עכשיו זה רשמי: אסף זמיר מצטרף לרון חולדאי במרוץ לראשות העיר

יריקה בפרצוף הבוחרים. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)
יריקה בפרצוף הבוחרים. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)

אחרי כחודש של דיווחים על שיחות ועסקאות, סגן ראש העיר לשעבר אסף זמיר חובר לראש העיר רון חולדאי לקראת הבחירות לראשות עיריית תל אביב. "אני נשבע לכם, הדבר האחרון שתכננתי זה לחזור לתפקיד שמילאתי במשך עשר שנים", כתב זמיר בהודעת הריצה, "אבל אני מרגיש שאנחנו נמצאים בתקופה בה כל מי שיכול לתרום ולהשפיע במגרש הציבורי מחויב לעשות זאת"

28 באוגוסט 2023

שמענו, ניחשנו, הימרנו – ועכשיו זה קורה באופן רשמי. אסף זמיר, שבשנים האחרונות תיפקד כקונסול ישראל בניו יורק (עד שעזב בעקבות ההפיכה המשפטית) ולפני כן כשר התיירות, חוזר למקום שממנו התחיל. זמיר, שהיה סגן ראש עיריית תל אביב בין השנים 2008 ל-2018, פרסם היום כי הוא חוזר לחיים הציבוריים, ומצטרף לריצה משותפת עם חולדאי בתור מספר 2 וממלא מקום. חולדאי פרסם גם הוא הודעה, בה נכתב כי "אני רואה באסף דור ההמשך בעיר וכמי שמכיר, חי ונושם אותה. אסף היה סגני בעבר ומאז צבר ניסיון רב כחבר כנסת, כשר בממשלה וכקונסול, והחל מהיום הוא שותפי לדרך".

זמיר פירט בפוסט ברשתות החברתיות את הסיבות לחזרתו לחולדאי, ומסביר את החלטתו בעיקר כתגובה לניסיון ההפיכה המשטרית של ממשל נתניהו: "אני נשבע לכם, הדבר האחרון שתכננתי זה לחזור לתפקיד שמילאתי במשך עשר שנים". אבל אני מרגיש שאנחנו נמצאים בתקופה בה כל מי שיכול לתרום ולהשפיע במגרש הציבורי מחויב לעשות זאת". עוד הוסיף כי "יש המון משימות ובעיות שדורשות טיפול בעיקר כדי לשפר את איכות החיים בעיר – כאשר בירושלים יושבת ממשלה שערכי תל אביב זרים לה, והצלחת תל אביב היא לצנינים עבורה".

הודעתו של אסף זמיר על חבירה לחולדאי. צילום מסך/ פייסבוק
הודעתו של אסף זמיר על חבירה לחולדאי. צילום מסך/ פייסבוק

הדיווחים על חבירה משותפת של זמיר לחולדאי החלו לטפטף בחודש שעבר, ב-19.7, כאשר עיתונאי "ישראל היום" יהודה שלזינגר פרסם ידיעה לפיה הציע ראש העיר חולדאי לזמיר לרוץ כמספר 2 שלו וכסגנו (ובעצם יורשו) העתידי. גם זמיר וגם חולדאי לא פרסמו הכחשות לידיעה זו.

מספר שבועות לאחר מכן, ב-14.8, עמית סגל דיווח בחדשות 12 כי במסגרת השיחות בין חולדאי וזמיר, הציע ראש העיר ליריבו במיל' כי בתמורה להצטרפות אליו, יפרוש חולדאי מתפקידו כראש העיר ב-2027 (שנה לפני תום הקדנציה המיועדת), וזמיר ימלא את מקומו למשך אותה שנה, כך שימוקם בעמדה נוחה לקראת בחירות 2028. מלשכת חולדאי טענו דאז כי מדובר ב"שקר מוחלט ולא היו הדברים מעולם", אך אישרו את קיומם של המגעים. עם זאת, לא רק ההכחשה צריכה להדליק נורה אדומה סביב אמינות הידיעה הזו, אלא עצם הגעתה מסגל, בעל היסטוריה לא מבוטלת של תקיפת חולדאי, ואכן בזמנו מקורבים לחולדאי טענו כי מדובר בקמפיין שמנהל פרשן הבית של נתניהו נגד ראש העיר.

יחסיהם של חולדאי וזמיר, שהיו טובים מאוד אחרי בחירות 2013 בהן הפך זמיר לסגנו הקרוב כראש רשימת "רוב העיר", התפוצצו ברעש גדול כשזה החליט להתמודד נגדו בבחירות 2018. זמיר זכה ב-33.9 אחוזים מהקולות באותה מערכת בחירות לעומת 46 אחוזים לחולדאי – פחות ממה שהשיגו לפני דב חנין וניצן הורוביץ כשהתמודדו ראש בראש עם ראש העיר הנצחי – וכחצי שנה אחר כך הצטרף למפלגת כחול לבן של בני גנץ ועזב את העירייה.

עם מינוי של זמיר לשר התיירות בממשלת נתניהו-גנץ התחדשו יחסי עבודה קרירים וקורקטיים בין השניים, ובמהלך התקופה יושרו ביניהם ההדורים. לפני כשנתיים, אחרי שחולדאי הכריז על פרישתו מהמרוץ לכנסת ה-24 ב-2021, כתב זמיר בטוויטר "עבדתי עשר שנים לצידו של רון חולדאי, התמודדתי מולו – עברנו ביחד תקופות טובות יותר ופחות. והערב הזה, יותר מאי פעם, אני מצדיע לו ומחזיק ממנו". עכשיו החזרה של הצמד לריצה משותפת סוגרת את הסאגה, לפחות עד הסיבוב הבא.