כרם התימנים סגור: בדרך לשכונה לתיירים בלבד?

כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)

העירייה סוגרת את כרם התימנים לתחבורה והכוונות הטובות ברורות, אבל המולת התחבורה רק תתחלף בהמולה של תיירות פרועה והחזון העירוני חייב לתת גם פתרון לתושבים ולשמור על ציביון השכונה \\ טור דעה

לאחרונה החלה העירייה ביישום שינויי תחבורה בכרם התימנים. השינויים הללו אמורים לסגור רחובות רבים של השכונה למעבר כלי רכב ולייצר ציר מעבר אחד בשכונה – רחוב אלישיב. עוד אמורים השינויים להפוך את רחוב רבי מאיר הצר לרחוב דו סיטרי. העירייה מתכננת גם לבטל מספר רב של מקומות חניה בשכונה, ככל שאנו יודעים מעל 100 חניות, שרובן משרתות את תושבי השכונה החיים בה. 

כפועל יוצא מכך העירייה תסדיר עם בעלי העסקים את הצבת השולחנות. ממה שידוע לארגון תושבי כרם התימנים, עד להסדרה העירייה תסכים להצבתם באופן חופשי ברחובות. אנחנו, תושבי השכונה, רואים בדאגה את התוכניות האמורות וטוענים כי השפעת התוכניות הללו לא נבדקה בכלים מקצועיים ובפועל לא תואמה התכנית המלאה עם תושבי השכונה. השינויים הועברו במסגרת יידוע הציבור ובשום שלב לא נידונו אפשרויות או חלופות אחרות. 

כרם התימנים שוקק (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרם התימנים שוקק (צילום: אנטולי מיכאלו)

חשוב להבין: סגירת כל הרחובות בשכונה תהפוך את השכונה לאתר תיירות, ולא תאפשר חיי יום יום ושגרה לתושבי המקום. כך, למשל, אין אפשרות עצירה לאורך כל הרחובות הפתוחים, דבר שלא יאפשר לתושבים ולנותני שירותים לעצור ולפרוק קניות וציוד. במקום זה הם יאלצו לסחוב את מרכולתם וכלי העבודה שלהם  ממרחק של כמה רחובות וגם זאת רק אם ימצאו חניה. 

בכוונת העירייה לסגור את הרחובות בעמודים פיזיים. סגירה מעין זו עלולה להפריע לכניסת רכבי חירום לשכונה, ומעמידה את חיינו ואת רכושנו בסכנה. בהתאם לכך אנו מבקשים הצבה של תמרורים בלבד ללא מכשולים פיזים כגון עמודים קבועים המוצבים כעת.  

כמובן שביטול חניות תושבים בשכונה אינה באה בחשבון. גם כך חסרים פתרונות חנייה במקום. בימים אלו חניות רחוב רבות שבהן השתמשו התושבים נלקחות לטובת מסלולים לרכב דו גלגלי – רובם חשמליים עם מהירות גבוהה או ממונעים. 

רחוב נג'ארה בכרם התימנים (צילום: שאטרסטוק)
רחוב נג'ארה בכרם התימנים (צילום: שאטרסטוק)

המהלך הזה הפתיע אותנו. הופתענו מכך שהעירייה מתעדפת חנייה של רכבי קורקינט מסחריים ומפתחת נתיבי קורקינטים ואופניים חשמליים, המתועדפים על פני תנועת הולכי רגל מכל הגילאים. בסיורים המעטים עם תושבי השכונה הובטח לנו שימצאו פתרונות חניה לתושבים, וכמו כן הובטח  לנו בפגישות עם גורמים בעירייה שהשכונה לא תהפוך לציר תנועה של רכב דו-גלגלי חשמלי. דבר מזה לא קוים. 

אנו מבינים את חזון העירייה לצמצם את תנועת הרכבים הפרטיים הנכנסים לתל אביב. לצד זאת, העירייה חייבת לתת פתרונות לנגישות ציבורית לעיר ולשכונה הן בתחבורה ציבורית והן פרטית. חייב להיות פתרון לכל התושבים הגרים בשכונה ולאלו העובדים בה באופן קבוע.

כרם התימנים זקוקה לתוכנית תחבורה מסודרת ולהגדרת גבולות בין עסקים לקהילה אך השינוי התחבורתי הנוכחי פוגע באיזון ובצביון השכונתי היחודי בלב העיר הסואנת, ורק יחליף את המולת המכוניות בהמולת תיירות פרועה.

ליאור קיי אבישי הוא יליד ותושב השכונה וממובילי ארגון תושבי כרם התימנים