הכינו את הקלונקס: עכבישי הטרנטולה פושטים על תל אביב

כמה מתושבי תל אביב הבחינו השבוע בפרווניות שחורות ונתקפו חרדה רבתי. אף שנשיכה עשויה לכאוב הן אינן מסוכנות לאדם, ומוטב להראות להן את הדרך החוצה בעדינות

טרנטולה בתל אביב (אילוסטרציה)
טרנטולה בתל אביב (אילוסטרציה)
3 ביוני 2019

חג הפסח אמנם כבר נמצא הרחק מאחורינו, אך המכות לא מפסיקות לנחות על תל אביב. אחרי חיפושיות הזבל, נחשי הצפע ופשפשי החוף שהתקיפו את העיר, מינים נוספים מטרידים את שגרת חיי התושבים. הפעם מדובר בשכונת פלורנטין, שבאחרונה החיים בה מזכירים פרק בקטגוריית הסדרות האפלות בנטפליקס. תושבים המתגוררים בשכונה מעידים כי נתקלו השבוע בטרנטולות (פרווניות, בעברית) באזורים שונים בתחומיה. "היו שתיים. את הראשונה ראיתי באמפם. הבחנתי במשהו שעיר, גדול ואימתני שטיפס על הירקות, טרנטולה בגודל של כף יד בערך. הקופאיות קפאו במקום עד שאחת העובדות דרכה עליה, זו הייתה זוועה", נזכר באימה גיא לוי, תושב השכונה. "כמה ימים אחר כך, ראיתי עוד אחת ברחוב אוריאל אקוסטה. היא הייתה באותו באותו גודל, גם היא שעירה, גדולה ומפחידה, משחקת עם חתול. אני משער שהן הגיעו מאנשים שמגדלים אותן".

עדות נוספת התפרסמה בפייסבוק בימים האחרונים בליווי תמונה שצולמה על ידי תושבת העיר, בה היא מתעדת את העכביש מטפס על קיר חדרה. בזמן שעבר מצילום התמונה ועד כתיבת הפוסט, נעלם העכביש והכותבת המודאגת ביקשה לשאול מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסיטואציה. התגובות שקיבלה נעו על הציר שבין אימה להומור, עם מעט מאוד תשובות פרקטיות.

קל להניח כי בעיני האדם הסביר, היצורים השעירים בהחלט נראים מאיימים, אך כפי שמסביר דוד דוד, זואולוג ולוכד נחשים שעובד באזור המרכז, אין לנו כל סיבה לחשוש מהם. "יצא לי שקראו לי ללכוד טרנטולה ולא פעם, גם בתל אביב וגם ברמת גן. אם הן מסוכנות? ממש לא", הוא מרגיע. "הטרנטולה מסוג 'פרוונית שחורה' נמצאת באופן טבעי בארץ, ולא חריג להיתקל בה בשכונות, גם בערים. צבעה שחור-חום קטיפתי, היא ניזונה מפרוקי רגליים אחרים בעיקר ואפשר לראות אותה גם בחורף וגם בקיץ. אלו יצורים שמחפשים את השקט שלהם ובדרך כלל רואים אותם בלילה. מדובר בבעל חיים שמחפש מקומות אפלוליים ולחים. לפעמים הוא יוצא החוצה, אבל בגדול מה שמעניין אותו זה מקומות כמו מחסנים או מערות. אם נתקלים בהם בבית זה נובע מטעות בניווט, זה לא שיש לעכבישים ג'י פי אס. זה בעל חיים לא מסוכן בכלל (למעט עבור אלרגיים, כמובן). אנחנו מדברים על עכביש שיכול להיות מאוד גדול, עד 10 ס"מ, אבל תכל'ס, זו פשוט דבורה באריזה גדולה. הנשיכה היא לא כ"כ נעימה אבל אני יכול להעיד שזה ממש לא נורא".

ההתמודדות הטובה ביותר, לדבריו, היא לא לפגוע בעכביש, אלא להראות לו בעדינות את הדרך החוצה. "אם רואים פרוונית, הדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא לנסות להבריח אותה בעדינות החוצה, עם מטאטא או עם כלי מספיק גדול. יש להצמיד אותו לאיפה שהעכביש עומד, לכסות אותו ולשחרר אותו בחוץ. צריך לזכור שאין לבעיה שום טיפול אמיתי, אבל הם לא מסוכנים, רק מבהילים ולכן אין סיבה לשלם למישהו שילכוד אותו. אני מסכים שזה לא נעים, אבל לא מתים מזה", הוא מסכם.