זורקים לכם עצם: המומחים חושפים את סודות המנגל המושלם

הילה אלפרט מתה על חלקי פנים, ניר צוק ממליץ על טי־בונים קטנים ויש גם מתכון לסרעפת. המומחים ממליצים

הילה אלפרט. (צילום: גדי דגון)
הילה אלפרט. (צילום: גדי דגון)
19 באפריל 2015

ניר צוק, שף

"הנתחים שבהם אני משתמש למנגל תלויים במצב הרוח – לאחרונה אני מאוד אוהב שפיץ צ'ך וטי־בונים קטנים של טלה. בכלל אני מעדיף בשר בנתחים קטנים, כי יש משהו בבשר חם שיורד חם מהאש. מרינדה אני עושה רק לעוף, בדרך כלל על בסיס לימון. גם חלקי פנים – כולם חוץ מכבד – ישמחו אחרי הירידה מהאש לקבל עליהם לימון, שום ופלפל חריף. על נתחי בקר וטלה אני ממליץ לשים בתום הצלייה קוביית חמאה טובה ולתת לה להתמוסס".

מעדיף נתחים קטנים. השף ניר צוק. (צילום: אנטולי מיכאלו)
מעדיף נתחים קטנים. השף ניר צוק. (צילום: אנטולי מיכאלו)

הילה אלפרט, עיתונאית

"אני אוהבת את הבשר שלי על הגריל, ולא ממש משנה לי מאיזה בעל חיים זה הגיע. אני מתה על חלקי פנים על המנגל, וגם על חלקים שאפשר להזמין מראש אצל הקצב ולקבל אותם בכלום כסף – למשל שיפודים של ישבני עוף או שיפודים של עור של עוף. אני מאוד אוהבת צלעות של נקבת טלה, וזורקת פנימה לגחלים עשבי תבלין טריים כמו מרווה, אורגנו וטימין, שמעניקים חותמת עישון לבשר. זה מתאים לעוף ולדגים, אבל חשוב לשים את זה רק בסוף. לא לשכוח להתאזר בסבלנות – לא להשתמש במבערים אלא להבעיר לאט את הגחלים, ואת הבשר להניח על גחלים לוחשות ולא על אש גבוהה. אבל הכי חשוב זה לשים בהתחלה עגבנייה, בצל ופלפל ירוק חריף, לחרוך אותם, לקצוץ לקערה, להוסיף שמן זית, מלח ופלפל – ואז יש לכם סלט שפותח את התיאבון".

חותמת עישון לבשר. הילה אלפרט. (צילום: גדי דגון)
חותמת עישון לבשר. הילה אלפרט. (צילום: גדי דגון)

 

ליאור הרגיל, הבעלים של בר המנזר

"עובי הרשת זה הדבר הכי חשוב במנגל – כל שלב ברשת צריך להיות לפחות בעובי של זרת, כי זה מה שצובר את החום. חוץ מזה אני גם אוהב להשקיע בשיפודים ממתכת, בשל אותו עיקרון. לחלקי פנים אני משתמש במחבת ברזל עבה וכבדה, והעשן שמסביב עושה את העבודה. הנתח האהוב עליי בשנים האחרונות הוא סרעפת. הוא יחסית זול, דק ולא דורש שום מרינדה. את כל הנתח מניחים על המנגל וצורבים אותו שתי דקות בלבד מכל צד. אחר כך נותנים לו לנוח כמה דקות ופורסים באלכסון. אין מישהו שיישאר אדיש לזה".

צובר את החום. ליאור הרגיל, בעלי המנזר
צובר את החום. ליאור הרגיל, בעלי המנזר

מעיין בזק, מנהלת הפיקוק

"במנגל שלי אני אוהבת נתחים כמו פילה ואנטרקוט. עליהם אני מפזרת מלח ופלפל וגם לימון– קצת כשהנתחים על המנגל וגם קצת אחרי. את הלימון גיליתי רק לאחרונה, מסתבר שהוא פותח את כל הטעמים. כבד, לבבות ומוח כדאי לשים במחבת ואותה להניח על המנגל. חוץ מזה יש לי שתי עצות: להתמקד בבשר ולא בפיתות ובסלטים, ולשתות הרבה יין. זה תמיד טוב".

לימון פותח את הטעמים. מעיין בזק, מנהלת הפיקוק
לימון פותח את הטעמים. מעיין בזק, מנהלת הפיקוק