לא יעזור לכם לעזוב את תל אביב. רק מחאה נרחבת תביא שינוי

בחזרה לאוהלים? המחאה החברתית ב-2011. צילום: MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images
בחזרה לאוהלים? המחאה החברתית ב-2011. צילום: MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images

סוכן נדל"ן תל אביבי מסביר ש"מי שיעזוב את תל אביב בחיפוש אחר דירות שכורות בערים סמוכות יגלה אחד משני דברים: או שהמחירים מזנקים בשיעור דומה גם שם או שהפערים בשכירות מתקזזים לו עם הוצאות רכב ושעות בפקקים". הפתרון היחיד הוא מעורבות ממשלתית מאסיבית. הגיע הזמן למחאת דיור

לא יעזור לכם לעזוב את תל אביב. זו צריכה להיות השורה התחתונה של כל כתבה העוסקת במשבר הדיור המתמשך בישראל, משבר שמוביל עכשיו לזינוק במחירי השכירויות בעיר. 

מי שיעזוב את תל אביב בחיפוש אחר דירות שכורות בערים סמוכות יגלה אחד משני דברים: או שהמחירים מזנקים בשיעור דומה גם שם (רמת גן, גבעתיים, הרצליה, ראשל"צ) או שהפערים בשכירות מתקזזים לו עם הוצאות רכב ובזבוז זמן בפקקים. ובמקרה הגרוע: שניהם.

מתברר שזה לא באמת פתרון. גבעתיים (צילום: אבישי טייכר)
מתברר שזה לא באמת פתרון. גבעתיים (צילום: אבישי טייכר)

אני סוכן נדל"ן בתל אביב כבר 15 שנה והזינוק הנוכחי במחירים השכירויות היה צפוי: העלייה במחירי הדירות לרכישה במשך התקופה הזאת היה גדול בהרבה מהעלייה במחירי השכירות, ומחירי השכירות היו נמוכים לעומת השווי האמיתי של הדירות. ברמה הכלכלית הטהורה אפשר לראות בקפיצה הנוכחית של 25-20 אחוז מעיין תיקון שעשה השוק לעצמו. ברמה האנושית הבסיסית אפשר גם לראות בה חזירות.

הטור הזה מופיע ללא שמי כי בבולמוס הנדל"ני שיש כרגע בתל אביב, הדברים שאני מתכוון לומר הם דברי כפירה מקצועיים והם עשויים לגרום לי נזק ונידוי מקולגות, אבל צריך לומר אותם: מרבית הדירות בתל אביב לא שוות את הסכומים שדורשים עבורן, הן למכירה והן לשכירות. העיר מלאה בדירות מתפוררות ומתפרקות שמצריכות שיפוץ נרחב, אבל בעלי נכסים רבים מדי מעדיפים לחכות לאיזה תמ"א או פינוי-בינוי לפני שיעבירו שפכטל על איזה קיר.

יגידו לכם שזה עניין של היצע וביקוש, וזה נכון, אבל כשדירה מוזנחת בפלורנטין יקרה יותר מדירות פרימיום בבירות אירופאיות אפשר גם לקרוא לזה בועה. ההיגיון הבסיסי אומר כי דירה שמתאימה למגורי סטודנטים שמוכנים להתכלב קצת כדי לגור בשכונה הנכונה, לא יכולה לעלות כמו דירה חדשה ומפנקת בלב העיר. אבל זה מה שהיא עולה, אלה המחירים וזה המצב. אז לעזוב את העיר? לא כל כך מהר.

המחיר בתמונה הוא מ-2019, תוסיפו על זה איזה 50-30 אחוז. דירה במרכז ת"א (מתוך עמוד הפייסבוק "דירות שמדכאות אותי)
המחיר בתמונה הוא מ-2019, תוסיפו על זה איזה 50-30 אחוז. דירה במרכז ת"א (מתוך עמוד הפייסבוק "דירות שמדכאות אותי)

משבר הדיור הוא ארצי. הזינוק במחירי השכירות ארצי גם הוא. בפריפריה תמצאו דירות שלושה חדרים ב-4500 שקל, זה נכון. גם בשכונת התקווה תמצאו דירות כאלה. אבל הבעיה בשוק הדיור היא מבנית ולא נקודתית ובטח שלא קשורה ל"אנשים שרוצים לגור ברוטשילד". ישראל צריכה יותר דירות בכל גוש דן, ישראל צריכה יותר מערכות תחבורה ציבורית יעילות וחזקות שיוכלו להביא המוני אנשים מרחבי גוש דן אל תוך תל אביב, ישראל צריכה הרבה יותר דיור בר השגה לרווקים ולזוגות צעירים או לכל הפחות דיור בשכירות מוגנת ומפוקחת. 

עובדים על כל זה? אולי, אבל לא מספיק מהר וכל עוד זה המצב אז סוכני נדל"ן כמוני ובעלי דירות ימשיכו להתעשר, ומצוקתם של מי שאינם בעלי דירות תגבר, בלי קשר למקום מגוריהם בארץ. לעזוב את תל אביב אולי יפתור את משבר הדיור האישי שלכם לתקופה קצרה, שנתיים-שלוש אולי תרגישו שהכל בסדר, אבל בסופו של תהליך כמו שנדחקתם מתל אביב, תמצאו את עצמכם בהמשך נדחקים גם מגבעתיים/רמת גן או ערי לוויין אחרות של העיר הגדולה.

הבעיה היא לא של "אנשים רוצים לגור ברוטשילד". שדרות רוטשילד (צילום: shutterstock)
הבעיה היא לא של "אנשים רוצים לגור ברוטשילד". שדרות רוטשילד (צילום: shutterstock)

מה הפתרון? מלבד התערבות ממשלתית מסיבית – אין פתרון. ציבור השוכרים שנלחם על ביתו צריך לדרוש את זה מהממשלה. כל עוד אין דרישה כזאת לא יהיה שינוי. רק מחאת דיור נרחבת, ממוקדת ואגרסיבית תוכל לטלטל את הרכבת הדוהרת של מחירי הנדל"ן מספיק כדי להאט או לעצור אותה, מספיק כדי שמישהו יעשה משהו. הטיפ הנדל"ני שלי: אל תעזבו את תל אביב – הילחמו עליה. 

>> משבר הדיור שלנו: כתבי טיים אאוט מספרים על הדירות הגרועות שלהם
>> עוזבים את העיר: ת"א בועטת אותנו החוצה. איש לא מזיל דמעה

>> ארי בן יוסף הוא סוכן נדל"ן תל אביבי כבר יותר מ-15 שנה. הפרטים המלאים שמורים במערכת

TLV Living או Leaving TLV?