הצרפתים כבר החליטו: OCD היא המסעדה הטובה ביותר בישראל

פופ אפ מלחמה גרסה 2.0. שף רז רהב וצוותו ב-OCD (צילום: חיים יוסף)
פופ אפ מלחמה גרסה 2.0. שף רז רהב וצוותו ב-OCD (צילום: חיים יוסף)

משרד החוץ הצרפתי מפרסם שנה שמינית ברציפות את "לה ליסטה", רשימת 1000 המסעדות הטובות ביותר בעולם, והחדשות מבחינת ישראל לא מאוד טובות: רק 9 מסעדות ברשימה (לעומת 13 ב-2021) ורק אחת מהן לא מתל אביב. היעדרותן התמוהה של היבה ו-A מהרשימה עשויה להעיד על מהימנותה

28 בנובמבר 2023

ב-2016 החל משרד החוץ הצרפתי לערוך את רשימת 1000 המסעדות הטובות בעולם, בניסיון לשמר את יוקרתה והובלתה של הקולינריה הצרפתית בעולם, על בסיס הטענה המוצדקת שמרבית דירוגי המסעדות העולמיים נגועים בשחיתות, קומבינות והטיות ברנז'איות. בסוף השבוע פורסמה הרשימה, "לה ליסטה" בשבילכם, בפעם השמינית והחדשות מבחינת סצנת הפיין דיינינג הישראלית אינן מדהימות.

אחרי שב-2022 התברגו עשר מסעדות ישראליות לרשימה הצרפתית היוקרתית, ירידה מ-13 המסעדות שנכחו בו בין 2018 ל-2021, נכנסות בשנת 2023 רק תשע מסעדות משלנו לטופ-1000 העולמי, כשבולטות במיוחד בהיעדרן A של יובל בן נריה והיבה של יוסי שטרית, שתיים מהמסעדות הטובות בארץ ללא עוררין, שחסרונן עשוי להעיד על מהימנותה ורצינותה של הרשימה כולה.

לא ברשימה? לא רציני. שף יוסי שטרית, היבה (צילום: דן פרץ)
לא ברשימה? לא רציני. שף יוסי שטרית, היבה (צילום: דן פרץ)

מבחינת הנציגות הישראלית, מובילה את הרשימה מסעדת OCD הנפלאה של שף רז רהב, שנבחרה ב-2019 כמסעדה הטובה ביותר בישראל בטקס פרסי האוכל של "טיים אאוט" ומאז משתבצת באורח קבע גם ברשימות עולמיות נחשבות כמו 50Best. מסעדת השף היפואית זכתה לציון הגבוה 91.5 (שאינו מספיק כדי להיכנס לטופ-250 של הרשימה), כשלמקום השני בדירוג הישראלי הפנימי מגיעה מסעדת משייה של השף הצעיר והמוערך גיא אריש שהצליח להמציא אותה מחדש לאחר עזיבתו של יוסי שטרית וזכה לציון 86.5.

גם הצרפתים יודעים. שף גיא אריש ב"סנטי" (צילום דור קדמי)
גם הצרפתים יודעים. שף גיא אריש ב"סנטי" (צילום דור קדמי)

עוד נציגות משלנו ברשימה? בבקשה ולפי הסדר: אלנה של השפים דניאל צור ועומר שדמי מילר במקום השלישי, ואחריה מאנטה ריי, פאסטל, צ'אקרה הירושלמית, ג'ורג' וג'ון של שף תומר טל, הסלון של אייל שני והפתעה אחת גדולה: "אפוק" מבית ג'ואל רובושון, שקיבלה ביקורות קשות ביותר עם פתיחתה אבל השטיקים שלה כנראה עובדים על הצרפתים.

הרשימה הצרפתית משוקללת על ידי אלגוריתם אליו נשפכים נתונים ממאות מדריכי מסעדות עולמיים, ביקורות מסעדות באתרים נחשבים ומגזיני אוכל למיניהם ואלפי שפים ברחבי העולם שהתבקשו לחוות את דעתם על אמינות השקלול האלגוריתמי כדי להכניס בו תיקונים. במקום הראשון בדירוג של "לה ליסטה" זכו שבע מסעדות שקיבלו את הציון המרהיב 99.5, ביניהן לה ברנדין וגי סבואה הפריזאיות, כך שנראה שלפחות לעצמם הצרפתים דאגו.