השרה זנדברג: אכריז על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום

פתרון תוך שישה חדשים. התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: Spiroview inc/שאטרסטוק)
פתרון תוך שישה חדשים. התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: Spiroview inc/שאטרסטוק)

הדרך לפינוי התחנה המרכזית נפתחת מחדש? בעקבות עתירתם של ארגוני הסביבה נגדה לבג"ץ, הודיעה השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג כי על משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו להעביר "בהקדם" תוכנית מפורטת להפחתת זיהום באזור התחנה ולא - יוביל המשרד לסגירתה; התושבים: "דרושה הכרזה מיידית"

14 ביוני 2022

גם זו דרך להתחמק ממתן תשובה לבית המשפט? בחמישי הקרוב הייתה צפויה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג להשיב לבית המשפט על עתירת עמותת אדם, טבע ודין הדורשת ממנה להכיר בתחנה המרכזית כאיזור מוכה זיהום, בהתאם לסעיף 11 בחוק האוויר הנקי. במידה והייתה משיבה זנדברג בחיוב, עיריית תל אביב-יפו ומשרד התחבורה היו מקבלים דד ליין צפוף של שישה חודשים בלבד לפינוי, אולם לפני שעה קלה יצאה מטעמה הודעה לתקשורת בה היא מציינת כי "בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך, ככל שמשרד התחבורה ועיריית תל אביב לא יציגו בהקדם תוכנית מפורטת לצמצום זיהום האוויר, עם לוחות זמנים ברורים ומחויבות ליישום".

>> מופע האימים של חולדאי ומיכאלי: ספרנו לכם את הספינים
>> התושבים דורשים מתמר זנדברג: הכריזי על פינוי התחנה המרכזית
>> פינוי התחנה המרכזית: האם ייכשל חולדאי במבחן הכי גדול שלו?

מי עוצר את פינוי התחנה המרכזית? גרפיטי נגד רון חולדאי
מי עוצר את פינוי התחנה המרכזית? גרפיטי נגד רון חולדאי

ומתי נדרשים המעורבים להציג את התכנית המדוברת? "בקרוב" ו"בהקדם" הן התשובות הכי מדויקות שקבלנו, יחד עם תחושה לא נעימה של "תחזיקו אותי". הסיפור של התחנה המרכזית מכיל בתוכו מאבק של שלושים שנה שהיה אמור להסתיים בהסכם פינוי מורכב בדצמבר האחרון. בדרום העיר חיכו לפינוי הזה כמו לחמצן לנשימה וזאת לא מטאפורה – זיהום האוויר שם גבוה ב-30% מהמותר בחוק ובשכונות הסמוכות לתחנה אובחנו פי שניים יותר מקרי סרטן ולב פר נפש לעומת יתר חלקי העיר.

כן, זה האוויר שנושמים ילדי השכונות הלומדים בשלושת בתי הספר ובגנים הסמוכים לה וזה השינוי שבעיריה ובמשרד התחבורה החייבו לייצר בהסכם המשותף, שהשרה מיכאלי דחפה בכל הכוח (כפי שעולה מהודעות המשרד) וסוכל על ידי עיריית תל אביב-יפו. התירוץ לפיצוץ – בריכת חורף במסוף וולפסון, אחד מהמיקומים החדשים שיועדו למסופים, עליה אמרו כלל ארגוני הסביבה והמשרד לאיכות הסביבה עצמו כי יש לה אפס חשיבות סביבתית.

השאירו את המפגע במקומו. רון חולדאי ומרב מיכאלי עם פתיחת מנהרת קרליבך (צילום: נתלי מון)
השאירו את המפגע במקומו. רון חולדאי ומרב מיכאלי עם פתיחת מנהרת קרליבך (צילום: נתלי מון)

לאחר פיצוץ ההסכם, שהותיר את דרום העיר עם מפגע עירוני שמהווה טריגר ישיר למחלות קשות ופשע – ובלי תכנית פינוי נראית לעין – עשה רושם שהנושא ירד מסדר היום הציבורי וזאת ללא ספק לשמחת הטייקון קובי מימון, מבעלי נצבא, מפעילת התחנה. אבל הקהילה למודת האכזבות של נווה שאנן לא מוותרת ועד לפני דקות ספורות היו נשואות כל העיניים לשלב הבא במאבק – תשובת השרה להגנת הסביבה לעתירה המשפטית שהוגשה על ידי ארגון אדם, טבע ודין, אחרי שלא נענתה למכתב ההתראה שהגיש הארגון.

בעוד בעירייה ובמשרד התחבורה ממשיכים לספק תשובות קלושות וספינים – מהן עולה בבירור שהם ישמחו מאוד אם בדרום העיר פשוט ילכו הביתה וישכחו מהעניין – ניסינו להבין מה הסיכויים שהנס יקרה והתחנה אכן תוכר כאיזור מוכה זיהום. אם תענה השרה לדרישה זאת תהיה הפעם הראשונה בישראל בה יופעל סעיף 11 לחוק האוויר הנקי. עו"ד בר רוזוב, מ"אדם טבע ודין" אמרה לנו בעבר כי "המשרד להגנת הסביבה מודע לנתונים החורגים באזור התחנה ואף התייחס לכך לא פעם. גם השרה הנוכחית וגם השרה הקודמת ציינו כמה מסוכן האזור לבריאות. אם באזור שיש בו כזאת חריגה מוכחת מתקני זיהום האוויר לא יעשה שימוש בחוק, למה המחוקק כתב את הסעיף?"

אזור אסון ומפגע סביבתי. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)
אזור אסון ומפגע סביבתי. התחנה המרכזית (צילום באדיבות פעילים נגד התחנה המרכזית)

הפעילים אינם אופטימיים, וההודעה שיצאה מטעם השרה מוסיפה לפסימיות שלהם. לדבריהם, סירבה זנדברג להפגש איתם ואף שלחה את המשטרה לפרק הפגנה שהתארגנה 100 מטרים מביתה. הפעילים סבורים כי זנדברג עברה מכבש לחצים אדיר מטעם העירייה.

"אנחנו שמחים על הודעתה של השרה תמר זנדברג, מודים לה על כך ורואים זאת כצעד משמעותי בכיוון הנכון", אמר גדי טונס, מוותיקי הפעילים במאבק הפינוי. "עם זאת אנחנו חוששים שזה יקנה לחולדאי עוד הזדמנויות למסמס את הפתרון. חולדאי פועל ללא לאות ומזה זמן רב להכשיל את הפתרון. אנחנו מצפים מזנדברג להיות יותר נחרצת ואמיצה ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר באופן מיידי. לעירייה היה מספיק זמן, הממשלה עלולה להתחלף כל יום, והתקדמות ברוכה זו יכולה להעלם. גם מיכאלי הכריזה קבל עם ועדה על פינוי וזה לא קרה. אנחנו קוראים לזנדברג לא להתמהמה ולהכריז כבר עכשיו".

מטעם מטה המאבק בתחנה המרכזית נמסר: "אנחנו מברכים את השרה על הצעד הכל כך נדרש הזה וקוראים לה לא להתמהמה ולהכריז באופן מיידי על האזור כנפגע זיהום אוויר. רק הכרזה כזו תבטיח שאכן תוכן תכנית מפורטת עם מחויבות ליישומה ולוחות זמנים ברורים. נואשנו כבר מהבטחות על הקרח. עשרות אלפי התושבות והתושבים הגרים סביב התחנה והילדים במוסדות החינוך הקרובים רוצים כבר לנשום אוויר נקי. כל יום שהתחנה ממשיכה לפעול גוזר את גורלנו למחלות ומוות מוקדם וממרר את חיי הנוסעות והנוסעים בתחבורה הציבורית. ההכרזה הזאת היא תקוותנו האחרונה שממשלת השינוי אכן תביא את השינוי בנושא הזה".