"המדינה משסה את רוכבי האופניים והולכי הרגל אלה באלה"

הרכבת הקלה צפויה להגדיל את כמות האופניים החשמליים והרגילים בתל אביב, אך לא נראה שהיא מוכנה לקראתם. הרוכבים מודאגים מהגברת האכיפה בעוד הולכי הרגל חוששים מדריסות

אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
5 באוגוסט 2015

הקרב המתמשך בין הולכי הרגל ורוכבי האופניים בעיר עולה לכותרות שוב, הפעם בצל תחילת העבודה על הרכבת הקלה. לפני כחודש אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק שלפיה יועברו סמכויות אכיפה לפקחי הרשויות המקומיות, כדי שיוכלו לטפל בעברות שמבוצעות על ידי רוכבי אופניים חשמליים. כעת נראה שגם משטרת ישראל לקחה את העניין לתשומת לבה. ביום רביעי שעבר (29.7) ערכה המשטרה מבצע מסיבי וראשון מסוגו נגד רכבים דו גלגליים ואופניים חשמליים בפרט, ובמסגרתו חולקו כ־450 דוחות. רוב הקנסות, בסכומים של עד 250 ש"ח, ניתנו בגין רכיבה על מעברי חציה ומדרכות, דבר המהווה סיכון להולכי הרגל. המבצע נערך במקומות שונים בעיר, בהם חלקים מהתוואי העתידי של הרכבת הקלה.

רוכב שנתקל בשוטרים בין אתרי הבנייה של תחנת ארלוזורוב ואבא הלל מספר: "הייתי בדרכי לעבודה באזור הבורסה ברמת גן ובין מחלף ארלוזורוב לצומת עלית עצר אותי שוטר בטענה שסיכנתי את הולכי הרגל. למזלי, הצלחתי לצאת רק עם אזהרה אבל זה מאוד מוזר שעד עכשיו לאף אחד לא היה אכפת ופתאום התחילו באכיפה".

"רכבתי במעבר חציה ושוטר רשם לי דוח של 100 ש"ח", מספר רוכב אופניים חשמליים אחר, שנתפס לא רחוק מתחנת רכבת מרכז. "נורא קל לבצע אכיפה כשאין תשתית. אתה יודע כמה מפחיד לרכוב בנתיב של תחבורה ציבורית, על הכביש?".

"לאורך הדרך עד הגשר יש שביל אופניים ורק בשני איי התנועה לא קיים שביל. שם השוטר חיכה לי. רכבתי בקטע מדרכה שלא היה מסומן בשביל אופניים, לפניי רכב מישהו על אופניים רגילים ולא נעצר על ידי השוטר", מתאר אמיר פישר, שנתקל במשטרה סמוך לגשר רוקח. "השוטר אמר שהם מתמקדים באופניים חשמליים. הקנס היה רק 100 ש"ח אז כנראה שלא אעשה מזה סיפור, אבל אם גובה הקנסות יעלה זה יהיה בעייתי. אני לא מתכוון לסכן את החיים שלי ברכיבה על הכביש".

אמאל'ה! צילום: Shutterstock
אמאל'ה! צילום: Shutterstock

בשנים הקרובות צפוי לעלות מספר רוכבי האופניים, בפרט החשמליים, שמכירותיהם עלו מאז הוכרז תאריך תחילת העבודה על הרכבת הקלה, אך לא נראה שהעיר ערוכה היטב לכך. "המדינה בחרה לגלגל את האחריות על רוכבי האופניים. מצפים שנרכב על שבילי אופניים אבל אין שבילים במקומות הבעייתיים. מצפים שנרכב על הכביש, אבל שם דורסים אותנו. המדינה בעצם משסה את רוכבי האופניים והולכי הרגל אלה באלה", אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל אופניים". לטענתו, תקנות התעבורה אוסרות על רכיבה על מדרכה, אבל המודעות לנושא כמעט ולא קיימת: "אם תשאל את הנהג הישראלי הממוצע מה המקום של אופניים הוא יגיד לך 'על המדרכה', נהגים ורוכבים לא מכירים את החוק. הקונפליקטים בין הולכי הרגל לרוכבי האופניים יגדלו אם אף אחד לא יתעשת ויתחיל לייצר פתרונות בטוחים יותר, אחרת אנחנו נשמע על הרבה מאוד טרגדיות".

בעקבות טענות על חוסר היערכות של נת"ע בנושא האופניים, יזמה האחראית על תיק התחבורה בעיריית תל אביב־יפו, מיטל להבי, פגישה בין הצדדים. "הובטח לנו כי המעברים באתרי העבודות יסומנו בצורה ברורה לטובת רוכבי אופניים, שחסימות שבילים יעודכנו באופן רציף מול ארגוני הרוכבים שיעבירו את המידע הלאה ברשתות החברתיות, שיוכנו מעברים עוקפים זמניים על מנת להבטיח ככל הניתן רציפות רכיבה", מסבירה להבי. "העירייה מתואמת עם חברת נת"ע לגבי תכנון וביצוע תשתיות אופניים נוספות ברחבי העיר ובמטרופולין במקביל לעבודות, כדי להבטיח פרישת תשתיות נאותה בהתאם לגידול הצפוי במספר הרוכבים בעיר".

את חגית אוריין, מנהלת עמוד הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל", המבצע המשטרתי לא ממש מספק. "בתל אביב־יפו נכון לתחילת 2015 היו יותר מ־100 אלף רוכבי אופניים, מתוכם כ־25 אלף חשמליים. עם סלילת תשתיות הרכבת הקלה כמותם תוכפל ותשולש", היא מזהירה. "במשך כשנתיים קראתי לעירייה לסלול תשתיות רכיבת אופניים היכן שקיים החיכוך עם ההולכים במרכזי העיר ונעניתי בהתעלמות. לו היו מבינים את חשיבות התשתיות במרכזי העיר, אולי הייתה נחסכת עוגמת הנפש מהרוכבים עקב הקנסות. משרבו התאונות ואיום מרחף מעל ראשי הרוכבים, הם מתעוררים וזועקים חמס. חבר'ה, רדו מהמדרכות ודרשו מהרשויות את שמגיע לכם. הולכי הרגל אינם אמורים לספק לכם זאת באיכות ובבטיחות חייהם". יותם אביזוהר מבין את מצבם של הולכי הרגל, אך מתנגד לאכיפה שרירותית: "המדרכה היא קודם כל של הולכי הרגל אבל הפתרון הוא יצירת שבילים בטוחים לרוכבי אופניים והולכי הרגל. צריכה להיות אכיפה נגד אנשים שרוכבים על אופניים לא תקניים או ילדים שמרכיבים ילדים אחרים. יש מספיק עברות שנכון להתעסק איתן לפני שסתם מחלקים דוחות לאנשים שבסך הכל רוצים להגיע ממקום למקום".

עתידות – בקרוב תתחילו ללכת בשדרה עם קסדה
עתידות – בקרוב תתחילו ללכת בשדרה עם קסדה

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר בתגובה: "גם בעתיד נמשיך לבצע אכיפה בנושא תנועה וזאת כפי שבוצע עד כה ולאורך כל השנה. כמו כן ובמידת הצורך אנו ערוכים לתת מענה בנושא זה ובנושאים אחרים ככל שיידרש".