טור דעה

לאן נוליך את החרפה: ראש העיר מסית ומסיט

מי ינהל יותר טוב? זו לא השאלה היחידה. חולדאי ונתניהו בתל אביב (צילום: כפיר סיוון)
מי ינהל יותר טוב? זו לא השאלה היחידה. חולדאי ונתניהו בתל אביב (צילום: כפיר סיוון)

בניסיון לחמוק ממתקפת הימין אחרי שטפונות הסופ"ש, בחר רון חולדאי להסיט את האש דווקא אל מבקשי המקלט בשכונת התקווה. בושה גדולה לאיש שהציג עצמו כמגן החופש והדמוקרטיה

6 בינואר 2020

"הבעיה בשכונת התקווה אינה בעיית הניקוז והתשתיות, הבעיה בשכונת התקווה היא אחרת. שכונת התקווה, נווה שאנן ואולי קצת שפירא סובלות מבעיה הרבה יותר גדולה שעולה חדשות לבקרים, והיא בעיית המסתננים. או מהגרי העבודה. או הפליטים. איך שקוראים להם" (רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו)

כל תל אביבי ששם את הפתק של רון חולדאי בקלפי צריך לחוש בושה גדולה היום. ישנם רגעים שבהם יכול אדם למחוק את מעלותיו באמירה אחת, והדברים שאמר אתמול חולדאי לב"שש עם אמנון לוי" ברשת 13 (אור הלר הגיש), אם לא יחזור בו לאלתר, בהחלט מתקרבים לידי כך: גזענות קשה, בוטה ושקרית ממי שרק לפני שנה מכר עצמו לבוחרים כמגן האנושי והערכי של ישראל החופשית והדמוקרטית. לאן נוליך את החרפה.

אפשר לגלות אולי הבנה למצוקה בה מצא עצמו חולדאי אתמול: תושבי העיר מצאו את מותם בנסיבות מחרידות, מתקפת תעמולה מימין ניסתה להפיל עליו את מחדלי התשתיות של דרום תל אביב ויפו, שרים קראו להתפטרותו. היה זה בוודאי אחד הימים הקשים שלו בתפקיד ב-20 השנים שהוא מכהן בו. זה תירוץ די טוב. אבל לא מספיק טוב בכלל.

הוא יכול היה להזכיר את מאות המיליונים שהבטיח נתניהו לשיקום דרום העיר, הוא יכול היה להציף את הכרזת נתניהו וגלנט על השכונות הדרומיות כאזור עדיפות לאומי, הוא יכול היה לציין עשרות שנים של הזנחה וקיפוח של השכונות בידי ממשלות הימין או אפילו את משבר האקלים. במקום זה הוא עשה מירי רגב

במקום לסמן את מחדלי ממשלות ישראל לדורותיהן בטיפול באגני הניקוז של דרום תל אביב (באחריות משרד החקלאות), בתוכנית של משרד התחבורה להצר את נחל איילון ללא ניקוז ראוי כדי לבנות מסילת רכבת רביעית (דבר שיחמיר את הצפות החורף בדרום-מזרח העיר באופן מסכן חיים) או בתפקוד השערורייתי של כוחות השיטור וההצלה באסון בשכונת התקווה (באחריות המשרד לביטחון פנים), בחר חולדאי במפלטו הקלאסי של הנבל והאשים את הזרים.

יותר משזו אמירה אומללה ומבזה עבורו, זו אמירה מנותקת, גזענית ומחרידה שכל מטרתה היא הסטת האש אל עבר מבקשי המקלט. הוא יכול היה להזכיר את מאות מיליוני השקלים שהבטיח נתניהו לשיקום דרום העיר, הוא יכול היה להציף את הטקס שבו נתניהו וגלנט הכריזו על השכונות הדרומיות כאזור עדיפות לאומי, הוא יכול היה לציין עשרות שנים של הזנחה וקיפוח של השכונות בידי ממשלות הימין או אפילו את משבר האקלים. במקום זה הוא עשה מירי רגב.

הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט בנווה שאנן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט בנווה שאנן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

חולדאי עדיין יכול ואף מוכרח לחזור בו. עיריית תל אביב-יפו היא גם הגוף השלטוני היחיד שמטפל במבקשי המקלט כאילו היו בני אדם, כך שדבריו המחפירים של חולדאי גם אינם עומדים בקנה אחד עם מעשיו. מי כמותו יודע שמבקשי המקלט הם אחת הבעיות הקטנות ביותר של דרום העיר, בעיקר בשנים האחרונות כשמספרם מתמעט, ושגם אם יעלמו מחר בבוקר עדיין ישלטו ההזנחה והמצוקה בשכונות הדרומיות. גם התשתיות עדיין יהיו ברמה של עולם שלישי.

בשבועות האחרונים ראינו שם הצפה של דרי רחוב ונפגעי סמים וזנות, אישור תוכנית להרס השטח הירוק היחיד באזור התחנה המרכזית ומחאה נגד כוונת העיריה להחריב גם את גינת הכובשים שעל גבול יפו ונווה צדק, בעיות תכנוניות קשות סביב אצטדיון בלומפילד והשכונות הסמוכות לו, יפו כולה במצור בגלל עבודות הרכבת הקלה וזה עוד לפני שדיברנו על היעדר התשתיות לג'נטריפיקציה המואצת בפלורנטין. הדבר האחרון שהאזור צריך זה עוד פוליטיקאי שיעשה עליו סיבוב של הסתה, בטח ובטח כשמדובר בראש העיר. בושה גדולה.