תמשיכו עם הצקצוקים והציניות: שרית חדד עשתה דבר גדול לקהילה

מתוך קליפ היציאה מהארון, "אהבה כמו שלנו". שרית חדד
מתוך קליפ היציאה מהארון, "אהבה כמו שלנו". שרית חדד

נטען שלקח לה יותר מדי זמן, שכולם כבר ידעו, שהיא אפילו ניצלה בציניות את הקהילה. אבל זה לא משנה: אחת הזמרות הגדולות בישראל, מז'אנר מוזיקלי שבין מעריציו לא מעט שמרנים, עשתה היום צעד גדול מאוד. מי שעדיין בארון - יראה שמואר שם בחוץ

19 בספטמבר 2021

הבוקר, בגיל 43, יצאה שרית חדד מהארון. בקליפ חדש חשפה הזמרת את זוגתה תמר יהלומי וזכתה לתגובות רבות ומגוונות. יחד עם תמיכה גורפת נשטפת חדד גם בגל של תגובות ציניות. רבים מתוך הקהילה ומחוצה לה זלזלו בהתייחסות לנטייתה המינית של חדד כחדשות, בעוד חלק אף ביקרו את חדד על ההסתרה הממושכת.

אי אפשר לומר שהתגובות אינן מוצדקות, לפחות באופן חלקי. שמועות, ויש שיאמרו ידיעות, על נטייתה המינית של שרית חדד רצו בכל המדינה כבר שנים רבות. כשאני נחשפתי לשמועות לראשונה ב-2013 גיליתי שהגעתי באיחור למסיבה, שכן התברר שהשמועות החלו עוד הרבה לפני כן. והשמועות יחד עם הביקורת, התעצמו עוד יותר ב-2015 כאשר שיתפה פעולה עם הליין הגאה ״אריסה״ והוציאה את שיר הגאווה ״קרקס״.

הביקורת שנשמעה בזמנו מצד גורמים בקהילה ראתה בשיר ניצול ציני של הקהילה, וניסיון לצבור אהדה מקהילה שהרגישה נבגדת. אחרים ראו במהלך מעין ניסיון ״להרגיש את השטח״ וצעד לכיוון היציאה המיוחלת מהארון. אך מאז ההסתרה המשיכה, חדד בינתיים נכנסה להיריונות מסתוריים, והתסכול בקרב הקהילה גבר. הביקורת החלה להגיע גם מהאוכלוסייה הכללית שתהתה איזו סיבה יש לחדד להמשיך להסתתר במציאות בה לסביות, הומואים וטרנסג׳נדריות בעולם הבידור מתקבלים באהבה ואהדה. 

אם מורידים רק לרגע את הציניות והביקורת ולוקחים צעד אחורה, ניתן להתחיל לדבר על המשמעות ההיסטורית והחשובה שיש ליציאה הזו מהארון. שרית חדד היא מהזמרות הישראליות הגדולות ביותר בכל הזמנים. רק בראש השנה האחרון פורסם כי חדד היא האמן השלישי הכי מושמע במדינה והזמרת האישה המושמעת ביותר. יציאתה של חדד מהארון אינה דומה ליציאתו של עברי לידר לפני 20 שנה או ליציאתה מהארון של אלה לי בשנה האחרונה.

שרית חדד מגיעה מהז׳אנר המזרחי, שמתאפיין בקהל שמרן יותר ככלל. היחסים בין הז׳אנר המזרחי לקהילה הגאה עברו תהליך משמעותי בעשור האחרון בזכות ליין המוזיקה המזרחית הלהט״בי ״אריסה״ ושיתופי פעולה עם אמנים כמו עומר אדם, עדן בן זקן וזהבה בן. למרות זאת, הזמרים המזרחיים הגדולים עדיין הקפידו לשמור על מרחק בטיחות וניסו להביע תמיכה מסוימת בקהילה אך גם להימנע מלהרחיק את מעריציהם השמרנים והמסורתיים. אי אפשר להפריז במשמעות של המהלך של שרית חדד, שעשוי באופן סופי ומוחלט לשים מאחור כל זכר לריחוק בין הז׳אנר המזרחי לבין הקהילה הגאה.

איזה תהליך מדהים עברנו כקהילה, שהגענו ליום בו הזמרת המזרחית הגדולה במדינה מציגה את זוגתה בקליפ ולנו יש את הפריווילגיה להגיב בשמץ של זלזול. בזכות חדד, שמושמעת כמעט בכל בית במדינה, יראו כל מי שבארון שמואר שם בחוץ – בין אם הם אמנים נוספים מהז׳אנר המזרחי, מפורסמים או נשים וגברים שמגיעים מבתים שמרנים. מה שבטוח, הוא שהמאבק הלהט״בי בישראל עשה גם היום צעד נוסף קדימה.