כשדראג והיפ הופ נפגשים אין סיכוי שלא יהיה נאסטי. מאוד נאסטי

קריסטל מנטה. צילום: Sagi Swan - Raw Connection
קריסטל מנטה. צילום: Sagi Swan - Raw Connection

קריסטל מנטה, אמנית דראג, חשבה איך לקחת את השואו שלה למקומות אחרים ואלטרנטיביים יותר ממה שנהוג כעת בסצינה. את התוצאה תוכלו לראות בשני הקרוב בלבונטין 7. דבר אחד בטוח: ישבנים יזוזו במהירות האור

אני חייבת לפתוח את הטור הזה בווידוי: ממש מרגשת אותי עצם ההזדמנות לחלוק את מה שאני עומדת לספר לכם. כשהתראיינתי פה בטיים אאוט על דראג צעיר, ממש בתחילת דרכי, לא הייתי מסוגלת לדמיין שזמן יחסית קצר לאחר מכן, אכתוב על הפרויקט האישי שלי – הנאסטי.
קוראים לי קריסטל מנטה. השם ה"אמיתי" שלי הוא ארין. אני בת 23, אישה טרנסית-קווירית-מזרחית, במקור מחדרה וכיום גרה בשכונת התקווה, בדרום תל אביב. במשך שנים רבות, עוד בימי החטיבה שלי, הייתי כותבת ברשתות החברתיות ופעילה חברתית, אך כיום אני אמנית ומלכת דראג. אני כבר שנתיים וחצי מופיעה ברחבי הארץ, פחות או יותר בכל מקום שרק יהיה מוכן לקחת אותי, צוברת ניסיון, משתפשפת.
לצערי, לא הצלחתי למצוא עד הסוף את ה"נישה" שלי בקהילת הדראג, את המקום שירגיש לי כמו בית, גם בתוך כל המגוון המדהים שיש לנו בסצנה. אבל זה הבעיר בי אש ממש חזקה ליצור משהו חדש, משלי, ובתקווה לייצר את מה שאני מרגישה שכל כך חסר לי.
נאסטי
נאסטי
הנאסטי זאת לא עוד הופעת ישיבה. בתור מישהי שכל היצירה שלה בתחום הדראג נובעת קודם כל מהמוזיקה עצמה, היה לי מאוד חשוב למצוא את הדרך לשים אותה בקדמת הבמה. רציתי למצוא את הדרך להביא אנרגיה של שואו לייב של להקה, ראפרית או זמרת, לתוך הופעת דראג עם ליפסינקים.
משם כבר התגלגלתי לרעיון של מסיבה, שכל פעם מחדש, תציג ז'אנר מוזיקלי עדכני אחר שנטוע בטעם המוזיקלי של הדור שלי; ז'אנר שאיכשהו לא הצליח למצוא את דרכו לתוך הפלייליסטים הגאים שלנו. למרות כל ההצלחה של הטיק-טוק, ולמרות שהאמנים הכי פופולריים בדור שלי הם כבר פחות מעולמות הפופ והרוק הישראלי, אנחנו לא רואים סממנים של טראפ, הייפרפופ, אימו, לטינית וז׳אנרים אלטרנטיביים רבים ואחרים בשום מרחב גאה.
בתור ספתח, אני הולכת על המוזיקה שתפסה הכי חזק את הדור שלי, וזאת שעומדת בבסיס הדראג שלי – היפ הופ – ואם להיות יותר ספציפית – טראפ. אני מתגאה להיות אמנית הדראג היחידה בארץ שמתמחה אקסקלוסיבית בשירים שאינם זמר אלא ראפ מכל מיני סוגים וזה בדיוק מה שבא לי – ראפ אלטרנטיבי, מיינסטרימי, הכל ביחד – העיקר שזה יגרום לכם לזוז.
קריסטל מנטה. צילום: Sagi Swan – Raw Connection
קריסטל מנטה. צילום: Sagi Swan – Raw Connection
עכשיו, כשאני לוקחת את הצעד הראשון המפחיד והמרגש הזה, מה שעוזר לי לשמור על פרופורציות אלה השורשים שלי, וחשוב לי רגע לתת להם גם קרדיט. אמנם אף פעם לא הייתה לי משפחת דראג ותמיד הייתי עצמאית, אבל הדראג שלי תמיד שאב מהדראג הקווירי הרדיקלי שגדלתי עליו ובנוסטלגיה על התארגנויות שלצערי לא זכיתי לראות. למשל עד-2012 פעל הרוגטקה – בר קווירי טבעוני שחרט על דגלו מלחמה בממסד, ובין היתר גם היווה במה לאירועי דראג רבים. הקווירחנה הייתה קולקטיב שנוסד ב-2001 ויצר אזורים אוטונומיים זמניים ברחבי העיר שבהם התקיימו מסיבות רחוב, פעולות, תהלוכות ומיצגים בועטים וחתרניים.
אלו הן חד משמעית ההשראות למרחב האלטרנטיבי והמרגש שאני רוצה להביא אתכן למסע בתוכו. הפרפורמריות שבחרתי כל כך מוכשרות, ויש להן בדיוק את האדג' הזה שצריך כדי לייצר אצלכן חוויה כזאת. אני באמת לא חושבת שכדאי לכן לפספס אותן. זו תהיה חוויה לא שגרתית, מטונפת, כיפית, מעניינת וחדשה. יותר מהכל, יהיה מרים. אני אזהיר אתכן מראש שהיא לא מיועדת ליוז׳יות (פשוּטעוֹת) בשום פנים ואופן, אבל אני ממליצה לכם לבוא לתוכה מההתחלה ועד הסוף. לא שווה לכם לפספס אף חלק, כי צפויות הרבה, הרבה הפתעות. מזמינה אתכם להצטרף אלינו, ומתרגשת רצח.
נאסטי, שני הקרוב (23.8) בלבונטין 7 החל מ-22:30. לכרטיסים ועניינים