בדרך לביהמ"ש? סעיף בחוק מאפשר לזנדברג להורות על פינוי התחנה

הגרפיטי בתחנה המרכזית ע"ש חולדאי
הגרפיטי בתחנה המרכזית ע"ש חולדאי

פעילים מדרום העיר וארגון אדם, טבע ודין שיגרו מכתבי התראה לעירייה ולמשרדים הממשלתיים בגין אי פינוי התחנה המזהמת, בניגוד לסיכומים שכבר הושגו. לפי המכתבים, סעיף בחוק מאפשר לשרה להגנת הסביבה שקראה לפינוי התחנה להכריז עליו כאזור נפגע זיהום

15 בפברואר 2022

לא מוותרים ולא מתייאשים: פעילים מדרום העיר הגישו לעיריית תל אביב מכתב התראה לפני עתירה מנהלית על אי פינוי התחנה המרכזית בהתאם למתווה שסוכם. במקביל הגישה גם עמותת אדם, טבע ודין מכתב התראה לפני נקיטת אמצעים משפטיים לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, בדרישה להכריז על התחנה כאזור מוכה זיהום ולסגור אותה מכוח החוק.

התחנה המרכזית. צילום: shutterstock
התחנה המרכזית. צילום: shutterstock

השנה החולפת לא הייתה טובה לתושבי דרום העיר: ב-31.12.21 הם קיבלו "הפתעה" לכבוד תום השנה האזרחית – הודעה שהמתווה על פינוי התחנה המרכזית שהיה אמור לשים קץ לעשורים של מאבק, לא יצא לדרך והתחנה לא תפונה בעתיד הנראה לעין.

בשבועות שאחרי, ועם הודעות שונות שיצאו מהעירייה ומשרד התחבורה, התברר כי העירייה היא האחראית לפיצוץ ההסכם. המתווה שהיה אמור להוות אבן דרך משמעותית בשיקום דרום העיר, ייושם באופן חלקי בלבד – מה שיותיר את התחנה כמסוף תחבורתי מרכזי הגורם לזיהום אוויר, מחלות קשות ופשע – על כנו.

בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)
בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)

חלק מהאוטובוסים עתידים אמנם לעבור למסופים חלופיים – הלוחמים והחרש. אך מסוף לוחמים נמצא גם הוא בשכונת נווה שאנן. הפתרון החלקי שככל הנראה גם הוא עדיין לא נסגר – לא משפר במאום את מצב התושבים שסובלים מזיהום אוויר הגבוה ב-30% מהמותר בתקן שנקבע.

״למיטב ידיעתנו הושקעו מאמצים רבים לאתר מקומות חלופיים לצרכים הקיימים היום בתחנה״, כתבו הפעילים במכתב ההתראה, ״עד עתה נמצא שהפתרון היחיד על הפרק הוא מסוף פנורמה. אם מסוף זה לא יצא לפועל, אזי אין למעשה כל חלופה על הפרק לפינוי התחנה עד להקמת מסופי הקבע בעד 20 שנה לכל הפחות״. כזכור, מסוף פנורמה שהיה אמור לשמש כמסוף זמני ל-15 השנים הקרובות עד פינוי מסוף וולפסון בצומת חולון, נפסל ברגע האחרון על ידי העירייה בטיעון התמוה של שימור בריכת החורף. כלל הארגונים הסביבתיים, כולל השרה להגנת הסביבה עצמה, טענו שאין לכך חשיבות, בטח ביחס לפגיעה הסביבתית הנגרמת מהפעלת התחנה.

גדי טונס, תושב דרום העיר ומהפעילים המרכזיים לפינוי התחנה אמר לנו כי ״רון חולדאי קיבל החלטה להכשיל את פינוי התחנה המרכזית מסיבותיו העלומות, בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע במשרד התחבורה, הגנת הסביבה, האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה ואפילו בעירייה, ופעל בניגוד לאינטרס הציבורי״.

יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)
יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)

במקביל לדרישת הפעילים, הגיש גם ארגון אדם, טבע ודין מכתב התראה לפני עתירה משפטית לבג״צ לשרה להגנת הסביבה, בדרישה להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, זאת בהתאם לסעיף 11 לחוק האוויר הנקי. עו"ד בר רוזוב אמרה לנו כי ״במידה ולא נקבל מהשרה תגובה עד אמצע מרץ ואם התגובה לא תכלול הודעה על הכרזת התחנה כאזור נפגע זיהום בהתאם לחוק, אנחנו נעתור לבג״צ. המשרד להגנת הסביבה מודע לנתונים החורגים באזור התחנה ואף התייחס לכך לא פעם. גם השרה הנוכחית וגם השרה הקודמת ציינו כמה מסוכן האזור לבריאות״.

במקרה בו השרה זנדברג אכן תבצע הכרזה כזאת, לעיריית תל אביב יהיו שישה חודשים בלבד לפנות את התחנה, כנדרש בחוק. חוק האוויר הנקי אושר בכנסת כבר ב-2008, אך בסעיף המדובר (סעיף 11 לחוק) לא נעשה שימוש מעולם. ״אם באזור שיש בו כזאת חריגה מוכחת מתקני זיהום האוויר לא יעשה שימוש בחוק, למה המחוקק כתב את הסעיף?״ אומרת רוזוב, ״המחוקק לא משחית מילותיו לשווא – זאת הייתה הכוונה המפורשת של החוק״.