ותודה על הסשימי: אומרים שלום למוסד האיקוני במשתה פרידה

משתה פרידה. יאקימונו (צילום יח"צ)
משתה פרידה. יאקימונו (צילום יח"צ)

לא בכל יום אנחנו נפרדים ממסעדה שפעלה פה בעיר מעל ל-20 שנה, ועד לסגירתה בסוף החודש מוצעת בה ארוחת טעימות ענקית כדי שכולנו נצא עם טעם טוב

12 בדצמבר 2021

את מספר המסעדות שפועלות בעיר יותר מ-20 שנה אפשר לספור על יד אחת, אולי שתיים. לכן כשמוסד ותיק מודיע על סגירה, אפילו ציניקניות כמונו מזילות דמעה. יאקימונו רוטשילד, שתיסגר בסוף החודש, נפרדת בארוחת משתה נוצצת, באותה יסודיות והעמקה שאפיינו אותה כל השנים. "אנחנו נכנסים לישורת האחרונה, לימים האחרונים של יאקימונו רוטשילד במשכן שלה", אומר הבעלים אלכסנדר כהן (יחד עם אחיותיו שרלי ונטלי). "אנשים ממהרים להזמין מקום, ואנחנו מקבלים טלפונים מלקוחות מחו"ל שתכננו להגיע ומתבאסים שסגרו את השמיים. מאחורי הקלעים אנו מתכוננים לסגירה ובערוץ מקביל משדרגים את המסעדה בהילטון ומתחילים לפתח את יאקימונו הלאה".

יאקימונו רוטשילד (צילום: עדי גלעד)
יאקימונו רוטשילד (צילום: עדי גלעד)

רק כדי ליישר קו – בכל זאת מדובר ביותר משני עשורים – קבלו אמל"ק: יאקימונו הוקמה בשנת 1994 על ידי אבי כהן ז"ל, מסעדן שהחל את דרכו בעולם הקולינריה בתחילת שנות ה-70 עם מספר מסעדות מצליחות, כולל "סינגינג במבו" הסינית. אל האחרונה הוא החל להחדיר בסוף שנות ה-80 מנות מהמטבח היפני, שבאותה תקופה היה שווה ערך לקולינריה מן המאדים. תגובות חיוביות הובילו את כהן לפתיחת יאקימונו ברוטשילד וסניפים נוספים, שמהם שרד רק יאקימונו הילטון הכשר. רוטב סויה וג'ינג'ר כבוש הוכנו במטבח המסעדה מכיוון שיבוא חומרי גלם מהמזרח כמעט שלא היה קיים, והקפדנות היפנית בבחירת דגים ופירות ים ובהגשתם יצרה סטנדרט שטרם נראה בארץ.

עם פטירתו של כהן לפני כשבע שנים עברה יאקימונו לידי ילדיו, ששמרו את הדי.אן.איי. והמורשת. כעת יאקימונו רוטשילד נסגרת והיא עושה זאת בחן ובאלגנטיות שאפיינו אותה כל השנים, בארוחה בת 22 מנות. "כשבנינו את התפריט הבנו שיוצאת מנה לכל שנה של יאקימונו ברוטשילד. בחרנו מנות שנוגעות בכל אחד מהמטבחים שיש ביאקימונו, על מנת לפרוש בפני האורחים את המגוון שלנו וליצור ארוחה שתכבד את הפרידה".

פרידה כואבת. יאקימונו רוטשילד (צילום יח"צ)
פרידה כואבת. יאקימונו רוטשילד (צילום יח"צ)

הארוחה נפתחת ב-AC, קוקטייל סודי שעד היום אין מי שעמד על מרכיביו, ונמשכת בתצוגת תכלית יסודית: סלט אטריות שעועית, אצות וואקמה, מלפפון ואבוקדו; דים סאם מבצק דקיק במילויים שונים, בלק קוד במיסו, סשימי על קרח, מאגורו פפר איקוני מפרוסות טונה צרובה ולימון, גומה סושי מורי – כדורי אורז עטופים בטונה ברוטב גומה (טחינה) שמשותף למטבח היפני והישראלי, צלופח מטוגן, ג'מבו שרימפס ברוטב ווסאבי ועוד ועוד.

השם הרשמי "אומקאסה" מתייחס אמנם לטעימות, אך רצף המנות וגודלן מייצרים ארוחה מעניינת, מגוונת, טעימה ומשביעה. המחיר אינו זול, 440 ש"ח לאדם, אך כשמשקללים את כל האמור לעיל+העובדה שזוהי הארוחה האחרונה, מדובר בעסקה הוגנת.

מאגורו פפר איקוני (צילום: מיטל סלומון)
מאגורו פפר איקוני (צילום: מיטל סלומון)

משתה הפרידה יוגש עד לסגירה ואז יתפנו האחים כהן לחשוב על המשך הדרך. "המסעדה בהילטון מקבלת פנים חדשות וטייטל מרשים כבסיס של יאקימונו. אנו מחדשים את תפריט הטעימות שלא היה בשנה האחרונה גם ברוטשילד, בונים מחדש תפריט עסקי, משדרגים את המטבחים שיטפלו מעתה בכל המשלוחים ומכשירים צוות חדש. לקראת האביב נפתח את הגינה לישיבה. אחרי 30 שנה אפשר יהיה סוף סוף לאכול יאקימונו בחוץ, ועוד בלוקיישן הכי יפה בעיר, על הטראסה של הילטון מעל המפרץ. חשוב לזכור ששני ההבדלים היחידים בין יאקימונו רוטשילד להילטון הם בגזרת פירות הים והבשר".

הזכרתם כוונה להנגיש את יאקימונו לקהל צעיר יותר.
"אנחנו קנאים לפרטיות שלנו ועושים הכול בצורה מדויקת, ורק כשדברים יהיו סגורים וחתומים נוכל לדבר. הקונספטים שאנחנו חושבים עליהם יהיו מיוחדים מאוד. כמו שאבא ידע להביא לישראל את המטבח היפני, אנו נדע לקחת אותו לרמה הבאה ולחו"ל".
יאקימונו, 16-30.12