צחוק זה עסק רציני: כך נולד הפיצ'ר הכי מעצבן בטלוויזיה

למה ראפרים אומרים "יו", למה כל הסדרות משתמשות באותו עיתון ואיך יכולתם לנצח שעשועונים בניינטיז? מהיום לומדים משהו לפני השינה. מדור חדש

(מתוך "סיינפלד")
(מתוך "סיינפלד")
26 בדצמבר 2019

הצחוק המוקלט הוא גזע נכחד. אחרי עשרות שנים בהן שלט ברוב הסיטקומים הפופולריים, המנהג של הוספת פסקול צחוק הולך ונעלם. אפילו צ'אק לורי, שהתקיים על אדי צחוקים מוקלטים ב"שני גברים וחצי" ו"המפץ הגדול", כבר עבר לקומדיות שבהן לא מסמנים לקהל מתי נזרקה בדיחה. ואולי באמת הגיע זמנו – אחרי הכל, שיטה שפותחה בימיה הראשונים של הטלוויזיה לא ממש מתאימה לעידן הסטרימינג. למעשה, המקורות של פסקול הצחוק מגיעים בכלל מראשית דרכו של מדיום ישן יותר – הרדיו.

בימיו הראשונים של הרדיו היו מופיעי וודוויל רבים (סדרה נודדת של מופעים קצרים שכללו ריקודים, תיאטרון, קומדיה ועוד) מבצעים את הרוטינות שלהם ברדיו. כשגילו שבלי תגובת הקהל למופע יש קצב אחר והאימפקט שונה, החלו המופיעים להביא מעט קהל איתם לאולפן, והצחוק שהמאזינים שמעו עזר גם להם וגם למופיעים להישאב לתוך החוויה. לימים, כשכוכבי הרדיו החלו לטפטף לעבר הטלוויזיה, הפרקטיקה של צילום מול קהל הפכה לסטנדרט בכל מופע קומי, אבל בפרפרזה על דברי מירי רגב, מה שווה קהל אם אי אפשר לשלוט בו?

עוד "חכמים בלילה":
למה ראפרים אומרים "יו"?
כך יכולתם לנצח שעשועונים בניינטיז
שמתם לב שכל הסדרות משתמשות באותו עיתון כבר 50 שנה?

כאן נכנס לתמונה, או בעצם לסאונד, מהנדס קול בשם צ'ארלס דגלאס שפתר את הבעיות הקטנות שקהל חי מביא איתו – למשל מישהו שצוחק בתזמון לא נכון או צחוק שעולה על השורה הבאה. הוא עשה זאת בעזרת שיטה שהוא כינה "המתקה" – שילוב בין הקהל החי לבין חיתוך ועריכת סאונד, כולל הוספת צחוק קטן לבדיחות שפחות עבדו. לאחר שפיתח את השיטה במשך עשור, צ'ארלס הציג את המאסטרפיס שלו בראשית שנות ה-50: מכונת הצחוק הראשונה, ה-laff box. כן, עם שני F'ים. המכונה, שנראתה כמו מכונת כתיבה ישנה, הכילה 320 צלילים שונים של צחוק ותגובות קהל, מה שאיפשר לטכנאי הקול "לנגן" עליה את תגובת הקהל. המכונה של דגלאס הייתה כל כך מוצלחת עד שהוא הפך למונופול בתחום הצחוק המוקלט במשך יותר מ-30 שנה והוליד מסורת מיושנת ששרדה עד היום. צחוק, כך מסתבר, הוא עסק רציני ביותר. רק שאלו את צ'אק לורי.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"