שואה טעימה: מה הסיפור של מארזי "זיכרון בסלון" מהדליקטסן?

לא צריכים עלי חסה שטופים ואורז בלי כלום, תודה. דליקטסן בראסרי (צילום: עידית בן עוליאל)
לא צריכים עלי חסה שטופים ואורז בלי כלום, תודה. דליקטסן בראסרי (צילום: עידית בן עוליאל)

ארגון "זיכרון בסלון" פנה אל רותי ברודו, המארחת אירוע זיכרון יחד עם אמה מדי שנה, וביקש ממנה להפיק מארז אירוח לכבוד המאורע. התוצאה אולי מעט משונה במחשבה ראשונה, אבל כל ההכנסות קודש לסיוע לניצולי שואה כך שלפחות המטרה ראויה. אז מה אוכלים?

הלם ותדהמה אחזו ברשתות החברתיות אמש, עת התברר כי אירועי "זיכרון בסלון" יהנו השנה מתוספת בלתי שגרתית: מארזים מיוחדים של הדליקטסן. כן, שמעתם נכון, מארז חגיגי של מטעמים לערב הזיכרון הלאומי, ממש כמו המארזים שאתם יכולים לרכוש לכל חג ואירוע אחר. בעמוד ההזמנה של הדליקטסו נכתב כי "כבת לניצולי שואה, רותי ברודו חווה את היום הזה כיום של ביחד. ערב שחובה עלינו לציין. נפגשים, מתכנסים ומדברים את ההיסטוריה שלנו דרך אירוח של שורד, סרט או סיפור אישי. העיקר ליצור מפגש, שיח וזיכרון. לשם כך, היא הרכיבה מארז אירוח שכל הכנסותיו סיוע לניצולי שואה".

התגובות הנדהמות הובילו להסרת המארז מעמוד הבית של הדליקטסן ולשינוי הטקסט שליווה אותו, אך הוא עדיין מחכה לכם באתר וניתן לרכישה. המארז מכיל מגוון מטעמים מזרח-אירופיים שמתאימים לאווירה, ביניהם לחם שאור פרוס, חבילת קרקר פרג, כבד קצוץ, בצל מקורמל, סלט ביצים, סלט תפו"א סובייטי, סלט מלפפונים הונגרי, קרפלך בשר, רולדת פרג, בקבוק יין רוזה סירה של פול מאס וערכת מארח של ארגון זיכרון בסלון. מחיר המארז הוא 270 שקלים וכל ההכנסות יועברו כאמור לסיוע לניצולי שואה.

מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Git Photography)
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Git Photography)

בקבוצת R2M של רותי ברודו סירבו להגיב על הסערה שהתעוררה בעקבות פרסום המארז, אך מטעם עמותת זיכרון בסלון נסרה התגובה הבאה: "‎לרוב, כולנו מתכנסים סביב שולחן האוכל. עם הטעמים והזיכרונות המיוחדים של כל משפחה ומשפחה. עם התבשילים האהובים והמתכונים הסודיים – שמחברים אותנו כשבטים, קהילות וכקיבוץ גלויות. ‎השנה, במיוחד ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, ומתוך מטרה לעודד אנשים נוספים לקחת אחריות על הנצחת השואה, פנינו לרותי ברודו, שבעצמה מנציחה מדי שנה את זיכרון השואה דרך סיפורם של הוריה, בבקשה להכין מארז מיוחד וקצת אחר – מארז זיכרון בסלון. הטעמים מפעם, מבית סבא וסבתא ביבשת הישנה, אבל הזיכרון חשוב, משמעותי ורלוונטי גם כאן ועכשיו. כי בדיוק כמו שאנחנו זוכרים ונוצרים את הטעמים מפעם – אנחנו חייבים לזכור וללמוד מהשואה איך לרקוח לכולנו עתיד טוב יותר.

רותי התגייסה למשימה ויצרה מארז מיוחד כשכל הכנסותיו תרומה להנצחת זכר השואה. בתוך המארז יש ערכת אירוח והוא מלא בכל טוב למפגש מרתק ומלא משמעות של זיכרון בסלון. אנו בזיכרון בסלון מאמינות שבערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה עלינו לזכור גם את החיים שהיו לפני המלחמה ואת התרבות שכמעט אבדה. האוכל, שמבטא את המסורות השונות, הוא חלק מרכזי בזהותנו שבכוחו לעורר דיון, מחשבה ואף מבטא את ניצחונה של התרבות ורוח העם".

>> אל כל המתכונים של רותי ברודו וקבוצת R2M
>> איך שרדה רותי ברודו את הקורונה?