רוצים שינוי: כל הפרטים על יום הזיכרון של הקהילה הטרנסג'נדרית

41 אחוז מאנשי הקהילה הטרנסג'נדרית ניסו להתאבד. הנתון המזעזע הזה נובע לא מהיותם טרנסג'נדרים אלא מהקושי של החברה לקבל אותם. יום הזיכרון לקורבנות הטרנספוביה מנסה להילחם בזה

גילה גולדשטיין. צילום: דניאלה כהן דינר
גילה גולדשטיין. צילום: דניאלה כהן דינר
16 בנובמבר 2017

ב־20 בנובמבר יצוין בישראל וברחבי העולם יום הזיכרון הטרנסג'נדרי – ביום שבו נרצחה לפני 19 שנה ריטה הסטר הטרנסג'נדרית במסצ'וסטס. תחילה הוא הורגש בעיקר בזירה האינטרנטית, אך מאז התפתח ליום זיכרון של ממש. בישראל מדובר באירוע החשוב ביותר של הקהילה, שמתמודדת בארץ עם אתגרים לא פשוטים, הזדמנות נדירה להעלות למודעות ולזכור את קורבנות הטרנספוביה.

השנה יוקדש הטקס הישראלי לזכרה של גילה גולדשטיין שהלכה לעולמה, בעלת זכויות גדולות בהיווצרות הקהילה הטרנסג'נדרית, ולזכרה של דניאל סיגאווי, טרנסג'נדרית שהתאבדה לפני כשנה. "אנחנו מתכנסים כדי לזכור את האנשים שנרצחו ושהתאבדו בקהילה שלנו", אומר אלישע אלכסנדר, מנכ"ל ארגון "מעברים" ומנהל תחום הטרנס במרכז הגאה. "יותר מ־300 בני אדם נרצחו השנה על רקע טרנספובי ברחבי העולם. הנתון המזעזע של ניסיונות התאבדות בקרב הקהילה עומד על 41 אחוז שניסו להתאבד לפחות פעם אחת. זה לא נובע מהיותם טרנסג'נדרים, אלא מאפליה חמורה ומהתמודדות קשה אל מול החברה כולה".

העולם מתקדם, המודעות עולה, ובכל זאת הדרך עוד ארוכה. "יש יותר מודעות אבל קשה לדעת אם אנשים מקבלים את התופעה בפתיחות", קובע אלכסנדר ומוסיף שלנוכח המודעות מתועדים מקרי הרצח וההתאבדות יותר מבעבר. "פעם לאף אחד לא היה אכפת. בשנים האחרונות אמנם אין מקרי רצח בקרב הקהילה, אבל אנחנו עדים לגל גדול מדי של אובדנות. מלבד אירועי הזיכרון נקיים הכשרה לחברי הקהילה – כיצד לזהות אובדנות וכיצד לעזור לחבר בשעת צרה". יום הזיכרון יצוין בתל אביב באמצעות צעדת לפידים שתצא ב־17:30 מהברנוער שבפינת אחד העם ומזא"ה, תמשיך לאורך שדרות רוטשילד ותסתיים בשעה 19:00 בגן מאיר, שם ייערך טקס זיכרון.

לפנייה לעזרה במקרה של אובדנות: סיוע לטרנס – 052־4776707, ובפייסבוק: ארגון מעברים