כך הופכים את המוזיקאים הגדולים בישראל למאובנים חיים

המופע "מגבירים את הלילה" כולל ליינאפ חלומי, אבל המסגור שלו הופך את הלהקות הגדולות של שנות התשעים ללא יותר ממוצג מוזיאוני. להם ולנו מגיע יותר מזה

מוניקה סקס (צילום: יח"צ)
מוניקה סקס (צילום: יח"צ)
7 במרץ 2018

מי שמסיבה כלשהי פתח את MTV ישראל בפורים גילה שהערוץ התחפש לכבוד החג לתור הזהב שלו: MTV בשנות ה־90, עם ליינאפ של להיטי ניינטיז בלבד. בשלב מסוים עלה לשיר אליעד נחום. כשנשאל על ידי המנחה (ילידת שנת 1992) אם הוא מתגעגע לניינטיז (נחום נולד ב־1990) הוא ענה שברור – הוא בעיקר מתגעגע לרוק של שנות ה־90 שהיום כבר נעלם. הסצנה המביכה והמבכיאה הזאת מגלמת בתוכה את כל הבזוי והעצוב בנוסטלגיה הנקרופילית כמעט של התרבות הישראלית לשנות ה־90.

עוד כתבות מעניינות על מוזיקה:
אלה המוזיקאים הכי טובים היום בתל אביב
רועי פרייליך קפץ מדרגה עם אלבום אקסטטי וסוחף

בפסח יתקיים בלייב פארק ראשון לציון "מגבירים את הלילה" – "פסטיבל רוק בהשתתפות הלהקות הגדולות בישראל", כלשון המודעה של ענקית ההפקות המון ווליום. "השנה היא 2018 והרוק הישראלי חווה תקופת פריחה משמחת", נכתב, ואפשר להניח שלא מעט גבות הורמו מול המשפט הזה. לא מפני שאינו נכון, אלא בגלל ההקשר שבו הוא נכתב. מי הן הלהקות והזמרים הגדולים בישראל על פי המופע הזה? בין היתר איפה הילד, ג'ירפות, מוניקה סקס, ג'וני שועלי, מופע הארנבות של ד"ר קספר, ערן צור, פורטיס וקרח תשע. מדובר ברשימה נהדרת, ליינאפ חלומי כמעט, אבל ספק גדול ש"הרוק הישראלי חווה פריחה משמחת" בזכות המוזיקאים האלה, ואת זה יודע כל מי שעוקב אחרי המוזיקה שנקראת בהכללה "אינדי".

משתתפי "מגבירים את הלילה" במסיבת העיתונאים (צילום: אביב חופי)
משתתפי "מגבירים את הלילה" במסיבת העיתונאים (צילום: אביב חופי)

רגע אחרי ההכרזה על המופע אורגן מופע מקביל – "מגבירים את הבארבי" – בהשתתפות כמה מהלהקות שבזכותן הרוק הישראלי אכן חווה פריחה משמחת, בהן הגרייט מאשין, קין והבל 90210, טייני פינגרז, לילי פרנקו ואוזו בזוקה. "הלהקות של שנות ה־90 הן להקות טובות, אבל חייבת להיות גם מגמה של התחדשות כדי שלקהל בארץ לא תהיה תחושה של דעיכה", אומר אבירן חביב, חבר הגרייט מאשין ומהדמויות הפעלתניות בסצנת הרוקנ'רול העצמאי בארץ שעומד מאחורי האירוע. הפקת האירוע ה"מתחרה", לרבות הפוסטר שהועתק בבדיחות הדעת (במה שכמעט נגמר בתביעה), עוררה סערה זוטא בביצה הקטנה. שיאה היה בפוסט של יעל מרגלית, מייסדת ובעלי המון ווליום, בעמוד אירוע האינדי, שבו רמזה לכפיות טובה וטענה שהמון ווליום משקיעים רבות בסצנת האינדי, עם דוגמאות כגון מופע המחווה לאביב מארק, שיתוף אמני אינדי בפסטיבל הפסנתר ושיתופי פעולה באינדינגב.

באירוע שהתקיים לכבוד ההכרזה על הפסטיבל לא ניכרה התרגשות רבה מלבד השמחה שבפגישה באחר צהריים חמים בבר במרכז תל אביב, ונראה שהרגשות היחידים כמעט שעלו לגבי המחאה של אנשי הדור הצעיר היו שמחה שיש מי שעושה רעש, רוקנ'רול. "טוב מאוד שהם עושים את זה", אמר פיטר רוט, המנהל המוזיקלי של "מגבירים את הלילה", "אבל אין סיבה שלא יהיה אירוע כמו שלנו. חלק מהלהקות באירוע המקביל חיממו את מוניקה סקס ואני משתדל לשלב להקות צעירות יותר בדברים שאני עושה".

אולי מבלי משים שחרר רוט גם עקיצה, כשאמר שהלהקות של שנות ה־90 לא היו בולטות רק מפני שאלה היו שנים מדהימות לרוק, אלא ש"יש כאן גם המון כישרון בחדר". ג'וני שועלי, מהכישרונות הגדולים של שנות ה־90, נתן הסבר מעט יותר תחרותי, אף שהבין באמצע דבריו שהוא כושל בלשונו: "יש כאן עניין של שירים, החבר'ה ההם לא כותבים שירים שאני יכול לשיר בבית". גלעד כהנא ויאיר קז מג'ירפות היו היחידים שמעט מסויגים מהעניין. "אני לא בטוח מה אני חושב על זה, כי ג'ירפות בניגוד לשאר הלהקות פה לא היו בשיא בשנות ה־90", אומר קז, וכהנא כהרגלו היה חד יותר: "נוסטלגיה מבחינתי היא נקרופיליה, אבל במקום שיש קהל אני נהנה להופיע".

"חייבת להיות מגמה של התחדשות". גרייט מאשין, אבירן חביב מימין (צילום: גאיה ס. טרטל)
"חייבת להיות מגמה של התחדשות". גרייט מאשין, אבירן חביב מימין (צילום: גאיה ס. טרטל)

האמירה של כהנא היא לב העניין. נוסטלגיה היא נקרופיליה, והיא פוגעת בכולם. "לו היו מביאים למשל את קין והבל והמסך הלבן ששרות בעברית, ה־14 אלף שיגיעו לפארק היו מקבלים לא רק קלאסיקות", אומר חביב. "לאט לאט זה היה נכנס למערכת והייתה נוצרת התחדשות ולגיטימציה לרוקנ'רול להיות חי ובועט". אכן, ההפרדה הזאת בין להקות דור הרוקסן ללהקות צעירות יותר פוגעת גם בראשונות. "מגבירים את הלילה" הופך אותן למאובנים חיים, ואת הפסטיבל לספקטקל שאליו מגיעים כדי לראות פלא – "בואו וראו, גבירותיי ורבותיי, מוזיקאים מהניינטיז שרים ומנגנים".

מוזיקאים הם מוזיקאים, המבט מבחוץ לא צריך להשפיע עליהם. בפסטיבלים גדולים בחו"ל, למשל, מופיעים זה לצד זה ניק קייב ו־Unknown Mortal Orchestra. לא תמצאו את ניק קייב באירוע נוסטלגי שכזה. כך צריך להיות גם כאן. גם מרגלית, גם רוט וגם חביב הביעו עניין בשיתוף פעולה כזה, אז מי יודע, אולי אליעד נחום כבר לא יצטרך להתגעגע לניינטיז.

מגבירים את הלילה, לייב פארק ראשון לציון, רביעי (4.4) 18:00, 179-229 ש"ח

מגבירים את הבארבי, בארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שלישי (3.4) 18:00, 65-80 ש"ח