדאי שכחו שהם נציגי ציבור"