בחדשות 12 מצאו מי אשם במחדלי הקורונה: המסעדות

מצאנו את הפושעים: הציבור שהפסיק לציית והמסעדות שבגללן הפסיק (צילום: שאטרסטוק)
מצאנו את הפושעים: הציבור שהפסיק לציית והמסעדות שבגללן הפסיק (צילום: שאטרסטוק)

ביום הכי קשה בתולדות ענף המסעדנות בישראל, החליטו בחדשות 12 שפתיחת המסעדות היא זו שהובילה למרי ציבורי בתקנות החירום. אם כבר מחפשים אשמים: העיתונות המשודרת צריכה להאשים בעיקר את עצמה

אלה הם ימים של מבוכה גדולה בתקשורת המשודרת. האנשים שהכניסו לכם מדי ערב לסלון בשעות הפריים טיים את פרופ' יורם לס ואת בנימין "תעשו חיים" נתניהו, אחראים לא מעט לבלבול שאחז בציבור עם החזרה המהירה-מדי לשגרה ופמפום תחושת השווא ש"ניצחנו את הקורונה". הם לא יקחו על זה אחריות לעולם, כמובן. אנשים שעושים טלוויזיה לוקחים אחריות לעיתים רחוקות, ממש כמו ראשי ממשלה. אבל הם בהחלט ישתתפו בשמחה בפסטיבל "חפשו את האשם" ויהיו הראשונים לסייע לשלטון להאשים את הציבור הסורר.

וכך, באחד הימים הקשים ביותר שידע ענף המסעדנות בישראל אי פעם, רגע אחרי כניסתן לתוקף של תקנות חדשות שעשויות להביא לקריסתו ולעשרות אלפי מובטלים נוספים, חשבו בחדשות 12 שזה יהיה נחמד לפרסם ידיעה תחת הכותרת "פתיחת המסעדות הובילה לצניחה דרמטית בציות להנחיות". והרי זהו סקופ, מצאנו את הפושעים: הציבור שהפסיק לציית והמסעדות שגרמו לו להפסיק. מזל שאין יותר מכונות דפוס שצריך לעצור.

"כמו שאתם רואים, סתם המצאנו משהו". הגרף המדהים של חדשות 12 (צילום מסך: N12)
"כמו שאתם רואים, סתם המצאנו משהו". הגרף המדהים של חדשות 12 (צילום מסך: N12)

על מה מתבססת הידיעה? ובכן, על מחקר של פרופ' דן אריאלי, לא פחות. והמחקר הזה, לטענת עמליה דואק, בדק ומצא שהחל מתאריך פתיחת המסעדות התרחשה צניחה בנכונות הציבור לעטות מסיכה ולשמור על ריחוק חברתי. איך בדק ומצא? לעולם לא נדע. מדוע דווקא פתיחת המסעדות ולא, נניח, העובדה ששרים הצטלמו במפגשים ציבוריים ללא מסיכות באותה תקופה וראש הממשלה הכריז שניצח את הקורונה? אל תשאלו את חדשות 12, הם כאן כדי לדבר שטויות.

יתכן שמדובר במחקר מאלף ופורץ דרך של פרופ' אריאלי, אבל האופן בו הוצג בטלוויזיה הוא בדיחה מבישה על קורלציה ונסיבתיות שצריכה להביך גם אותו. זה לא מאוד מפתיע, כי למעט כמה יחידי סגולה כמו נדב אייל וגיא זהר, הטלוויזיה של ימי הקורונה מצטיינת בהפצת מידע מבולבל, חלקי, שקרי לפעמים. נראה כאילו עורכי המהדורות ותוכניות האקטואליה עובדים בתנאים קשים ומלחיצים שמשפיעים על תפקודם הקוגניטיבי או על אספקת החמצן למוח, כי כל אדם סביר היה מגרש את הכותרת הזאת עם מטאטא.

הבעיה הזאת גדולה בהרבה מאייטם קטן אחד שמשרת מסר שלטוני ("הציבור אשם") על ידי הצגת "נתונים" מקושקשים שלא אמורים לעבור עורך של עלון בית ספר: הטלוויזיה לא מנסה אפילו לעשות סדר בבלגן. בחודשים האחרונים ראינו אותה מידרדרת משפל לשפל, שותפה אקטיבית במחדלי השלטון בכל הקשור להסברה ברורה ואפקטיבית, שופר ממסדי שמטייח את אחריות מקבלי ההחלטות להחלטותיהם. לעיתונות המשודרת בישראל יש חלק משמעותי באי האמון שרוחש הציבור כלפי תקנות החירום והציות להן. אם כבר מחפשים אשמים.