ביקורת

"יונתן אגסי הציל את חיי": נפילתו ונפילתו של כוכב הפורנו הישראלי

סרטו התיעודי של תומר היימן אינו קל לצפייה – לא בסצנות הלא מצונזרות ולא בהתפרקותו של הגיבור – אבל הוא מלווה אותו בעדינות שמאפשרת למסכות לצנוח מעצמן

"יונתן אגסי הציל את חיי"
"יונתן אגסי הציל את חיי"
26 באוגוסט 2018

אחת הסצנות היותר מוזרות בסרטו התיעודי החדש של תומר היימן ("מיסטר גאגא", "מי יאהב אותי עכשיו?") מלווה זוג אוהבים ישראלים הנופשים על חוף פסטורלי ביוון. הסצנה מוזרה משום שהבחור נמצא ביוון כדי לצלם סרט פורנו הומוסקסואלי והאישה היא אמו, שיודעת ומקבלת. בסצנה הבאה, עדיין ביוון, יונתן אגסי מספר למצלמה על תסכולו מהתפקיד שניתן לו בסרט. הוא אמור להיות כוכב גדול ואף הוכתר כשחקן הטוב ביותר בסרטי פורנו גאה אמריקאים, אבל הפעם קיבל תפקיד משנה והוא צריך להזדיין עם שני שרירנים מגולחים שלא עושים לו את זה. הוא אולי שחקן, הוא אומר, אבל אם הוא לא נמשך לבחורים שלוהקו לצדו הוא לא יכול לתפקד.

רצף הסצנות ביוון מכיל בתוכו את הגרעין הדרמתי של "יונתן אגסי הציל את חיי", כי הוא חושף את השקרים שהגיבור מספר לעצמו ומסמן את תחילת ההתדרדרות המודעת שלו (ההתדרדרות הלא מודעת החלה הרבה לפני כן). הוא גם מציג באור רומנטי, ולכן אירוני, את הקשר הרגשי האמיתי היחידי שיש לו בעולם כולו – הקשר שלו עם אמו האוהבת אנה, שככל הנראה ויתרה על כל ניסיון להתוות לו דרך פחות עקלקלה כדי לא לאבד אותו. העובדה שעל מנת להתמודד עם החיים שבחר לעצמו הוא התמכר לסמים קשים תיחשף רק בהמשך, אבל היא לא תיפול עלינו כרעם ביום בהיר.

"יונתן אגסי הציל את חיי"
"יונתן אגסי הציל את חיי"

במבט על, "יונתן אגסי הציל את חיי" ערוך בתבנית הקלאסית של "עלייתו ונפילתו". אבל כפי שמתגלה בהדרגה, הנפילה טמונה כבר בעלייה. הסצנות הראשונות מציגות את יונתן בברלין, שם הוא מתגורר ועובד, ושומר על קשר עם אמו המתגוררת בחולון באמצעות שיחות סקייפ. המצלמה של היימן מלווה אותו למועדוני סקס בהם הוא מופיע על הבמה והולכת איתו להתכונן מאחורי הקלעים. שם הסרט לקוח ממשפט שאומר יונתן עצמו, שכנער לא גברי בשם יונתן לנגר סבל מבריונות בבית הספר ונדחה על ידי החברה, עד שהמציא את עצמו מחדש ככוכב פורנו בינלאומי שנישא דווקא על הדימוי של ישראלים כלוחמים אולטרה גבריים. בהמשך הסרט חוזר איתו לבית אמו בחולון, שם היא גאה לצפות במחשב בסצנות הראשונות של סרטיו, לפני שמגיע הסקס.

רק אחרי יוון הוא יספר לאחותו ההמומה שיש לו קריירה נלווית כנער ליווי. הוא מציג את זה כמפעל אלטרואיסטי שנועד לספק את הפנטזיות של הגברים (עם הכסף) שראו אותו בסרטים. אבל הוא מתעקש שנער ליווי זה לא כמו זונה, כי הוא לא עומד ברחוב. לדבריו הוא פתח בקריירת הזנות כשנה וחצי אחרי שהחל להופיע בסרטים, מה שאומר שהסיפור שסיפר לעצמו ולמצלמה ביוון על כך שהוא יכול לזיין רק כשהוא נמשך לגברים שלצידו היה לא מדויק.
אבל היימן ממעט לאתגר אותו בשאלות קשות, אלא נותן לאגסי להציג את עצמו כמו שהוא רוצה, בלי לשפוט אותו או את אמו, עד שהמסכה נופלת מעצמה. בהמשך מצטרפים לדרמה הסמים הקשים, ואביו עלוב הנפש שזנח את המשפחה כשיונתן היה תינוק, ולמרות כל הכחשותיו יונתן עדיין רוצה להאמין שהוא יכול להיות לו לאבא אמיתי.

זה סרט לא קל לצפייה – לא בסצנות הלא מצונזרות במועדוני הסקס ועל הסטים של סרטים, וודאי שלא בסצנות שבהן יונתן מתחיל להתפרק – והיימן לא ממהר לזנוח את מקומו מאחורי המצלמה ולעזור לו. בהתחלה תגובותיה המפתיעות של האם למעשי בנה מעוררות בקהל צחוקים משחררים, אבל בהמשך אלה שוככים, ורק הידיעה שיונתן אגסי ואמו אנה מגיעים לחלק מההקרנות לפגוש את הצופים פוטרת אותנו מהחשש שהוא לא יגיע לסוף הסרט בחיים.

סרט על: עלייתו ונפילתו של כוכב הפורנו הגאה יונתן אגסי

ללכת? כן. חוויית צפייה לא קלה אך מתגמלת