אניגמת אלן טיורינג: "משחק החיקוי" הוא ביוגרפיה קולנועית מבריקה

בין שלל ביוגרפיות קולנועיות, מבריק "משחק החיקוי" ובלבו בנדיקט קמברבאץ' האחד והיחיד

בנדיקט קמברבאץ'. מתוך "משחק החיקוי"
בנדיקט קמברבאץ'. מתוך "משחק החיקוי"
8 בינואר 2015

אני רוצה לדבר בשבחו של סיפור טוב שמסופר היטב. לאחרונה הגיעו למסכינו שלל ביוגרפיות קולנועיות של אנשים מפורסמים, כמו שקורה כל שנה בתקופה שלפני האוסקר. הסרטים האלה לרוב מעוררים קובלנות שביוגרפיה היא ז'אנר פרובלמטי, כי המציאות יותר מורכבת ומעניינת מהבדיה, אבל היא לא ארוזה בתבניות עלילתיות.

גם "משחק החיקוי" – שבספרו על מתמטיקאי גאון עם קשיים חברתיים וודאי יעורר השוואות ל"התיאוריה של הכל" ול"נפלאות התבונה" – הוא מין ביוגרפיה כזו. אבל הוא מתייחד בכך שהתסריט של גרהם מור (שב־2011 דורג בראש "הרשימה השחורה" של התסריטים הטובים ביותר בהוליווד שלא הופקו) אינו מנסה להקיף את כל חייו, אלא מתמקד בשני אירועים: האחד הופך את הסרט למותחן מרתק והשני לטרגדיה.

בוויקיפדיה מפורטים מיני אי דיוקים, בהם צמצום מספר הגיבורים והעצמת הקונפליקטים ביניהם. אלה נהגו במטרה לעצב דרמה מהודקת ולהוסיף לה רובד מוסרי מאתגר, והם מתקבלים בברכה (מה גם שהסרט הרבה יותר קרוב למציאות מאשר "אניגמה" הזניח, שנוצר ב־2001 על ידי אנשים מוכשרים אך הצליח למסמס כל עניין בסיפור). הבמאי הנורבגי מורטן טילדום מביים במיומנות ובקצב טוב, וגם המניפולציות הדרמטיות היותר מאולצות מוגשות באופן נינוח שהופך אותן לכמעט משכנעות.

הישגו הסודי והמפורסם ביותר של חלוץ מדעי המחשב אלן טיורינג היה בניית המכונה האלקטרו־מכנית שפענחה את מכונת ההצפנה ששימשה את הצבא הגרמני במלחמת העולם השניה. הטרגדיה של טיורינג, שמת בגיל 41, הייתה שהוא היה הומוסקסואל בבריטניה בעידן שבו זה היה לא חוקי. תרומתו המהותית לארצו ולעולם נשמרה בסוד במשך עשרות שנים וחוללה את האירוניה הטרגית של חייו.

"משחק החיקוי" הופך את חקירתו של טיורינג על ידי שוטר חרוץ יתר על המידה לסיפור מסגרת שבתוכו נפרש סיפור פיצוח האניגמה 12 שנים לפני כן. וזה, כאמור, סיפור טוב. בנדיקט קמברבאץ' האחד ויחיד, שהפך את מראה הג'ירף שלו לנכס (בקרוב יגלם את גיבור העל דוקטור סטריינג'), מגלם את טיורינג כעוף מוזר הלוקה בתסמונת אספרגר לא מאובחנת ועם זאת בטוח בגאונותו. השילוב הלא נוח בין השניים מייצר קונפליקטים תדירים (חלקם קומיים) עם עמיתיו, וכאן נכנסת קירה נייטלי בהופעה סימפטית כג'ואן קלרק, חברה בצוות המוחות שמתווכת בין הניצים.

הטריילר, כדרכם של טריילרים, יצר רושם שבין השניים יש רומן. הסרט, לעומת זאת, מתאר יפה את חברותם האמיצה והאפלטונית למהדרין. הסצנות הבודדות המתייחסות לילדותו של טיורינג בפנימייה מציגות ילד בודד שסובל מהצקות והן המרגשות ביותר בסרט. הצורך הכפוי שלו להתכחש לידידו היחיד מייצר רגע שובר לב, שמהדהד על פני הסרט כולו.

השורה התחתונה: סיפור טוב מסופר כראוי, ובמרכזו הופעה וירטואוזית של קמברבאץ'