המצב חמור: איך הגיע עדר חמורים לשכונת נווה שרת?

השכונה הצפונית סוערת בעקבות פלישה של עדר חמורים, ככל הנראה מחווה בשטחים הפתוחים שבינה לרמת השרון

חמורים ברחוב הברזל (צילום: מיכל יפה)
חמורים ברחוב הברזל (צילום: מיכל יפה)
13 בנובמבר 2019

אם היינו מאמינים שהמשיח יגיע רכוב על חמור, היינו חושבים שאולי הוא כבר הגיע לתל אביב. דמיינו שאתם הולכים רגע למכולת כדי לקנות פילטרים, ופתאום קופצים מולכם חמורים שמחים וטובי לב שמתרוצצים להם בשכונה. זה מה שקרה לתושבים של נווה שרת, שהופתעו לגלות חמורים מסתובבים ברחובות השכונה הפסטורלית.

לדברי עמוס סופר, חבר בוועד השכונה, "זו בעיה חוזרת. יש חווה מאולתרת באזור, כנראה נערים מביאים לשם חמורים, לא יודעים מאיפה ואיך. אנחנו קרובים לאותם שדות, והחמורים מסתובבים אצלנו". ולא רק שם: החמורים נצפו גם במקומות נוספים ברובע הצפון מזרחי של העיר, כולל ברמת החייל.

מתנערים מאחריות. חמורים בנווה שרת (צילום: מיכל ג'ו גביש)
מתנערים מאחריות. חמורים בנווה שרת (צילום: מיכל ג'ו גביש)

"אנחנו פוגשים את החמורים בכניסה לבניין, בגינת המשחקים, בלובי", אומר סופר. "יש אנשים טובים שנותנים להם אוכל ושתיה, אבל זה גורם לחמורים לרצות להשאר שם". הקונפליקט בין הרצון לדאוג לחמורים לבין המטרד שהם גורמים לאנשים מסוימים הפך לנושא בוער בקבוצת הפייסבוק השכונתית, שם מתווכחים שני הצדדים בנושא השכם והערב. מצד אחד ישנם תושבים המתלוננים על הרעש בלילות ואף חוששים מנוכחותם של השכנים החדשים, ומצד שני ישנם כאלה שדואגים לרווחתן של החיות החמודות.

אל דאגה, החמורים לא נשארים מוזנחים: הווטרינר העירוני של רמת השרון והשיטור העירוני של תל אביב אספו עד כה 14 חמורים, שהועברו לחווה שיקומית בצפון הארץ. "נראה לי שמדובר בנערים שמשחקים איתם", משער סופר. "החווה הזו היא סוג של תחביב של כל מיני אנשים, זה לא שטח מוגדר של מישהו".

המצב מחמיר מרגע לרגע (צילום: Mai Son)
המצב מחמיר מרגע לרגע (צילום: Mai Son)

הבעיה שמתאר סופר נוגעת לסוגיות המוניציפליות של הרשויות העצמאיות על תא השטח הקטן יחסית שהוא גוש דן: "הבעיה הקשה היא שנוווה שרת, כולל החווה המדוברת, היא בסוף שטחי השיפוט של תל אביב. האזור שבו זה קורה זה סוג של שטח ספר של רמת השרון. רמת השרון אינה מוטרדת, הדיירים לא מוטרדים. אנחנו מתלוננים אבל בפועל, פורמלית, זו לא בעיה של תל אביב כי זה קורה ברמת השרון. הבעיה היא שרמת השרון לא מפעילה שום סמכות שם".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "העירייה מכירה את הנושא ונמצאת בקשר שוטף עם הווטרינר העירוני של רמת השרון שרוב רובם של החמורים נמצאים בתחומה. לפי העדכונים מדובר בלהקה שהגיעה למקום כתוצאה מפינויים משטח של מינהל מקקעי ישראל הצמוד לשטחים הפתוחים של רמת השרון והנושא מטופל. בכל מקרה, עיריית תל אביב-יפו אספה את החמורים בתחומה והעבירה אותם למקלט מוגן לקלוטי פרסה מחוץ לעיר ובכל מקרה תפעל להידוק הבקרה בתחומה".

מעיריית רמת השרון נמסר: "עיריית רמת רמת השרון מתמודדת עם חמורים וסוסים משוטטים באופן רציף ועקב סכנה לבטיחות אינה מתעלמת בשום מקרה. במידה והסוסים והחמורים נמצאים בשטח שיפוט של רשות אחרת (ת"א או מינהל מקרקעי ישראל) דואג הווטרינר העירוני ליידע רשויות אלו ומוודא שהן אוספות את בעלי החיים. השירות הווטרינרי העירוני של רמת השרון נמצא בקשר רציף ושיתוף פעולה מלא עם כל הרשויות הרלוונטיות (עיריית ת"א, יחידת הפיצו"ח, סיירת ירוקה, משרד החקלאות ומשטרת ישראל)".