חולדאי: "שמים בתחתית הפירמידה את הרכב הפרטי"

לדברי ראש העיר, שנשא דברים בוועידת האקלים, משבר האקלים כבר משפיע על תל אביב: מאז 2004 העירייה נאלצה להוסיף ארבעה חודשי השקיה לשטחי הגינון בעיר

תנועה טיפוסית בתל אביב (צילום: Shutterstock)
תנועה טיפוסית בתל אביב (צילום: Shutterstock)
25 בנובמבר 2019

ראש העיר רון חולדאי אומר שהעירייה הופכת את פירמידת התנועה בתל אביב, ומציבה את הולכי הרגל בראש ואת הרכב הפרטי בתחתית. את הדברים אמר בוועידת האקלים הרביעית שהתקיימה אתמול במוזיאון תל אביב, שם התייחס חולדאי להשפעת משבר האקלים על העיר ולצעדים שהעירייה נוקטת כדי להתמודד עימו.

"תל אביב-יפו, כמו ערים רבות בישראל ובאזור, כבר חווה את שינויי האקלים", אמר, והסביר: "ימי החום הולכים ומתגברים, וכבר היום, אנחנו מתמודדים עם קושי תפעולי. מאז 2004, נאלצנו להוסיף 4 חודשי השקיה לשטחים המגוננים בעיר".

"עד 2030 יהיו פחות כלי רכב ויותר עצים"

חולדאי ציין שהוא הנחה את הצוותים המקצועיים בעירייה להכין תוכנית פעולה לשינויי האקלים, הכוללים עלייה בחום, שינויים במשטר הגשמים ועוצמתם ועליית מפלס מי הים. לדבריו, "אנחנו נותנים עדיפות עליונה לאזורים הפגיעים ולאוכלוסיות מוחלשות: קשישים, ילדים ואנשים עם מוגבלויות". דבריו אלה מהדהדים את המחקר של המעבדה לקירור עירוני שמופעלת על ידי העירייה ופרטיה נחשפו בטיים אאוט.

מוריד את הרכב הפרטי מראש הפירמידה. רון חולדאי ומיניבוס השבת (צילום: שלומי יוסף)
מוריד את הרכב הפרטי מראש הפירמידה. רון חולדאי ומיניבוס השבת (צילום: שלומי יוסף)

עוד הוסיף חולדאי: "היעדים שהעירייה תקדם לצמצום פליטות גזי חממה ישפרו את החיים בעיר: עד 2030 יהיו פחות כלי רכב ויותר עצים, וכך נרוויח סביבה טובה ובריאה יותר. בדומה לערים מתקדמות אחרות, אנחנו שואפים להפחית את פליטות גזי החממה בעיר מ-7.1 טון לנפש היום, ל-5 טון לנפש, לקדם אנרגיות מתחדשות על כלל מבני הציבור ולהקים יותר גגות סולאריים בעיר". על פי הנתונים שהציג, עד 2030 העיר תעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת במבני ציבור (לעומת 4% היום) ומספר העצים בעיר יגדל ל-350 אלף (לעומת 256,600 היום).

חולדאי התייחס לסוגיית התחבורה בעיר, אשר מרכזת תשומת לב רבה בתקופה האחרונה – ממחאת החניה של תושבים שמתלוננים על כך שאין מספיק חניה בעיר, דרך הוויכוח הציבורי על הקורקינטים ועד הניסיונות של העירייה לשפר את איכות התחבורה הציבורית בתל אביב. אם להאמין לחולדאי, הכיוון ברור: עד 2030 הוא מתכנן לצמצם את השימוש ברכב פרטי ל-25% בלבד לעומת 54% היום. "אנחנו הופכים את פירמידת התנועה כדי לצמצם את פליטת גזי החממה – שמים בראש ובראשונה את הולך הרגל, אחריו את רוכב האופניים ודו-גלגליים אחרים, אחר כך את התחבורה הציבורית והשיתופית ובתחתית הפירמידה את הרכב הפרטי. יצוין שבעוד שנה שנתיים, כניסת הרכבת הקלה תסייע במימוש יעד זה. העיר שלנו מתפתחת בקצב מהיר. עוד תושבים ועוד עסקים, יותר עומסים ויותר חום, ואנחנו בתל אביב-יפו משלבים יצירתיות עם ערכים סביבתיים. לדוגמה, אימצנו את 'גישת הקיבוץ בעיר', לשימוש מושכל ומשתף במשאבים. הווה אומר, שיתוף ברכבים, אופניים, בחפצים, בצעצועים, בחללי עבודה ובקרוב גם בייצור אנרגיה ומרחבי מגורים.

"הקונספט של 'קיבוץ בעיר' מכוון גם לעיר שמשלבת ומטפחת את הסביבה הטבעית: אנחנו שותלים עצים, חוסכים במים, ויוצרים מרחבים מוצלים. קיימת הנחיה עירונית שמחייבת הצללה של לפחות 40% מהשטח הפתוח. אני מקווה שתודות למאמצים אלה, נוכל להמשיך ולהבטיח את איכות החיים בעיר. תל אביב-יפו צריכה להיות מעין אתר ניסויים לנושא 'Cool Cities', שילוב בין טכנולוגיה וקיימות כדי לייצר פתרונות חדשניים שמבוססים על הטבע ומפחיתים זיהום".